Forum

Kommentarer til »Hvordan får jeg den svampelignende plante stoppet?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan får jeg den svampelignende plante stoppet? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 3. maj 2013 kl. 22.38

Jeg er lidt i vildrede med dit svar Karna, så vidt jeg har lært vokser padderokker på meget let og tør kalkfri sandjord, og findes i mange sandgrave, derfra kommer planterne til haven, når man køber fyldsand til f. eks. fliselægning, jeg har aldrig set padderokker i naturen, der vokser i en god fugtig muldjord. Hilsen Henry G.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. maj 2013 kl. 8.52

Hej Henry G.

Jeg behøver ikke at gå længere end over på den anden side af vejen, så står der agerpadderokke i vejkanten i en god stiv, fed lollandsk lerjord.

Hvis den findes ved grusgrave, er det antaglig fordi jorden komprimeres med kørsel med tunge maskiner. Det er i hvert fald ikke i sandjord, den vokser naturligt - her et par links om agerpadderok:

da.wikipedia.org/wiki/Ager-Padderok

www.danmarksflora.dk/0302.php?planteid=1

Med venlig hilsen
Karna

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. maj 2013 kl. 9.53

Jeg har også været i krig med denne plante i min køkkenhave - i over 20 år :)

Jorden er oprindelig stiv lerjord.

Er almindelig i lokalområdet og ses nogle gange som det eneste grønne i juletræsplantager - ud over juletræerne selvfølgelig :) Det siger noget om, at den også kan være vanskelig i det konventionelle landbrug.

Den bedste effekt har for mig været at fjerne alt, som stikker hovedet op af jorden så hurtigt som muligt - præcist som Karna beskriver. Jeg har dog indtryk af, at det ikke i praksis er muligt at grave hovedrødderne op, som udbreder sig vandret i meget stor dybde.

Jeg har dem stadig i køkkenhaven, men nu begrænset til flisearealer og hegn. Jeg er sikker på, at tre - fire år uden jordbehandling, så vil hele køkkenhaven være fyldt igen - livskraftig fyr når de først er etableret.......

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. maj 2013 kl. 10.41

Glem alt om at grave padderokkerødder op. De går nemt 2m ned. Jeg har haft tilfælde, hvor de har stoppet dræn i den dybde.

I mange tilfælde ses de hvor jorden er lidt vandlidende, eller hvor der ligger gamle dræn, som måske ikke virker ordentligt mere.

Padderokker er ikke et problem i konventionelt landbrug. Det kræver lidt kemi, og viden om, hvilket middel der skal bruges. Men det er ikke aktuelt på dette sted.

HP

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 4. maj 2013 kl. 13.11

Efter læsning af en af artiklerne, står der jo det jeg skriver, padderokker kommer hvor der er brugt sand, f. eks. ved opbygning af veje (dræn langs vejene) og diverse flisebelægninger m. m. skove er tit plantet på lette jorder = kalkfattige, og derfra er der frit til omliggende arealer. padderokker kan ikke lide kalk. Hilsen Henry G.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. maj 2013 kl. 19.25

Hej Tom og Hans

Jeg har læst, at man kan grave de underjordiske stængler op. Men jeg bøjer mig for jeres mangeårige praktiske erfaringer. Jeg har ikke selv planten i haven - kun i grøftekanten på den anden side af vejen.

Derfor redigerer jeg nu ovenstående svar, så jeg ikke unødigt får nogen til at endevende staudebedene.

Hilsen Karna

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. maj 2013 kl. 22.27

Da vi flyttede ind her for 26 år siden, var der en del padderokker i køkkenhaven - men de er faktisk forsvundet undervejs, så der kun er et par forkølede planter hist og her. Og jeg har ikke rigtigt gjort noget specielt for det ud over almindelig lugning - så enten har jeg været heldig, eller også gider de - hos mig - ikke en velgødet kompostjord :)

Min jord er en god, fed muldjord, som ikke er blevet dårligere efter alle årene med kompost og de sidste år i højbede, hvor jeg kun behøver rive overfladen før såning/udplantning.

Nyt svar til emnet »Hvordan får jeg den svampelignende plante stoppet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan får jeg den svampelignende plante stoppet?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider