Forum

Hassel og valnød

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Christoffersen, 18. oktober 2021 kl. 17.53

Hejsa

Jeg vil til at starte med gerne beklage, hvis jeg ikke har ramt det rigtige forum.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig dels en hasselbusk og dels et valnøddetræ i vores have, og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål til anbefalinger:

1) Kan man få selvbestøvende sorter?

2) Jeg kunne godt tænke mig sorter, der så vidt muligt dels ikke er alt for omfangsrige og dels giver et stort udbytte.

På forhånd tusind tak for hjælpen!

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. oktober 2021 kl. 20.41

Glem alt om et valnødtræ , det egner sig kun til meget store haver , du skal nok have 2 hasselbuske for at få en god bestøvning .valnød er selvbestøvende .

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 18. oktober 2021 kl. 21.15

Jeg vil foreslå, at du kigger lidt nærmere på én af Hjertevalnødde sorterne. De bærer efter få år, - og du vil nok kunne få plads til den f.eks. midt i græsplænen. :)

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Christoffersen, 18. oktober 2021 kl. 21.16

Mange tak for svar.

Så der er ingen selvbestøvende hasselsorter?

Har du nogen anbefalinger til hasselsorter, der ikke fylder alt for meget, men som giver stort udbytte?

Hvis jeg nu alligevel gerne ville have valnød, har du så et bud på en sort?

På forhånd mange tak! 🙏

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Christoffersen, 18. oktober 2021 kl. 21.16

Mange tak for svar.

Så der er ingen selvbestøvende hasselsorter?

Har du nogen anbefalinger til hasselsorter, der ikke fylder alt for meget, men som giver stort udbytte?

Hvis jeg nu alligevel gerne ville have valnød, har du så et bud på en sort?

På forhånd mange tak! 🙏

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. oktober 2021 kl. 22.46

De mest almindelige hasselsorter er selvbestøvende, men det anbefales at plante flere forskellige sorter af hensyn til bestøvningen

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. oktober 2021 kl. 23.13

Jeg var lidt for hurtigt ude ved at påstå at hasselbuske var selvbestøvende, det er ikke hel rigtig. De har godt nok røde hunblomster og rakler, som er "hanblomsten", men de kan åbenbart ikke bestøve sig selv. Hasselbuske blomstrer når vinteren aftager. Hasselbuskenes har hanrakler, der kan ses på buskene allerede i efteråret. Disse hanrakler frigiver pollen, når vejret bliver lidt lunere og mildere. Det kan, som en god regel, anbefales, at du planter mindst tre forskellige sorter af hasler, for at sikre en god bestøvning. Haslerne blomstrer nemlig ikke alle sammen i samme periode. Det er særligt de sorter af hassel, hvor hun-blomsterne blomstrer senest, der kan være vanskeligt at få bestøvet med pollen. Hver hunblomst, der bestøves, kan udvikle sig til en håndfuld hasselnødder. Perioder med hård frost kan være skadelige for hasselbuskenes blomster, både hanrakler og hunblomster. Hunblomsterne kan dog komme sig, og igen blive modtagelige for den pollen, der eventuelt stadigvæk er tilgængelig. Vokser der vilde hasler i omegnen, er der særligt gode bestøvnings-muligheder.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. oktober 2021 kl. 23.46

Vedr valnøds dyrkning så vil jeg også anbefale at købe en sort, der bærer efter få år . Hvis man absolut vil dyrke valnødder for der går mange år før træet bærer en god portion nødder.

Jeg har dog selv fundet et selvsået valnøddetræ, som stammer fra min genbos have og som viser sig at bærer efter 10 til 15 år
Dyrkning af valnødder her i nabolaget har en sød historie , da flere af os her på vejen har et stående i haverne, og som stammer fra et advent krans, og derfra har forvildet sig ud takket være egernet, men træet vil være kæmpestort når det engang begynder at bærer nødder så derfor har jeg valgt at plante det i hjørnet af haven hvor det kan stå i fred i mange år.

Eller ville jeg ikke anbefale nogle at dyrke valnødder, især da der er meget arbejde med at undgå at nødderne ikke mugner for en . selvom nødderne er meget sunde og dyre at indkøbe og lækre at bruge i bl.a bagværk, hvilket taler for dyrkning af dem skal man overveje om det er det det værd. Det samme gælder også når vi snakker dyrkning af mandler og hasselnødder .

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. oktober 2021 kl. 9.52

Nu skriver spørgeren jo ikke noget om sin haves størrelse, Svend Høst, så hvis du, Martin Cristoffersen, mener, der er plads til et valnøddetræ, så er der jo nogen problemer med at plante sådan et træ.

Min far plantede hele tre valnøddetræer, da jeg var barn, hvilket der var rigeligt med plads til. Der gik godt nok mange år, før der kom nødder. Men den tid, der går godt, kommer jo ikke skidt tilbage!

Jeg har plantet to hasler i min kolonihave – en af sorten Lambert Filbert og en af sorten Halleske kæmpe. De blomstrer desværre ikke helt på samme tid, hvilket måske er årsagen til, at Halleske kæmpe i år stod næsten uden nødder, så hvis du har plads, var det måske en god ide at have tre forskellige hasler.

I øvrigt kan jeg anbefale Halleske kæmpe, som har pænt store og tykskallede frugter. Men Lambert Filbert, som i år havde mange nødder, havde jeg ikke ret meget glæde af, for stort set hver eneste nød var spist af nøddesnudebillen! Lambert Filbert har meget tyndskallede nødder, og det er vel derfor, at nøddesnudebillen er vild med den. Så Lambert Filbert kan jeg altså ikke anbefale.

I øvrigt har jeg set en artikel om hasler her på Havenyt:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/noedder/327.html

Og her er en artikel om nøddesnudebillen:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/26.html

M.v.h.

Doris Møller

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. oktober 2021 kl. 11.11

Nå, ok, jeg havde ikke lagt mærke til, at træerne ikke måtte være omfangsrige, og det er valnøddetræer altså!

Angående hasler, så bliver de 5-8 meter både i højden og i bredden. Mine er plantet for 10 år siden og er nu ca. 3 meter i bredden og ca. 4 meter i højden. Halleske kæmpe er størst og den anden noget mindre.

Det er ikke meningen, at mine hasler skal blive større. Så jeg vil fra næste sæson begynde at udtynde dem, ved at skære de længste grene af. Et par grene om året. Så skyder de igen, men jeg kan på denne måde begrænse omfanget, regner jeg med.

M.v.h.

Doris Møller

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. oktober 2021 kl. 11.17

Doris , jeg tog det for givet at det var en have med lidt plads , generelt set så skal man afsætte et stort område af sin have ,hvis man vil dyrke valnøddetræ , når de først har fået et stort udviklet rodnet , så går det stærkt , selvom jeg beskar mit store valnødtræ kraftigt tilbage hver vinter , så var nyvæksten væsenligt størrer den kommende sommer , et typisk sisyfosarbejde , men det gav over 1200 nødder , om året , nu har jeg fældet det , men det skyder stadig her 10 år senere .
Da valnødderne spirer meget villigt har jeg 7 frø startet VN træer i haven , og det tidligste de har fåret nødder er efter 8 år , men 10-12 år skal man nok regne med hvis man starter VN fra frø .Og i de her tider med stigende el og gaspriser så kan VN træer give en masse træ til brændeovnen , jeg dyrker brændsel og ikke nødder stort set .

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. oktober 2021 kl. 15.39

Hej Martin Kristoffersen

Jeg vil foreslå, at du kontakter Lars Westergård.
Sortimentet i hans planteskole dækker meget bredt og beskrivelserne af sorter af valnød og hasselnød er præcise og omfatter også størrelse efter 10 år.

Det er vigtigt at vide, hvad det er for en have buske og træer skal indpasses i.
Jeg er sikker på, at Lars W. vil kunne rådgive dig, hvis du gør dig klart hvor meget plads, læ og solindfald der er til rådighed til formålet i din have.
Jordbundsforhold er også vigtige at kende for at rådgive om det plantevalg, der har bedst udsigt til at lykkes.
Variationen er rigtig stor mange steder i Danmark - det kan være lerholdig muld, stiv lerjord, sandjord eller fx jord præget af byggeaktivitet, og som derfor er meget hårdt sammenpresset.

Jeg ønsker held og lykke med at du finder det helt rigtige valnøddetræ og de helt rigtige hasselbuske!

Venlig hilsen
Lone

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 23. oktober 2021 kl. 8.14

Jeg er enig i at det er en god ide at spørge Lars. Han har flere forskellige valnøddesorter - osse nogen som ikke bliver kæmpestore. Og så skulle du kigge lidt på træhassel (trazels). De bliver ikke helt så store som den almindeluge hasselbusk. Og i hvert fald hos mig ser det ud til, at snudebillernes angreb er minimale.

Nyt svar til emnet »Hassel og valnød«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hassel og valnød

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider