Forum

Kommentarer til »Hvorfor visner mine kålplanter?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor visner mine kålplanter? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette D., 2. maj 2012 kl. 8.32

Vi har oplevet det samme - både i år og tidligere år. For vores vedkommende synes der at være en sammenhæng mellem temperatur/solindstråling samt den dårlige trivsel.

Vi har også blad- og knoldselleri i vinduerne sammen med kål. Mens selleriplanterne stortrives ved megen sol og lune grader, synes det modsatte at være tilfældet for kålene. Da kålene i år begyndte at udvise symptomer med visne kimblade, blev de flyttet til drivhuset hvor de står køligere og med lavere lysintensitet. Her et par uger efter er bedringen tydelig, og de overlevne planter er kommet i god vækst.

Hvis det er det samme, der gør sig gældende for Jakobs planter, så kan forskellen mellem kålplanterne eventuelt skyldes, at rødkål måske trives ved højere temperaturer end de øvrige typer kål.

For vores vedkommende vil vi for fremtiden prøve at huske at forspire kålene i drivhuset i stedet.

Med venlig hilsen
Mette

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. maj 2012 kl. 22.59

Jeg tror, jeg kan støtte Mette´s erfaringer. For i dag glemte jeg en lille bakke helt nyspirede grønkål, som så stod i vindueskarmen i solen til jeg kom hjem fra haven, og de bitte kimblade havde gule rande, ikke af tørst, for jorden var stadig fugtig, de fik jo plast af i går.
De kom straks ud på gangen, hvor et vindue ikke kan lukkes helt. Der stå i forvejen kålroer og mine spidkål og savoykål har stået der, de er nu udplantet under fiberdug i haven, og de blev kraftige og ikke langhalsede. For jeg har ALDRIG kål i stuevinduet, der er alt for varmt, sidste år kom de ud i havehuset, da de havde pæne kimblade og blev priklet der, men april var kold i år, og de er blevet meget bedre på gangen.
- Men i nævnte tilfælde kan det jo godt være en frø-virus, det har jeg ikke forstand på.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. maj 2012 kl. 0.25

Jeg har også lige mistet mine forkultiverede planter, men det passer ikke med jeres teorier. Måske er der flere grunde til at kålplanter går til.

Mine stod i en Pindstrup kasse med undervanding og de stod i et køligt rum med godt lys. Her er min teori nærmest, at de har haft det lidt for vådt - de andre planter trives heller ikke særligt godt. Jeg har ikke brugt ren spagnum, som man skal i følge vejledningen, men lavet en blanding med købt såjord og egen havekompost, som jeg plejer at så i. Det var nok en fejl.

I samme vindue har jeg tidligere forspiret kål med stor succes. Faktisk kollapsede de først, da de kom i drivhuset, men de var ikke i god vækst, da de blev flyttet. Der var et par forskellige sorter. Jeg har aldrig i mine 35 år som haveejer mistet kålplanter under forkultivering.

Så nu frygter jeg, at mine forkultiverede i kasser i drivhuset også kollapser, hvis der er noget om virus teorien. De er sået i min egen blanding af havejord og havekompost, som de plejer. Og foreløbig ser de meget sunde og fine ud.

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Hvorfor visner mine kålplanter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor visner mine kålplanter?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider