Forum

Kommentarer til »Bitre squash og græskar er giftige«

På denne side finder du kommentarer til teksten Bitre squash og græskar er giftige. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Stevnbak A., 8. april 2012 kl. 23.33

Jeg har ikke mange år været opmærksom på, at agurker og squash kan være bitre. Jeg har dog aldrig mødt et bittert græskar, men det er sikkert, fordi jeg ikke har spist så mange af dem. Min erfaring med agurker og squash er, at de kan blive bitre efter for lang tids lagring. Nyindkøbte agurker og squash kan dog også være bitre, men det er sikkert, fordi de har ligget for længe i butikken inden køb. En anden erfaring, jeg har gjort mig er, at agurker og squash godt kan være bitre kun i den ene ende. Så hvis man smager på dem inden madlavning, er det en god ide at smage i begge ender. Nyhøstede squash kan også være lettere bitre sent på sæsonen, eller hvis de har fået lov at sidde længe på planten.
Jeg tror dog kun at disse ”gamle” agurker og squash er lettere bitre eller lettere giftige, da jeg tror de kun indeholder meget lidt cucurbitacin. Jeg har nemlig spist mindre mængder af dem, uden at få nogle symptomer. Jeg fandt dette på nettet om sagen:
“In commercially cultivated cucumbers and zucchini squash, the amount of cucurbitacin is in such a low concentration that it usually cannot be tasted and, aside from bitterness”
“Over-mature or improperly stored cucurbits may also develop a mild bitterness, although it is usually not severe enough to prevent gardeners from eating them.”
Det vil sige, at disse lettere bitre agurker og squash ikke har noget med de meget bitre squash, som I beskriver. De meget bitre squash er sikkert forårsaget af én tilbagemutation til vildstammen, eller af en krydsning med vildformer(hvilket ikke sker i Danmark) eller krydsning med pyntegræskar, sådan som I også skriver. Det sidste er jeg dog ikke lidt uforstående overfor, da jeg troede man uden problemer kunne spise pyntegræskar.

Når jeg kommer med denne kommentar er det for det første fordi jeg er nysgerrig efter at vide, om andre har samme erfaring som jeg. Endvidere vil jeg gøre opmærksom på, at der måske findes grader af bitterhed og herved giftighed. Og at man derfor måske ikke behøver at være så forskrækket, hvis squashen kun er lettere bitter.

Mange græskar hilsen

Karen

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. april 2012 kl. 11.34

Hej Karen

Du har ret i, at agurker ofte kan være bitre i enderne. Især drueagurker og asier, hvor man altid skal mage af på stilkenden, inden man sylter dem. Her finder man af og til en med bitterhed.

Jeg har ikke selv smagt et bittert græskar, men det skulle være en tydelig bitter smag.

Med venlig hilsen
Karna

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. april 2012 kl. 14.58

Hej Karen hvis man finder bitre agurker, asier m. m. kan man skære ca. 5 cm. af i stilkenden, gnide de to "ender" mod hinanden indtil det skummer, skær så et par cm mere af frugten, og resten er bitterfri. hilsen Henry G.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jennie Langenbach, 27. oktober 2015 kl. 15.03

Hvad hvis græskarene man smager ikke har nogen som sådan smag og er meget neutral, er de så giftige eller ej?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. oktober 2015 kl. 15.44

De "smagsløse" kan du roligt bruge. Giftstoffet smager bittert. Men prøv at finde en bedre sort til næste år.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jennie Langenbach, 27. oktober 2015 kl. 16.21

Tusind tak for dit svar, det vil jeg gøre til næste år.
Jeg har lige høstet dette græskar/squash fra en af de der blandede græskarfrø, som jeg ikke ved hvad er for et og om det evt er spiseligt. Ved ikke om andre ved hvad det er for et....?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. oktober 2015 kl. 21.11

Det ligner en butternut squash som vil have godt af at eftermodne lidt. Trods navnet er det egentligt et græskar.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. oktober 2015 kl. 21.20

Ja, stilken er ikke moden.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Christensen, 18. august 2018 kl. 12.07

Jeg har haft bitter squash, som på ingen måde kunne spises. Nu sad vi pludselig med en øko vandmelon, hvor bitterheden pludselig kom frem, og vi alle sad og kiggede på hinande! Dog ikke så altgennemtrængende som min bitre squash.
Men ingen havde lyst til at spise den.
Kan det være samme historie?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Henriksen, 18. august 2018 kl. 18.07

Jeg har læst mig til at grøntsager før i tiden var mere bitre, men at de med tiden er blevet forædlet til at blive mere søde for at tilfredsstille forbrugernes trang til "det søde". De bitre grøntsager indeholder langt flere vitaminer og andre mineraler end nutidens grøntsager, hvorfor de gamle sorter grønt er langt sundere. Det siges at dette kan være en af årsagerne til at flere fx får diabetes og kræft fordi de ikke får nok vitaminer. Om det er sandt vil jeg ikke gøre mog klog på, men det lyder fornuftigt. Læs fx
politiken.dk/mad/art5591473/Fortidens-gr%C3%B8ntsager-var-sundere-nu-skal-de-dyrkes-igen
eller videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/grontsager-var-sundere-i-gamle-dage
Nutidens agurker er også fremelsket til at være søde og var engang langt mere bitre. Jeg har selv bitre agurker fx white wonders i min have og jeg elsker den bitre smag, som absolut ikke er giftig :-)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Christensen, 18. august 2018 kl. 22.51

Ja, det er meget interessant. Men det man kalder mere bitre grøntsager, må ikke formodes at have den samme bitterhed, som gør sig gældende i det, der er kaldt bitre og dermed giftige squash. Og det var præcis den samme form for uspiselig bitterhed, som squashens, der skinnede igennem i vandmelonen, blot ikke så altgennemtrængende.

Nyt svar til emnet »Bitre squash og græskar er giftige«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Bitre squash og græskar er giftige«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider