Forum

Kommentarer til »En græsplæne uden kemi«

På denne side finder du kommentarer til teksten En græsplæne uden kemi. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Kjærulff, 14. april 2004 kl. 13.49

Hvad sker der med regnormene når man vertikalskærer? Og hvad med f.eks. mælkebøtter? Kommer der ikke flere mælkebøtter, hvis rødderne bliver skåret i småstykker?

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arnold Madsen, 23. juli 2004 kl. 22.40

Spørgsmål om topdressing på græsplænen?

Kan det anbefales at "lufte plænen" med huller ved hjælp af en grev inden man giver plænen en topdressing (½ filtersand og ½ kompost)?

Hvis man giver plænen en topdressing med en tykkelse på 1–2 cm., skal det så være på en nyklippet plæne?

Dækkes hele græsplænen (helt) til af topdressingen? – kan plænen klare dette? – hvor lang tid tager det før plænen igen er "en plæne"?

Kan I ikke ret nøjagtig beskrive hvorledes men udfører arbejdet med topdressing?

Skriv venligst også om der er andre forhold der skal tages højde for, før, under og efter pålægning af topdressing.

Hvornår kan arbejdet med topdressing udføres?

Kan endnu ikke fuldt komposteret græs indgå i topdressingen?

De mange spørgsmål stiller jeg, da jeg i min have ønsker en flot dyb-grøn, stærk og let fugtig græsplæne, gerne med plads til regnorme – dog ikke så fugtig at, der ud over skyggeområderne, danner sig mos.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Nielsen, 30. april 2006 kl. 12.53

Jeg har en græsplæne med megen mos, der også er i dårlig vækstmæssig stand. Spørgsmålet er reelt, hvor drastisk man må gå til værks med kalk. gødning og topdressing.

I en af artiklerne i havenyt fremgår, at man skal topdresse med et lag kompost, såfremt græsset er i dårlig vækstmæssig stand. Kan jeg føre følgende uden at gøre mere skade end gavn:

1. Vertikalskære og frjenre mos.

2. kalke
3. efterså
4. topdresse med kompost – eller noget "mildere"
5. Gøde til slut?

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Sørensen, 12. marts 2007 kl. 10.53

Hvor tidlig på året må man begynde at slå sin plæne,
det har jo været en våd og lun vinter, så min plæne er meget "langhåret", hilsen Preben

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 12. marts 2007 kl. 12.39

Hej Preben, ja jeg slog min i går, den var fuldstændig tør og meget lang, egentlig skulle den også ha' haft gødning, men de lover jo tørt de næste par dage, så det må vente. Lad være med at sætte maskinen til det laveste klip, men et hak op.Så er plænen tør, så slå den, den har kun godt af at komme af med det langhåret.

Helle – www.helleshave.dk

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 7. juli 2009 kl. 10.35

Spørgsmål om topdressing på græsplænen?

Kan det anbefales at "lufte plænen" med huller ved hjælp af en grev inden man giver plænen en topdressing (½ filtersand og ½ kompost)?

Hvis man giver plænen en topdressing med en tykkelse på 1–2 cm., skal det så være på en nyklippet plæne?

Dækkes hele græsplænen (helt) til af topdressingen? – kan plænen klare dette? – hvor lang tid tager det før plænen igen er "en plæne"?

Kan I ikke ret nøjagtig beskrive hvorledes men udfører arbejdet med topdressing?

Skriv venligst også om der er andre forhold der skal tages højde for, før, under og efter pålægning af topdressing.

Hvornår kan arbejdet med topdressing udføres?

Kan endnu ikke fuldt komposteret græs indgå i topdressingen?

De mange spørgsmål stiller jeg, da jeg i min have ønsker en flot dyb-grøn, stærk og let fugtig græsplæne, gerne med plads til regnorme – dog ikke så fugtig at, der ud over skyggeområderne, danner sig mos.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. juli 2009 kl. 18.04

Det er rigtignok en udfordring at holsde en god og pæn plæne. I denne sammenhæng sværger jeg nu stadigvæk til min gode gamle le og bruger min fyrre år gamle spade til at stikke kanterne med.

Mvh Eivin (^_^)

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juli 2009 kl. 22.36

Hej Michael Parm.

Hvis du vil have en flot saftig grøn plæne, kan du sprede svovlsur amoniak ud på din græsplæne, spred på kryds og tværs så det hele får en omgang. Købes på planteskolen. Det er ikke økologisk, men det virker hurtigt.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. juli 2009 kl. 23.24

Michael, prøv dette link, scroll ned og du vil se at der er mange videoer om græsplæne, bl.a. topdressing, vertikalskæring m.m.

www.haveinspiration.dk/Artikler.aspx

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 8. juli 2009 kl. 10.58

Hej Anne og Mogens

Tusind tak for jeres svar!

mvh
Michael

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. juli 2009 kl. 16.01

Hejsa Anna Demant.

Det er et rigtigt godt link du der har fundet. Tak.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. juli 2009 kl. 18.16

Ja, jeg må jo indrømme at jeg bruger det flittigt selv. Jeg fatter tit ikke en hat når det bare bliver forklaret. Så godt hvis andre også kan have nytte af det.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Nielsen, 31. oktober 2009 kl. 11.01

Visne blade – er de til gavn eller skade for græsset? – Vi har meget store løvfældende træer på vores græsplæne, og jeg er i tvivl om, om bladene er god gødning for græsset, så jeg skal lade dem ligge, eller om græsset har bedst af at de bliver revet af?

Mvh Mette

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. oktober 2009 kl. 11.57

Hej Mette.

Hvis du har et stort lag af visne blade ville jeg vælge at fjerne den og kompostere det, så det kan komme tilbage til græsset og træerne senere. Hvis du lader et stort lag ligge vil det dels skygge for græsset, der vokser selv ved 1 grad (dog noget langsommere. Græsset bliver og gul eller i værstefald at gå ud.Der er en stor risiko for at du også får svampeangreb heri, når græsset er dækket til. Er det derimod et mindre lag, kan du evt køre over det med en græslåmaskine og hakke bladene i mindre stykker og så vil det hurtigt blive nedbrudt. Selve gødnings værdien i de visne blade er lille.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. oktober 2009 kl. 11.58

Hej Mette.

Hvis du har et stort lag af visne blade ville jeg vælge at fjerne den og kompostere det, så det kan komme tilbage til græsset og træerne senere. Hvis du lader et stort lag ligge vil det dels skygge for græsset, der vokser selv ved 1 grad (dog noget langsommere. Græsset bliver og gul eller i værstefald at gå ud.Der er en stor risiko for at du også får svampeangreb heri, når græsset er dækket til. Er det derimod et mindre lag, kan du evt køre over det med en græslåmaskine og hakke bladene i mindre stykker og så vil det hurtigt blive nedbrudt. Selve gødnings værdien i de visne blade er lille.

Nyt svar til emnet »En græsplæne uden kemi«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »En græsplæne uden kemi«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider