Skrevet af: Marie S., 28. maj 2010 kl. 9.15
Hejsa.
Vi har i år fået vores første have og det kribler i fingrene for at dyrke vores egne grøntsager, så jeg har læst en masse om dyrkning af forskellige grøntsager i bede. Jeg er parat til at plante mine små planter ud, som jeg har haft i vindueskarmen, men ved ikke hvor de skal hen? :o)
Så vidt jeg kan se, skal man dyrke de samme plantefamilier i samme bed og så skfite bed næste år. Men da jeg er nybegynder vil jeg bare starte ud med vores yndlingsgrøntsager og ting der er sjove for børnene og så bliver jeg nødt til at mixe de der familier.
Jeg har to bede på hver 1.3mx1.5 og vil gerne have græskar, stangbønner, rødbeder, grønkål, løg og forskellige slags salat i dem.
Er det umuligt at blande disse forskellige grøntsager i samme bed?
Jeg er også interesseret i at have ærter og de hører jo familiemæssigt til bønnerne, dog læste jeg et sted, at man aldrig skal plante bønner og ærter sammen?? Jeg er forvirret... Findes der en guide omkring dette emne, der er let forståelig?
I forskellige havebøger er der gode eksempler på 4 bede som så skifter afgrøder hvert år, men synes ikke jeg kan bruge eksemplerne i mit tilfælde, da de slet ikke blander dem med hinanden.
Håber noget forstår mit kringlede spørgsmål og kan hjælpe mig.
PS. hvad med rabarber? kan den komme i bedet eller skal den stå for sig selv?
mvh Marie
Skrevet af: Randi Lauridsen, 28. maj 2010 kl. 11.13
Hej Marie
I denne tråd står der en del om blanding, og der er links til artikler hvor du kan læse mere.
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/7462.html
Ang dine konkrete spørgsmål :
Græskar kan alt efter sorten blive voldsomt store, og skal normalt bruge en hel m2 for sig selv, og selv det kan den have svært ved at holde sig indenfor.
men hvis du laver et stativ til stangbønnerne der har facon som en tipi, så kan du have en græskar inde midt i tipien, dog må du ikke sætter bønnerne for tæt i solsiden, da græskar planten så ikke vil få nok lys.
Løg og rødbeder kan sagtens trives sammen. Du kan sætte løg i rækker med 30 cm i mellem, og så så en række rødbeder i mellem løgene.
Dog er det ret sent at skulle i gang med løg nu, dem skal man gerne have i gang i starten af april for at få et udbytte af dem.
Det er rigtigt at Bønner og Ærter ikke er gode sammen. Så sæt ærterne i samme bed som løg og rødbeder.
Grønkål og salat kan man sandsynligvis sætte skiftevis i en række.
Hilsen Randi
Skrevet af: Marie S., 29. maj 2010 kl. 22.54
Hejsa Randi.
Tusind tak for dit gode svar. Jeg har allerede plantet ud som du har sagt:o)
Og også gode informative artikler.
Mange hilsener
Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilke grøntsager kan komme i samme bed?