Forum

Kommentarer til »Kan skovmærke forhindre andre planter i at gro?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan skovmærke forhindre andre planter i at gro? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 7. november 2012 kl. 7.25

Jeg har skovmærke som bunddække i et halvskyggebed under en stor mirabel og jeg kan med sikkerhed sige at de øvrige planter trives fint i selskab med den. Jeg har både Hosta, bregner, løvefod, løjtnantshjerte og forskellige storkenæb sammen med skovmærke og det har ikke givet problemer de sidste 4 år, så det forventer jeg heller ikke det kommer til. Så lad du endelig din skovmærke stå, det er en pragtfuld lille bunddækker. .o)
Mon ikke iøvrigt den lille skovmærke var brugt mere intensivt i kampen mod fx skvalderkål hvis der var noget om snakken??
Mange hilsner

Trine

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 8. november 2012 kl. 7.30

Noget om snakken er der måske alligevel ( mht. skvalderkål) Trine. Min erfaring med Skovmærke er, at den er længe om at etablere sig, men at den breder sig støt og sikkert. I de første år plukkede jeg med jævne mellemrum skvalderkål, der dukkede op ind imellem. Jeg har ikke oplevet andre steder i haven at man kan udrydde skvalderkål blot ved at plukke toppen af den. Men nu har skovmærken efterhånden dannet et fint, tæt tæppe, og jeg har praktisk taget ikke haft problemer med skvalderkål i dette bed de seneste år.
Jeg har hosta, bregner og storkenæb, som trives fint i bedet med skovmærke, så jeg ser den ikke som en plante, man skal frygte. Tvært imod!
Hilsen Knud

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 8. november 2012 kl. 8.03

Tak for tippet Knud, jeg har et par stedet hvor jeg godt kunne sætte den lille skovmærke ind som soldat i kampen mod skvalderkål. Og den breder sig netop, som du skriver, støt og roligt og har den først etableret sig kan man nemt tage aflæggere af den og kort tid efter kan det ikke ses. Så det må prøves.
Skønt billede i øvrigt.
Mange hilsner
Trine

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 8. november 2012 kl. 8.51

Hej Trine.
Ja, jeg tror man skal have lidt tålmodighed med skovmærke. Jeg vil helst ikke bilde nogen ind, at man med skovmærke kan udrydde skvalderkålen, hvor den har etableret sig godt og grundigt, men som sagt får den lidt hjælp til at etablere sig, er den en vældig god bunddækker. Fortsat held og lykke med den.
Venlige hilsner
Knud

Nyt svar til emnet »Kan skovmærke forhindre andre planter i at gro?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan skovmærke forhindre andre planter i at gro?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider