Forum

Kommentarer til »Svampe på fredet rødbøg – kan den reddes?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Svampe på fredet rødbøg – kan den reddes? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 28. november 2012 kl. 10.57

I fagbogen "Risikotræer" fra 2011 (ISBN 978-87-7387-013-7) står der om Kæmpeporesvamp:
Rådtype: Hvidmuld, forholdsvis hurtigt styrketab i rødder.
Rådudbredelse: I de store rødder og helt basalt i stammen, evt. et stykke op i stammebasis.
Konsekvens: Træet vælter i fuld længde når rødderne er nedbrudt i tilstrækkeligt omfang. Denne svamp er en af de farligste mht. risiko for ulykker med væltede træer. Fund af svampen på levende træer skal tages alvorligt.
Handling: Fæld angrebne træer straks, hvis der også er kronesymptomer. Fæld hurtigt når der kommer frugtlegemer på flere sider af træet. Fæld når svampen har været til stede i flere år. Træer med frugtlegemer hele vejen rundt er yderst farlige og bør fældes straks.

Ja, det er sørgeligt at måtte fælde en stor, flot blodbøg. Jeg har selv en sådan bøg, der er kraftigt angrebet af Kæmpeporesvamp på halvdelen af rødderne. Og selv om jeg som fagmand godt ved at jeg snart skal fælde træet, så kvier jeg mig ved det, og håber at det kan overleve en sæson mere.
I dit tilfælde ville jeg nok vælge at det skal være nu, inden vintertidens storme.
I øvrigt kunne det interessere mig at vide hvor den fredede blodbøg står. Der er ikke mange fredede træer i Danmark? Husk lige at få taget nogle gode billeder af det store træ, inden det bliver fældet. Og gerne billeder af træ og stub efter fældning.

Venlig hilsen, landskabsarkitekt Niels Junggreen Have.
niels.junggreen.have@mail.dk

Nyt svar til emnet »Svampe på fredet rødbøg – kan den reddes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Svampe på fredet rødbøg – kan den reddes?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider