Hvordan får jeg den svampelignende plante stoppet?

Jeg har fremsendt et billede af en plante i min have, som breder sig meget hurtigt i bede, på græsplæne og i sprækkerne på terrassen. Hvad er det for en plante? Er den giftig? Hvad gør jeg for at stoppe den?

De svampelignende planter Foto: Sara K.K.

Med venlig hilsen
Sara K.K., maj 2013

Svar

Planten er ikke en svamp – det er kun lige, når den kommer frem, at den kan minde om en svamp. Om kort tid ligner den et lille lysegrønt minijuletræ. Den er ikke giftig. Planten er agerpadderok, Equisetum arvense. Det er de gode nyheder.

Den dårlige nyhed er, at padderokke er en af de sværeste flerårige planter at blive af med igen. Den breder sig eksplosivt, hvis man ikke gør noget, via de underjordiske rodstængler. Det man skal gøre er at fjerne alt overjordisk grønt hele tiden, til planten har opbrugt den opsamlede energi i rodstænglerne. Rodstænglerne ligger så dybt, at det stort set er umuligt at få dem fjernet effektivt.

Agerpadderok i havens jord fortæller noget om din jord, da den trives bedst på kompakt og fugtig jord. Måske skal du gå i gang med at ændre jordens beskaffenhed. Løsn jorden i bedene godt, og har du mulighed for at tilføre sand/grus eller kompost, så vil det også gøre jorden mindre kompakt.

Den vil ikke overleve i græsplænen, hvis du slår den hver uge. Hvis fotoet er af græsplænen, så vil jeg tro, at den også trænger til at få luft ned til græsrødderne, da der ser ud til at være mest mos. Det vil være en god ide at fjerne mosset, evt. bruge en vertikalskærer til at få luft til græsrødderne og nyt liv i plænen. Du kan tilføre kalk, da det både vil give bedre vækst til græsset og mindre gode forhold for mosset. Det vil samtidig kunne skørne og løsne jorden lidt. Græsset vil også komme i god vækst, hvis du gøder den.

Du kan prøve at udsulte paderokkerne på fliseområder ved at fjerne dem, hver gang de skyder frem. Måske en ukrudtsbrænder er brugbar til formålet. Har du ikke en, så prøv at se om du kan låne en og afprøve det med. Ellers kan du bruge en fliserenser til fjerne de små planter med i flisemellemrummene.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan får jeg den svampelignende plante stoppet?