Forum

Kommentarer til »Citrusarter der kan trives i vinterens varme stuer«

På denne side finder du kommentarer til teksten Citrusarter der kan trives i vinterens varme stuer. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gerd Haugaard Nielsen, 10. september 2012 kl. 10.33

Jeg har en citrusplante ca. 1m høj. I år har den blomstret rigtig meget og kvitteret med mange, også store frugter.MEN nu har vi september og alle er stadig grønne og hårde ?Hvad gør jeg nu ?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. september 2012 kl. 19.26

Slettet af administrator 20. november 2019 kl. 14.10.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. juli 2015 kl. 12.01

Vi må lige have liv i tråden her igen :)

Jeg har netop købt en fin Mexicansk Lime og har i forvejen både Limequat og en Tahiti-lime.

Jeg har et rum på førstesalen, hvor temperaturen ligger mellem 13-16 grader om vinteren - vil det ikke være fint til at overvintre de tre planter, hvis de får LED-lys om dagen?

Jeg har også en stor citron (citrus limon) - men ud over at det vil være temmelig svært at få den båret derop, vil den så ikke have det bedre ved de 4-5 grader, hvor jeg overvintrer planter ude i mit skur?

Den nye lime:

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise R., 16. januar 2016 kl. 12.56

hej!

Jeg har en Mexicansk Lime, som jeg fik i april.
Den er ca 1m høj og står i en stor krukke med masser af jord.
ind til oktober var den rigtigt flot og havde masser af skud, blomster og blade, men nu er den HELT afpillet. jeg frygter den er død? er der tips til genoplivning.

jeg har gjort følgende:
den har masser af jord, og jeg har skiftet jorden inden for den sidste måned grundet flytning.
den står i et meget lyst og lunt værelse.
jeg holder jorden fugtig og vander med citrusgødning ca én gang om ugen...

men det er som om og den ikke sætter nye skud og blade.

jeg håber I kan hjælpe :D

kh
Louise

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. januar 2016 kl. 15.44

Hold helt op med at gøde og vande -ret meget. Vent til sidst i februar eller starten af marts. Du er i gang med at kvæle din cirtus. Formodentlig kan du vente med at gøde pænt længe, idet der må være ophobet en del i jorden.

Citrus går i en slags davle i vinterhalvåret pga manglende lyd. Derfor omsætter den ikke ret meget vand og især ikke gødning.

Min citron har også haft det med at tabe bladene om vinteren. Det har jeg taget med sindsro. Vandet når jorden er begyndt at blive næsten tør i overfladen også ellers ladet den være. Når det så er blevet forår har den fået nyt jord og jeg er begyndt at vande mere og gøde en sjælden gang og den kvitterede med at skyde på ny. Sidst i maj - først i juni kommer den ud på en lun solrigplads og pokker tager ved den.

I år har den ikke smidt blade og står lige så stille og venter.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. januar 2016 kl. 15.45

Ps køligt er bedre end lunt for citrus på denne årstid pga balancen mellem temperatur og lys.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise R., 17. januar 2016 kl. 1.46

ok :)
mange mange tusind tak for meget brugbart svar! jeg har jo behandlet den helt forkert; jeg havde bare hørt, den altid skulle være fugtig og lun!

hvad gør jeg, hvis det viser sig, jeg allerede har kvalt den? kan den genoplives? og er der en måde, jeg kan se om løbet er kørt allerede nu eller skal jeg vente til det er blomstringstid igen og vurdere udfaldet?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. januar 2016 kl. 8.21

Du kan tjekke vækstlaget lige under barken. Hvis det stadig er frisk-grønt så er der stadig liv i planten. Måske kan du tjekke ved at klippe en lille kvist af (og så kan det selvfølgelig være, at det er kvisten og ikke planten der er død). Eller se om rødderne er friske og hvide. Men det bedste er det bare at vente. Der skulle ske noget indenfor 2-3 måneder, når dagslyset vender tilbage.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise R., 17. januar 2016 kl. 23.56

perfekt! mange tak... jeg giver den noget tid og kærlighed

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2016 kl. 15.18

Følg blot Vibekes råd, til den får de optimale betingelser. Derefter kan du se, om den har det godt igen.
Det hjælper dig ikke noget at vide, om der er liv under barken (du risikerer at fejltolke det). Jeg regner med, at du ikke har pladsproblemer, så du er presset til en hurtig afgørelse.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob K, 24. april 2018 kl. 17.56

Hejsa.
Hvor kan man købe finger lime træer/buske?? :-)

Så kan jeg nå at få en høst til sommer :-)

Nyt svar til emnet »Citrusarter der kan trives i vinterens varme stuer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Citrusarter der kan trives i vinterens varme stuer«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider