Forum

Ribs – valg af sort til høj hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 17. februar 2021 kl. 22.53

Jeg vil gerne plante en ti meter lang ribshæk, som giver læ ved terrassen, og som danner den ene side mod urtehaven. Den skal placeres syd-sydvest, og den får masser af sol. Jorden er lerholdig.

Jeg har læst artiklerne på havenyt.dk om ribs og hække, og om de forskellige ribssorter - f.eks. i denne artikel:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/baer_druer_og_figen/1018.html

- men hvilken sort skal jeg vælge, hvis hækken skal være robust og opret (den må ikke hænge for meget ud til siderne, selvom den nok tynges ned, når bærrene er på deres højeste)?

Højden må gerne blive 1½ m høj. Og busken må selvfølgelig gerne være modstandsdygtig mod sygdomme.

Smagen har ikke højeste prioritet - de forhold jeg nævner ovenfor, er vigtigere.

Jeg skal have andre ribs- og bærbuske, så ribshækken her får selskab andre steder i haven.

Måske tænker nogle af jer, at det ikke duer med en ribshæk, men hvad foreslår I så? Jeg har nok af "almindelige hække" som f.eks. bøg.

På forhånd tak for råd.
mvh charlotte

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. februar 2021 kl. 23.41

Hej Charlotte.

Denne artikel giver dig måske svar på dit spørgsmål

Af Maren Korsgaard

Solbær og ribs

Den danske sommer er fuld af bær. Hver søndag i de kommende uger skriver Boligen om den danske bær-skat og giver tips til god mad med friske bær.

Ribs er ikke kun røde, men findes i flere farver. De hvide eller gule ribs er sødest. Den mørkerøde ribs hedder »Futurum«, den hvide sort er »Hvid drue«.
Ribs er ikke kun røde, men findes i flere farver. De hvide eller gule ribs er sødest. Den mørkerøde ribs hedder »Futurum«, den hvide sort er »Hvid drue«.

Måske er det farven, der snyder fuglene, eller måske er stære bare ikke til stærke sager. I alt fald hænger de der, solbærrene, glinsende sorte og ekstra store i år, efter al den regn. Ribsene derimod lokker både stære, duer og fasaner med deres fine røde farve.

Ribs og solbær er nært beslægtede og er begge lette at dyrke. De trives på alle jordtyper og tåler en del skygge. Plant dem frit med 1-1,5 meters mellemrum eller som en hæk med 0,5 meters mellemrum. Hækken giver mulighed for at have flere sorter og strække høsten over længere tid uden at tage ret meget plads.

Buskene kan også stammes op til små træer eller espalieres, hvilket kan forvandle en ribsbusk til noget ganske særligt. En lille spand kompost til hver busk i marts-april måned vil gavne frugtbarheden, men på god jord giver buskene forbavsende mange bær selv uden gødning. Ukrudt kan nemt holdes væk ved at dække jorden med 10-12 cm barkflis. Buskene trives med den fugtighed, som flisdækket giver, og mosegrise, som ellers normalt bliver et større problem under flis, æder ikke rødder af solbær og ribs.

Bladlus angreb mange solbær i år, men gør ikke stor skade. I nogle sorter af solbær kan meldug være et problem, men det værste solbærproblem er knopgalmiderne. De angriber solbærknopperne, så de svulmer op til ærtestørrelse. Knopperne springer aldrig ud og busken dør. Sorten Ben Hope er meget modstandsdygtig mod disse mider, og er et godt valg til erstatning for angrebne solbærbuske.

Ribs er meget sunde planter. Skivesvamp kan dog angribe bladene, men det går normalt ikke ud over ribsene.

På latin hedder ribs Ribes rubrum og solbær Ribes nigrum. Det betyder noget i retning af rød syrlighed og sort syrlighed. Svenskerne har røde og sorte »vinbær« til ære for den gode saft og vin, som bærrene giver. Tyskerne taler om røde og sorte »Johannisbeere«, altså Skt.Hans-bær, hvilket næsten kom til at passe i år. Englænderne siger red and black »Currant«, altså små rosiner i rødt og sort. Solbær på fransk er såmænd »Cassis« eller »Groseilles noir«, svarende til ribs, som er »Groseilles rouge«. Navnene afslører tydeligt det nære slægtskab mellem ribs og solbær.

At være et ribs er ikke så godt snerpet og sur er associationen. Solbær har ikke vundet tilsvarende plads i folkemunde. Solbær er indbegrebet af sundhed med et meget højt indhold af C-vitamin og andre antioxidanter.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 17. februar 2021 kl. 23.43

Hej Charlotte

Kender du surbær (Aronia)? De er gode til hække. De får også virkelig flotte høstfarver. Bærrene er meget sunde. Hvis du ikke selv plukker bærrene klarer fuglene det for dig:-)
Men de bliver lidt højere end 1,5 m., så hvis det er et krav, at hækken kun må blive 1,5 m høj skal du kigge efter en lav sort.

Mvh. Iben

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. februar 2021 kl. 23.48

Karna Maj har skrevet en artikel omkring ribs og solbær. Heri er også nævnt nogle sorter

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/baer_druer_og_figen/1018.html

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 18. februar 2021 kl. 12.01

Tak Iben og Søren for gode råd og henvisninger.

Jeg tror, jeg foretrækker ribs fremfor surbær, jeg synes, at surbær har lidt for meget "laurbærkirsebær" over sig, og den er jeg lidt træt af :-). Jeg vil dog plante et par Aronia og se. hvordan de udvikler sig. Det kan jo være, de overrasker mig positivt. Tak for bud på alternativ.

mange hilsner
charlotte

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. februar 2021 kl. 23.39

Hej igen.

Hvis du kigger på Boi Jensens hjemmeside, De gamle sorter, så er der her en beskrivelse af 3 ribs sorter, som jeg tror er nogle af de nye på marked.

www.de-gamle-sorter.dk/WebPages/Planter.aspx

Ellers kan du også selv opformere dem meget nemt. Jeg har selv opformeret den busk, der hedder solstik, som også er en ribes art. Der ligger en masse beskrivelser på Havenyt eller google omkring formering af dem.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. februar 2021 kl. 0.34

Du kan overveje guldribs (Ribes aureum). Det er ikke rigtige ribs men en nærtstående art. Nogle sorter markedesføres under betegnelsen "fourberry".
Det er min erfaring at de vokser noget kraftigere end rigtige ribs og meget opret. Bærene er spiselige, men udbyttet og kvaliteten kan ikke måle sig med ribs. Det er i hvert fald min erfaring.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 21. februar 2021 kl. 20.23

Hej Søren

Tak for tippet. Jeg har allerede fundet frem til Boi Jensen. Jeg tror jeg har for lidt tålmodighed til at opformere selv lige nu, hvor jeg er nybegyynder og gerne vil have buske med en vis størrelse i jorden. Men jeg vil helt sikkert prøve det, når jeg når lidt længere med det hele.

Mange tak.

mvh charlotte

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 21. februar 2021 kl. 20.24

Kære Claus

Guldribs vil jeg undersøge lidt nærmere. Det lyder som en mulighed, tak for tippet.

mvh charlotte

Nyt svar til emnet »Ribs – valg af sort til høj hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ribs – valg af sort til høj hæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider