Forum

Løg er gået blomst eller hvad

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karsten Dybro, 22. juli 2020 kl. 21.19

hej alle sammen

Jeg har nogen løg som har en blomst på toppen er de færdig.
Til at tage op

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. juli 2020 kl. 22.17

De er sådan set ikke til meget mere.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. juli 2020 kl. 22.40

@Karsten.
Du har nok mest glæde af dem, ved at nyde blomsterne.
Løg skal tages op inden de begynder at sætte blomsterstænglen.
Blomsterstænglen starter inden i løget og vokser frem og op.
Jo større den er desto mere fylder den inden i løget.
Der er derfor meget lidt løg tilbage på et løg med stor blomsterstængel.
Der er heller ikke meget løg smag tilbage, i den smule der sidder rundt om blomsterstænglen, vil jeg mene.
Men prøv at tage et op, del det og se hvor meget løg der er tilbage og om der er noget smag i det.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. juli 2020 kl. 22.42

Løg dyrket fra stikløg kan gå i blomst allerede første år, hvis de har været udsat for koldt vejr i det tidlige forår (normalt danner løg først blomst i plantens andet år). Det er en risiko, man løber ved tidlig sætning – gevinsten ved tidlig sætning er store løg. Derfor skal man hvert forår forsøge at vælge et sættetidspunkt, så tidligt som muligt i april, hvor der ikke længere er udsigt til nattefrost. Normalt vil der være nogle få stokløbere – måske 1 pr. 2 m række, og rødløg er mere villig til at løbe i stok end de gule og hvide kepaløg.

Det var svært i år at få sat tidligt, da det blev ved med at være koldt. Og derfor er en del løg blevet sat, mens det endnu var ret koldt – mine egne blandt andet. Jeg vil tro, at der i den kommende tid vil være ekstraordinært mange stokløbere i løgbedene i de danske haver. Jeg har i dag hevet 6 op i et af mine bede. Og det på et lidt tidligere udviklingstrin end de normalt sætter blomst.

Løg, der løber i stok, udvikler ikke brugbare løg. Man kan evt. bruge løgene, hvis de er nogenlunde store, men det skal være så snart, man ser blomsterstilken, da de ellers når at blive uinteressante. Så hiv dem op og brug dem evt. eller lav dem til kompost. Det giver naboplanterne bedre plads, og så bliver løgene her lidt større.

Med venlig hilsen
Karna Maj
Tidligere redaktør for Havenyt.dk, Karnas Køkkenhave

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. juli 2020 kl. 23.19

I linket her er der lidt info om løgdyrkning og høst af dem.
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/393.html

Nyt svar til emnet »Løg er gået blomst eller hvad«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Løg er gået blomst eller hvad

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider