Forum

Kommentarer til »Kirsebærkornel«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kirsebærkornel. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 27. maj 2004 kl. 9.56

Kan man beskære en kirsebærkornel? fra en stor busk til en lille fin busk?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 22. februar 2005 kl. 0.58

Til Lone.

Kirsebærkornel, Cornus mas tåler en kraftig beskæring, og kan således også formes og holdes som en hæk.

Trods kraftig beskæring vil Kirsebærkornellen alligevel blomstre.

hilsen fra John.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Espersen, 5. august 2005 kl. 13.34

Jeg har en opstammet kirsebærkornel (ca. 120 cm høj stamme), og derpå er kronen vel ca 5 meter i diameter. Fordi de er en busk er grenene forholdsvis tynde og ved kraftigt snefald flækker de nogle gange. Derudover hænger de meget når der er bær på. Er der en måde hvorpå man kan holde kronen lidt nede uden at det kommer til at se dumt ud. Hvis man skære kronen kraftigt ned til en diametet på 1 meter vil den så blive pæn igen

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Kallesøe, 18. juni 2006 kl. 21.37

Vi har en to år gammel kirsebærkornel, som står sammen med tre "Silberregen". I år har kornellen fået brune pletter på oversiden af bladene.

Nogle af bladene krøller sammen og mangler "bidder".

Er dette rust – og hvad kan man gøre ved det?

Kirsten Kallesøe

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar Stavnsbo, 4. september 2006 kl. 18.08

Frugterne er velegnet til udtræk på brændevin. Trækketid min dst 14 dage gerne længere. Dæk frugterne med snaps og fortynd med mere snaps efter filtreringen, indtil smagen passer dig.

Gunnar Stavnsbo

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Brøndsted, 2. september 2007 kl. 10.19

Vi tænker på at plante kirsebærkornel i vores have på et ca. 2 x 6 m stort areal. Stedet i haven er skyggefuldt i bagkanten af et område med meget store syrener og tæt på et stort birketræ. Kirsebærkornellen vil primært få vestsol, men også syd og øst sol filtreret gennem syrenernes (meget tætte!) blade. Vil kiresbærkornellen kunne trives her?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Micheelsen, 2. september 2007 kl. 10.36

Til Jakob Brøndsted
Min kornel står op ad hækken ud mod vejen, hækken er ca. 1,50m og står vestvendt. Morgensolen er meget sparsom, fordi den står i ly af frugttræer og en stor birk. Middagssolen får den kun lidt af, idet der står en anden prydbusk ved siden af den og en høj tuja skråt for den mod solen. Den får altså kun den sol der kommer gennem bladene fra de andre træer/buske.

Aftensolen for den så over hækken.

DEN GROR LYSTIGT ALLIGEVEL, og skal klippes jævnligt.

Hilsen fra Lone

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Micheelsen, 2. september 2007 kl. 10.47

Hvilke prydbuske kan tåle strid vestenvind, med ingen beskyttelse.?

Jeg kunne tænke mig en Kejserbusk og jasmin og des lige.

I forvejen har jeg en opstammet guldregn og noget derfra, har jeg en guldregn-busk, (jeg har tilklippet den), disse står fint i den stride vestenvind.

Vi har et gammelt kirsebær træ fra, mellem årene 1909–1950 det er hult og kroget, men flot. Bladene ser meget triste ud nu, og det bar meget frugt i år, skal det tydes som om, det er ved at være slut for den gamle kirsebær?

Kan vi save noget af toppen af, så vi kan få grenene ned, så vi kan nå dem? Mon det bliver
irriteret og går ud?

Vi har også et ligeså gammelt æbletræ, kender ikke sorten, men det minder meget om james greuve? (stavning halter), kan det også beskæres i toppen?

Hilsen fra Lone

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Philip, 27. juni 2008 kl. 17.59

En nyplantet kirsebærkornel bliver helt gul i alle bladene, undtagen en enkelt gren, hvad skyldes det, jeg mener at have plantet den efter almindelige forskrifter. Det har været ual mindelig tørt i næsten l måned, men den er så blevet vandet hver aften, hvad kan jeg vente, går den helt ud?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Bruun, 5. marts 2014 kl. 13.55

Hej,

Jeg vil spørge om man må bruge et af de billeder der ligger på jeres hjemmeside af Cornus mas taget af Maja?

Vh
Carina

Nyt svar til emnet »Kirsebærkornel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kirsebærkornel«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider