Forum

Økologisk gødning kapilærkasser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper Andresen, 5. maj 2021 kl. 9.25

Hej
Jeg dyrker tomater i kapilærkasser udendørs ved mit sommerhus. Sidste år gik det fint med almindelig flydende gødning, men jeg vil fremadrettet kun bruge økologisk gødning. Udvalget af flydende gødning til kapilærkasser er meget begrænset, og nogle af produkterne er meget lidt drøje i brug, hvorfor de bliver uforholdsmæssige dyre at bruge. Pindstrup har lavet en “godkendt til økologisk brug”, men jeg husker at have læst en artikel, hvor netop denne kategori var belastet af noget dårlig kemi (jeg ved ikke om Pindstrups var én af dem).

Er der nogen, der kan anbefale en god økologisk flydende gødning til kapilærkasser, der kan købes for rimelige penge...?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. maj 2021 kl. 9.58

Du kan lave det selv ved at opløse planter eller dyremøg i vand, f.eks. www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/1550.html
Sørg for at variere det, du laver udtræk af.

Men hvorfor bruger du kapillærkasser udendørs?
Det er bedre at dyrke direkte i jorden, og så sørge for et godt kompostlager under planterne, som kan indeholde vand.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. maj 2021 kl. 10.45

Hej Kasper Andresen

Jeg må tilstå, at jeg aldrig rigtigt har forstået, hvorfor det er så populært at dyrke tomater i plastposer, der er anbragt i polystyren-kasser.

Jeg tænker, at du har valgt den løsning, fordi dine tomatplanter står ved dit sommerhus, hvor du måske kun kommer i weekenden, og du derfor ønsker at sikre, at tomatplanterne har vand nok, når du ikke er der.

Men når tomatplanter først er plantet ud på friland og selvfølgelig har fået vand ved plantningen, vil de efterhånden kunne klare sig med det vand, som Vorherre lader falde, i form af regn.

Før i tiden gik jeg og puslede om mine tomatplanter og vandede meget. Men via Havenyts debatsider og især Svend Høst har jeg lært at holde igen med vandingen. Det giver en meget bedre smag!

Det er ikke nok, at tomater er røde og våde indeni! De skal også smage af noget!

M.v.h.

Doris Møller

P.S. Jeg bruger også kompost.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Andresen, 5. maj 2021 kl. 12.02

Tak for jeres svar.

Ja - kapilærkasserne er udelukkende for at sikre mig, at planterne får vand i tørre perioder. Jeg vil dog i år også prøve at sætte tomater i jorden, præcis som i anbefaler.

Jeg har indrettet en del af sommerhushaven som køkkenhave, men møder en del udfordinger. Både ift. vanding, jordkvalitet og rådyr. Dette år har jeg dog gravet et decideret bed, hvor jeg har vendt jorden med komposteret hestegødning og lidt spagnum. Problemet er nu, at jeg allerede er løbet tør for plads...-tænker det er et typisk problem 😊 Derfor er der ingen plads til tomater i mit gravet bed i år.

Kan jeg evt. lave et dybt hul med et pælebor i græsplænen (opad et sydvendt plankeværk). Fylde hullet med kompost og spagnum, sætte tomatplanterne deri og lave jorddække omkring, så de slipper for at slåsse med græs og ukrudt om næring...?

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2021 kl. 12.47

Hej Kasper.

Her er der en artikel omkring den ballade som der har været i forbindelse med brugen af organiske gødninger. Om Pinstrup har haft lign problemer med deres produkter er jeg ikke støt på... Der er intet i vejen for at bruge organiske gødninger, som de flydende, der fås i byggemarked, lige bort set fra at de er meget dyre i anvendelse og især på længere sigt. Derfor kan det blive nogle dyre grøntsager man får med tiden.

Lars har lagt et link ind hvor du kan fremstille organiske gødninger udefra et udtræk her af. Det er lidt mere besværligt at fremstille, men billigere for dig i længden.

Her er førnævnte artikel :

via.ritzau.dk/pressemeddelelse/haveselskabet-frarader-flydende-godning-godkendt-til-okologisk-jordbrug-efter-afsloring-af-skadelige-stoffer?publisherId=13560062&releaseId=13619865

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2021 kl. 13.32

Forfatteren Lars Lund har svaret en læser omkring spørgsmålet, kan jeg erstatte den flydende økologisk gødning, der sælges i byggemarked med en hjemmelavet og billigere gødning.? Det kan man godt, men så skal man snart igang, da det kræver lidt planlægning...

Du kan sagtens selv lave det. Mest almindeligt er det at bruge brændenælder. De indeholder en stor del kvælstof og mineraler, især jern. Bedst er det at plukke dem i maj, inden de er i blomst. Kom 1 kg friske brændenælder eller 200 g tørrede nælder i 10 liter vand og lad det stå nogle uger, indtil nælderne er opløst. Rør i grøden hver dag og sæt en klemme for næsen. Udtrækket fortyndes med 10 liter vand pr. liter og er især velegnet til vanding af småplanter, men nogen gøder udelukkende med brændenælder. Du kan også gøde direkte på bladene ved at vande plantens blade med udtræk fortyndet med 20 liter vand til 1 liter udtræk. Du må ikke bladgøde i solskin, så svides bladene. Eller lav et udtræk af fast økologisk gødning, som du køber eller skaffer ad anden vej. Normalt bruger man 1 kg husdyrgødning i 10 liter vand og lader det stå til næste dag. (dog ikke tørrede hønsemøg her er ca 300 gram nok til 10 liter) Nogle dyregødninger er stærkere end andre, eller har mere kvælstof, og mængden skal derfor justeres i forhold til hvilken slags gødning, du bruger. Indhold af kvælstof pr. 10 kg fast gødning: kvæg 50 g, so 70 g, hest 69 g, får 79 g, fjerkræ 269 g. Kaningødning og duegødning indeholder meget kvælstof. Prøv dig frem. Bliver planterne lyse, skal blandingen være stærkere. Omsat kompost kan bruges på samme måde. Menneskeurin er næsten sterilt, og kan spædes op med 9 dele vand til 1 del urin. Menneske urin indeholder ca. 4,5% kvælstof, 0,4 g fosfor og 1,2 g kalium. Menneskeurin må godt bruges i haven, men ikke på landbrugsjord, og af hensyn til eventuel smitte, skal du ikke gøde planter, som skal bruges til frisk forbrug eller snart skal høstes. Skyl under alle omstændigheder grøntsager, der skal spises.

Som en lille sidebemærkning hertil skal det nævnes at udtræk af kompost, kaffegrums og æggeskaller også kan bruges, men sidstnævnte indeholder kun kalk... Søger man på amerikanske hjemmesider som f. eks "make your own organic fertilizer" finder man mange sjove eksempler på gødninger der kan bruges i haven og drivhuset...

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. maj 2021 kl. 13.46

@Kasper
Du kan godt lave et plantehul med et pælebor eller en pælespade.
Du skal ikke bruge spagnum, men kompost blandet med havejord og evt. grus, hvis din jord er meget leret.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. maj 2021 kl. 16.10

Hej Kasper Andresen

Som supplement til Søren Duun's anvisninger på brug af menneskeurin kan der være grund til at afveje risici & fordele.
I Havenyt's arkiv ligger Karna Maj's oversigtsartikel "Er der en sundhedsrisiko ved urin og husdyrgødning?"
Læs den før du beslutter dig.

Venlig hilsen
Lone

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2021 kl. 17.18

Som Lars Lund selv skriver : Menneskeurin må godt bruges i haven, men ikke på landbrugsjord, og af hensyn til eventuel smitte, skal du ikke gøde planter, som skal bruges til frisk forbrug eller snart skal høstes. Skyl under alle omstændigheder grøntsager, der skal spises.
Derfor er er alt mulig grund til at overveje om urin lige skal indgå som flydende gødning når der er mange andre muligheder.

Personlig ville jeg ikke bruge min urin,, men det ville også være lidt besværligt at indsamle og opbevare. Så kald mig bare sart :-)

Men den artikel som Lone henviser til kan læses via dette link : www.havenyt.dk/spoergsmaal/goedning/106.html

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. maj 2021 kl. 17.30

Jeg forstår heller ikke at man ikke bruger den naturlige måde at dyrke tomatplanter på , de skal selvfølgelig ned i den frie jord , hvor der er masser af naturlige næringsstoffer , og også vand , som tomater via et stort rodnet selv finder , og så smager de af noget , det gør de der "burtomater" i plastkasser som regel ikke .
Nu ville det være godt med noget varmere vejr , så tomatplanterne kunne plantes ud på friland , de står og bliver noget ranglet.............

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Andresen, 5. maj 2021 kl. 18.22

Det gik vist lidt ud ad en tangent...😄

Jeg bor på 4. sal og kan ikke lige lave brændenældevand eller begynde at blande tis, men tak for inputs.

Jeg har købt noget flydende øko-gødning fra Pindstrup, der burde have fået styr på deres clopyralid. Så prøver jeg det, OG jeg prøver med nogle tomater i jorden 😉

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2021 kl. 18.26

Svend.

Hvordan ved om ens tomater bliver bedre ved at blive dyrket i jorden, hvis man ikke også har prøvet at dyrke den i kapillærer kasser (drille drille)....

Jeg tror ikke at den almindelige dansker kan smage forskel, men at det mest handler om tro...

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2021 kl. 21.10

Kasper.

Det er ikke altid jeg lige forestiller mig at de mennesker, der skriver herinde også bor uden en have, men som du må gøre brug af en sommerhus grund. Derfor kan jeg godt forstå at snakken om brug af menneske urin falder ud for emnet og bliver lidt malplaceret. Så det beklager jeg meget...

Jeg fandt i øvrigt et andet svar, fra Karna Maj, omhandlede brug af menneske urin, hvor man nævner salmonella.
Men som det også nævnes i artiklen skal man være opmærksom på at der også er fare for salmonella i forbindelse med brugen af gødninger, hvis altså der er konstateret salmonella i den besætning hvorfra gødningen kommer fra. Men det skal nævnes at der mig bekendt aldrig er konstateret salmonella i de flydende gødninger, der forhandles i bl. a byggemarkeder, da de er på plantebasis ligesom der hellere ikke er konstateret salmonella i tørret og varmebehandlet pelleret kyllinge møg. Eller gødning fra planter.. Bl. a brændenælder og kulsukker, der begge er gode gødnings planter..
Så jeg anbefale dig at bruge de tørrede kyllingepiller, hvor du kun skal bruge ca 300 gram til 10 liter vand i dine kapilærkasser, så får du heller ikke problemer med lugte..

www.havenyt.dk/spoergsmaal/goedning/208.html

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Andresen, 5. maj 2021 kl. 21.43

Jeg takker for alle jeres svar. Jeg skal have gang i 4 kapilærkasser, og én af dem kunne fint prøve at køre på kyllingemøg. Der går jo ca. 30 liter vand i en kasse - mener du (S. Dunn) så, at jeg skal gøde 30 liter med 900 gram kyllingemøg (pellets)? Det lyder ret heftigt?

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2021 kl. 22.02

Nej så bliver det lidt for stærk. De 300 gram er til 50 liter. Men det fik jeg ikke skrevet.. De 300 gram indeholder ca 4,5 gram kvælstof pr 100 gram gødning og du skal bruge 0,5 gram pr liter. Så til de 30 liter vil jeg kun bruge 150 gram. Du skal kun bruge 0,5 gram kvælstof pr liter...

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2021 kl. 22.12

PS Det er nemmere (især for mig) at beregne kvælstof mængden og have en ide om hvor meget jeg tilsætter når jeg bruger tørrede kyllingepiller (møg).
Du kan selvfølgelig godt bruge frisk hønsemøg, men da der er dybstrøelse heri, dvs urenheder er det svært at regne den præcise gødningsmængde og og desuden lugter det kraftigere.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Brochmann, 20. maj 2022 kl. 10.28

Jeg forsøgte sidste år at hælde organisk, flydende gødning i vandet i mine kapillærkasser, og det kom til at stinke værre end slemt - så jeg skal da lige have nærlæst her, hvad der er af alternativer (jeg har ikke tid til selvblandede løsninger ...)

Men i øvrigt vil jeg give kapillærkasse-kritikerne ret: Jeg har i nogle år dyrket tomater i store urtepotter i min havestue, og skullet vande hver dag (der bliver tit over 30 grader i solen), men købte så kapillærkasser sidste år. Og jeg indrømmer: De smagte ikke så intenst som dem, jeg dyrkede i potterne ...

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. maj 2022 kl. 21.27

Hej Helene.

Var det den samme sort du dyrkede i henholdsvis potter og kapillærekasserne ?

Hvis ikke kan du ikke regne med det. Desuden spiller det også en rolle hvornår du høster dine tomater.

Ofte er problemet at konventionelle dyrket tomater høstes umoden og med et stor vandindhold, hvorimod vores hjemmedyrkede tomater høstes fuldmodne og indeholder mere sukker, men at jorden skulle gøre noget ved tomater så de smager bedre er ikke bevist...Man har ikke fundet en forklaring, der skulle forklarer dette og mange ,der smager henholdsvis økologisk dyrket tomater og konventionelle kan ikke smage forskel .

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Brochmann, 20. maj 2022 kl. 21.43

Hej S. Duun
Det var nok ikke samme sorter, nej - og under alle omstændigheder smager de hjemmedyrkede jo 100 gange bedre end dem, man køber, uanset om de købte er økologiske eller ej. Jeg synes bare, at mine potte-tomater var helt ustyrligt fantastisk gode, og mine kapillærkasse-tomater var kun fantastisk gode ;-) Jeg laver et forsøg med begge dele i år!

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2022 kl. 20.14

Det er næsten bedre at finde en tomat sort, der er frø konstant og ikke en F1 hybrid. Det er ofte hos de gamle sorter at du finder de bedste tomater med en god smag . Camilla Plum har rigtig mange både af bøftomater og cherrytomater og så plukke dem når de er modne .

Nyt svar til emnet »Økologisk gødning kapilærkasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Økologisk gødning kapilærkasser

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider