Forum

Kommentarer til »Sædskifte og blandingskultur«

På denne side finder du kommentarer til teksten Sædskifte og blandingskultur. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 22. april 2004 kl. 8.07

Hvis man bruger en blandingskultur, foreslår du, at det skal være fra en anden plantefamilie for at undgå at planterne kappes om de samme næringsstoffer etc. Men bliver det så ikke svært at lave sædskifte, da man nu skal tage hensyn til ikke blot én gruppe af afgrøder, men to eller flere? Eller tæller "det mellem rækkerne" simpelthen ikke med i sædskiftet?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 22. april 2004 kl. 10.54

Jeg har en æld gammel bog om økologisk havebrug af Troels... Ja hvad hedder han nu. Der er en sædskifte plan med 8 skifter. Min køkkenhave har kørt efter den i 5 år – det er nemt og jeg har bare tilpasset det lidt gennem årene.

Rådet er altså at finde en eller anden anbefaling – og prøve det af. Der er også anbefalinger til 4 årige sædskifter. Istedet for selv at udtænke et. Og Den bog af troels... er altså helt fin... Kan nogen huske navnet og titlen?

mvh Gitte

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 22. april 2004 kl. 10.54

Jeg har en æld gammel bog om økologisk havebrug af Troels... Ja hvad hedder han nu. Der er en sædskifte plan med 8 skifter. Min køkkenhave har kørt efter den i 5 år – det er nemt og jeg har bare tilpasset det lidt gennem årene.

Rådet er altså at finde en eller anden anbefaling – og prøve det af. Der er også anbefalinger til 4 årige sædskifter. Istedet for selv at udtænke et. Og Den bog af troels... er altså helt fin... Kan nogen huske navnet og titlen?

mvh Gitte

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 22. april 2004 kl. 21.28

Titlen kan jeg ikke gætte, men manden kunne være Troels V. Østergaard: www.havenyt.dk/om_havenyt/forfattere.html#37

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Adamsen, 10. januar 2005 kl. 18.36

Sidste sommer anlagde jeg 12 bede på 110 X 300 centimeter og såede grøngødning i det hele. Jeg skal nu til at planlægge hvilke afgrøder jeg vil dyrke i den kommende sæson. Jeg har søgt efter oplysninger i utallige bøger, men jeg kan ikke få sædskiftet til at gå op. Der kan jo ikke være mange kål eller kartofler på 110 X 300 cm, men hvis jeg så inddrager to bede får jeg jo næste år også to bede, hvor jeg så skal dyrke noget andet, som er mindre pladskrævende og som derfor vil blive for meget af det gode...

Altså:
I hvilken rækkefølge skal man starte dyrkningen af et all round udvalg af grønsager i 12 helt nye bede under hensyntagen til et sundt sædskifte?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 19. januar 2005 kl. 15.40

Du skal gøre som Troels Østergard beskriver i sin bog: Økologisk køkkenhave. Dele afgrøderne op i 4 hovedgrupper, hvoraf den ene er kartofler. Dvs tre bede til kartofler, tre bede til løg, porrer og rodfrugter, 3 bede til kål og bælgplanter og tre bede til majs, tomater, squash mm. I bogen kan du læse hvordan de skal følge hinanden, for at udnytte næringsstofferne bedst muligt.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Adamsen, 24. januar 2005 kl. 18.56

Tak til Anette for svaret. Det hjalp. Men ikke nok.

Hvordan indgår jordbær i Troels Østergårds system?

Kål agter jeg at dyrke under plast. Men kan man også have de traditionelle nabokulturer til kål såsom ærter eller bønne under plast? Bliver det ikke lidt besværligt?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 25. januar 2005 kl. 13.18

Jeg gør det, at jeg har en række jordbær i hvert "hovedgruppe-bed". Det første år startede jeg med at have en række jordbær i to bede, tog aflæggere i august og satte i det tredie bed, året efter satte jeg aflæggere i fjerde bed o.s.v. Når planterne bliver 4 år gamle, sløjfes de og dette års aflæggere sættes et andet sted i samme bed. Jeg kan godt se, at det er begrænset hvor mange planter du kan have i hvert bed når du også skal have de øvrige planter, men på den anden side kommer man nemt til at drukne i jordbær, man dårligt kan spise sig i gennem...Også selv om man fylder i fryseren!

Kål har jeg aldrig dyrket under plast, men jeg har heller ikke dyrket hovedkål, kun grønkål, rosenkål og broccoli. Det er gået fint uden plast. Der har ganske vist været larver i grønkålen, men den skød bare nye skud, så udbyttet var fint!

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. LYHNE, 27. maj 2013 kl. 23.30

Blandingskultur:
Har aldrig prøvet det før.
Har på 1 kvm 3 rækker vinterporre med få tagetes i rækker i mellem. Vil gulerødder kunne fylde ud i 'tagetes'-rækkerne? Eller vil ærter være et bedre forslag? Noget bedre?
Pft
kly

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth A., 22. oktober 2014 kl. 1.43

Højbede
I foråret fik jeg anlagt to højbede. Afgrøderne har givet et stort udbytte. Sommeren i år 2014 har været usædvanlig tør, så der er blevet vandet rigtig meget. Mine højbede ligger i en kolonihavef.hvor vandet er billig da vi ikke betaler vandafgifter.
Havde jeg nu ikke haft den fordel, så ved jeg ikke om jeg havde haft højbede.
mv. Lisbeth

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. oktober 2014 kl. 11.02

Hej Lisbeth

Vi andre har også vandet vores køkkenhaver uden højbede rigtig meget i sommer, hvis vi har villet have en køkkenhave med god vækst.

Men det er rigtigt, at højbede tørrer ud i varme, tørre somre. Jo højere og jo mere sandet muldjorden er, jo større et problem er det. Der skal være en grund til at lave højbede i f.eks. 50-60 cm højde eller mere. Det kan være, at jorden er forurenet, så man ikke kan dyrke i den, eller man ikke længere kan bøje sig ned. Er det kun for at få velafgrænsede bede, er det en god ide kun at lave dem 10-15 cm høje - Det er billigere, og så skal man heller ikke ud og forsøge at finde/købe muldjord til at fylde i.

Nyt svar til emnet »Sædskifte og blandingskultur«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Sædskifte og blandingskultur«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider