Kan skovmærke forhindre andre planter i at gro?

Jeg har lige plantet skovmærke, Galium odoratum, til bunddække i et bed med frugtbuske og Thalictrum. Nu læser jeg i et blad, at skovmærke kan holde et bed ukrudtsfrit, da den udvikler en gift fra rødderne, der slår andre planter ihjel. Hasselurt skulle være det eneste, der kan gro sammen med skovmærke. En søgning på nettet har ikke opklaret denne påstand, hvad mener I, bør jeg fjerne skovmærkerne igen, før de slår buske og thalictrum ihjel?

Med venlig hilsen
Lene Aagerup, oktober 2012

Svar

Det er korrekt, at skovmærke indeholder stoffet kumarin (op til 1% af tørstoffet), og det er præcis det, der giver plantens dens dejlige duft.

Gad vist, hvad det kan have været for et blad, der skriver, at planten fordriver andre planter med dette stof? Heller ikke jeg kan finde noget, der bekræfter den påstand – det gælder i bøger, på nettet eller – hvad der må være afgørende: ude i virkelighedens skovbunde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Kan skovmærke forhindre andre planter i at gro?