Forum

Kommentarer til »Hvor varmt skal frilandstomater mindst have det?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor varmt skal frilandstomater mindst have det? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. maj 2004 kl. 10.28

Lila Towle har ret i, at det i privathaver ikke betyder så meget om der kommer 5 eller 7 tomater på første klase. Men lave temperaturer betyder også at planten går i mere eller mindre vækststandsning, og det betyder dårligere planter som udgangspunkt for tomatproduktionen. Og det betyder givet færre tomater.

Jeg har i praksis meget tydeligt set, hvordan tomatplanter, som jeg lod stå ved lave nattemperaturer i drivhuset blev blå på stænglerne og gik i vækststandsning, mens den halve snes, som jeg valgte at bære ind ved lave nattemperaturer udviklede sig fint. Da jeg skulle plante ud, var de så langt bagud i størrelse, at jeg valgte at kassere dem. Der var i hvert fald Gemini med i begge "lejre".

Jeg har set en tilsvarende virkning et år, hvor jeg i desparation over mangel på plads i drivhuset plantede mine frilandstomater ud under buer med fiberdug over ca. 20 maj. Netop derefter kom der flere nætter med temperaturer næsten ned til frysepunktet. Tomaterne i drivhuset stod disse nætter dækket til både med fiberdug og vattæpper/fiberdyner lagt ud over vækstbuer og klarede de kolde nætter. Der var sol om dagen, så drivhuset blev varmet op hver dag.

Da det er meget nemt selv at afprøve virkningen, kan jeg kun opfordre til at "ofre" en plante, så man ved selvsyn kan se virkningen af kolde nætter. Det er forhåbentlig for sent i år, da det ser ud til at nattemperaturerne endelig er på vej op.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 27. maj 2004 kl. 11.40

Jeg plantede to frilandstomater (Red Alert) ud i begyndelsen af maj i den varme periode. Derefter har der som bekendt været hundekoldt med temperaturer på 3–4 grader om natten. Jeg har dog beskyttet dem af 3 lag fiberdug som sidder der endnu, og da jeg kiggede til dem i går, så de faktisk helt sunde ud. De er dog mindre end dem som står i udestuen, men det ville de jo også være selv om maj havde været varmere.

Nu er jeg så spændt på hvordan det går med dem, og jeg vil vende tilbage med en tilstandsrapport senere.

I øvrigt er en udestue rigtig god om foråret, fordi varmestrålingen fra huset hæver temperaturen betydeligt. Allerede fra begyndelsen af april kommer temperaturen ikke under 11–12 grader. Til gengæld kan det være svært at holde varmen nede om sommeren!

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila Towle, Frøsamlerne, 27. maj 2004 kl. 16.26

Jeg kan varmt tilslutte mig Karna Majs forslag om en afprøvning. Spørgsmålet må være, hvor koldt er koldt? Jeg havde gode store planter i år (dog uden blomst el. bare tegn på den første lillebitte klase), der var nødt til at flytte fra et meget beskyttet drivhus til et helt fritstående allerede midt i april. De har ikke vist de tydelige tegn på vækststandsning, Karna nævner, og som jeg har set med f.eks. peberplanter på friland. Men det viser nok kun, at jeg var heldig med at temperaturerne alligevel ikke kom ned på det skadelige niveau. Indtil man har prøvet sig frem til hvor dette ligger, er det altid bedst at være forsigtig.

Nyt svar til emnet »Hvor varmt skal frilandstomater mindst have det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor varmt skal frilandstomater mindst have det?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider