Forum

Kommentarer til »Hvordan bekæmper jeg skjoldlus på mit citrustræ?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan bekæmper jeg skjoldlus på mit citrustræ? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit, 31. maj 2004 kl. 7.54

Har læst i Haven (1991, s. 388) om varmtvandsbehandling. Det går i al sin enkelthed ud på at nedsænke planten – ikke klumpen – i nøjagtig 43 grader varmt vand i 10–15 min. Det kan plantecellerne godt tåle, men alle dyr dør. Genialt! Har lige afprøvet det på min solstik, og det lader til at have virket.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Mortensen, 12. oktober 2010 kl. 23.12

Det var måske en god ide, men hvordan i alverden skal man får et kæmpestort citrustræ ned i vandet????:-)
Og hvad med de frugter som sidder på træet?

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 13. oktober 2010 kl. 17.46

Man kan gøre flere ting.

1. Sæt træet udenfor i et par dage med regnvejr-det tager livet af mange skjoldlus i larvestadiet. og bringer formentlig også andre til fald.
2. Knus alle synlige skjolde på blade og stamme. Det er et dagligt arbejde ! og ret ulækkert.
3.Lad være med at opbevare dine træer for varmt i vinterperioden-det nedsætter reproduktiviteten og de går i dvale.
4. Endelig-find en myretue i det tidlige forår -sæt træet ovenpå og de æder rub og stub. faktisk er det den eneste løsning jeg hidtil har set der er 100% effektiv.
Senere er det en helt anden affære og man bør holde myrene væk fra træet.

Noget jeg ikke har prøvet:

Put potten med træet i en stor skrældesæk.
Sæt et askebægre ovenpå potten og tænd et par cigaretter. Luk skraldesækken!

Jeg har hørt det skulle virke, men har som sagt ikke prøvet.

Af ikke økologiske midler har jeg prøvet Provado og Calypso og der kan du spare dig-det har overhovedet ingen indflydelse på skjoldlus!

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. oktober 2010 kl. 19.30

Hej Lilium -

jeg synes, at det er en dårlig idé at videregive et så totalt ikke-økologisk råd som det med cigaretterne - det havde været rigeligt med de andre rigtig gode idéer, som du er kommet med...

Jeg har også skjoldlus på mit citrontræ og har knust en del af dem, men de er ikke helt væk. Det ville ellers have været rart, for jeg kunne godt tænke mig at sætte mine tre citrustræer i drivhuset på lørdag - ville bare helst undgå, at de to andre også fik skjoldlus!

Hvilken temperatur går de i dvale ved? For så vil jeg nok nøjes med at beskytte dem mod frost og lade dem blive ude lidt endnu.

mvh
Anja

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. oktober 2010 kl. 9.44

Hvis tobaken er økologisk dyrket så må det jo være en økologisk måde at komme af med de bæster , det er kulilte og nikotin der gør arbejdet.

Mvh. Svend Høst

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. oktober 2010 kl. 14.54

På ingen måde - nikotin er ikke godkendt til økologisk brug og er rasende giftigt. Uanset hvordan det er dyrket...

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 14. oktober 2010 kl. 17.44

Kære Anja.

Nu skal man jo også bevare sin fornufts fulde brug.
Hverken du eller jeg dør af to cigaretter i så fald burde jeg være død for 150000 år siden og jeg lever i bedste velgående.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. oktober 2010 kl. 18.52

Det ændrer jo ikke på, at det ikke er tilladt i økologisk dyrkning, så det bør ikke anbefales her på havenyt.dk...

mvh
Anja

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. oktober 2010 kl. 19.12

Lilium skriver at man placere et askebæger med et par tændter cigaretter i en plasticpose sammen med planten. Der stå intet om at man skal lukke posen inde fra. Så ingen kommer til skade ved det forsøg.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. oktober 2010 kl. 21.53

Anja !!!

Er du helt blottet for lidt humoristiks sans , måske er du lidt for fanatisk og mangler en del realistiks fornemmelse for økologi , tobaksblade er et naturprodukt som slår en masse mennesker ihjel hvert år , det får utroligt nok masser af landbrugsstøtte både i US og i EU .

Mvh. Svend Høst

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. oktober 2010 kl. 22.52

Et lidt retorisk spørgsmål: Hvad er økologi? Er det brug af naturens egne produkter?

Da jeg var dreng for 65 år sigen, blev nikotin brugt til at bekæmpe lus i roefrø. En mand blev udstyret med en spand med nikotin. Det var så hans opgave, at dybbe toppen af de roefrøplanter med lus, i spanden.

Der er heldigvis løbet meget vand i stranden siden, og vores viden er blevet meget større. Men at påstå at nikotin ikke er et naturprodukt i lighed med hvidløg, sæbe og hvad man ellers finder på at bruge, synes jeg lyder lidt anstrengt.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. oktober 2010 kl. 7.26

Hej Hans -

det er der heller ingen, der har sagt noget om - jeg skrev bare, at det ikke måtte bruges i økologisk dyrkning...

Og for nu at være helt firkantet - det står direkte i reglerne for brug af havenyt, at der ikke må "anbefales metoder, som er ulovlige eller skader mennesker, dyreliv og miljø".

Vi er da helt enige om, at naturen producerer mange giftige ting - nogen er tilladt at bruge i økologisk dyrkning, og andre er det ikke, og så er den vel egentlig ikke længere?

Men hvis I har lyst til at diskutere, hvad økologi er, så foreslår jeg, at I opretter en tråd til det under Fri debat - denne handler jo om at komme af med skjoldlus, og der er allerede kommet mange fornuftige forslag til det.

Mvh
Anja

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. oktober 2010 kl. 9.54

Vi ved godt hvad økologi er , det er ikke det der er problemet ,men vi vil gerne vide hvor det står at man ikke må bruge 2-3 cigaretters røg til at tage livet af skjoldlus , og hvilken skade det har på naturen.
Hvad med dem som bruger havegrillen til at dræbe alt i drivhuset her om efteråret(kulilte) er det også totalt forbudt ifølge økoreglerne? Det her begynder at virke lidt religiøst.

Mvh. Svend Høst

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 15. oktober 2010 kl. 18.13

Nu skal det jo ikke udvikle sig til mudderkastning.

Jeg dyrker ikke økologisk, idet jeg bevarer min sunde sans for
alt her i livet bl.a. er det mere end vanskeligt for mig at forstå CO2 udslip som et problem idet har eksisteret tidligere i vores udviklingshistorie, men det er på nuv. tidspunkt blevet blæst op til et politisk emne der er helt ude af proportioner.
Vi er her alligevel ikke om 1.5 millarder år hvor solen er blevet så varm så overfladetemperaturen er 50C-ej heller økologer.
Nok om det.
Hvad angår nicotin er det et naturprodukt og hvorledes man kan opfatte det som andet er mig en gåde.
Jeg er enig i mange af de betragtninger som økologi indebærer, men på den anden side er jeg akademiker der ikke falder for enhver fjollet ide fra lægmand.
Lad os blot tænde på irisanalyse, auratydning og dyrkning i specielle kuppelformede formationer-det er her, al fornuft står af og jeg må henvise til ,at det må dreje sig om alm. dansk uvidenhed eller folk der tillægger sig okkulte egenskaber -viden som der ikke er videnskabelige belæg for.
Dem er der mere end nok af og sjovt nok tjener de styrtende med penge!

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. oktober 2010 kl. 23.36

Jeg bliver så træt....

Gør mig nu den tjeneste at læse, hvad der står i mine indlæg, så I kan kommentere på det, der står, fremfor at kommentere på det, som I selv henter frem fra jeres egne fordomme - ikke?

Jeg kom med at par ret korte, faktuelle betragtninger og tillod mig at minde om forumreglerne - og pludselig skal jeg stå for skud for alle jeres fordomme omkring det, som I tror, at jeg står for, og som I ikke ved en hujende f.. om - det må I gerne stoppe her, tak!

Og som jeg skrev tidligere - hvis I føler for at starte en debat omkring økologi, og hvad det går ud på, så start en tråd selv. Det er ikke rimeligt over for den, der i sin tid har startet tråden her, at plastre den til med alt muligt andet, og jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at fedte mere rundt i den.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 18. oktober 2010 kl. 17.36

Nu har jeg afprøvet afbrænding af en cigaret -økologisk af Tyrkisk afstamning til en rasende pris per stk. -i en plastikpose uden selv at beholde hovedet dernede og jeg kan berette ,at den orkide der var inficeret med uldlus nu er totalt clearet for alle uldlus-og ikke mindst at orkideen overlevede...!
Det giver mig anledning til at sige, at man jo ikke behøver at efterprøve min gerninger som økolog, idet det åbenbart er forbudt, men der er jo også mange andre på listen, der gerne vil have et godt råd.
Nu har jeg prøvet dette og det virker.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. oktober 2010 kl. 20.41

Uha da lilium, hvad er det da du har gjort ?
Jeg fik på et tidspunkt et råd af en lidt ældre gartner om utøj i drivhuset. Han sagde at jeg, når jeg havde vasket drivhuset efter sæsonen bare klunne købe en pakke pibetobak og lægge det på en blikskål eller lignende og så tænde det og lukke døre og vinduer i drivhuset. Når vejret i drivhuset så var klaret op igen, eller evt. næstre dag så kunne jeg lufte ud igen og så var han ret sikker på at drivhuset var rent for kryb og evt. ovelevende utøj.
At man ikke må bruge det erhvervsmæssigt er naturligvis af arbejdsmiljømæssige årsager. Folk skal jo ikke påføres sygdom og lign. af at passe deres arbejde. Men at vi andre måske i yderste nød tyer til det slår nok ikke nogen af hesten. Og vi skal jo ikke sælge vores afgrøder som økologiske næste år, så jeg ville nu ikke ligge vågen af dårlig samvittighed over at prøve det hvis alt andet glipper.
Men lov mig endelig ikke at fortælle Anja om det, vi skulle jo nødig havne i "den sorte bog".

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. oktober 2010 kl. 22.27

Det er sgu for sent Gert vi er allerede i den (sorte bog)
Det er lidt synd for økølogi tanken at det har udviklet sig til noget sekterisk.

Mvh. Svend Høst

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 19. oktober 2010 kl. 23.49

Det lyder ellers ret smart med de cigaretter Lilium. Da du forsøgte dig med din orkide, var det så både unge og gamle uldlus der døde? Du må gerne lige komme med en opfølger senere om den stadig er lusefri.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. oktober 2010 kl. 22.09

Når vi nu en gang har forbrudt os imod økologien og syndet så groft, så kan vi da lige så godt få noget positivt ud af det også.
For nu har Lilium jo leveret det endegyldige bevis på, at tobaksrygning er livsfarligt ! Og for de stakkels uldlus' vedkommende var der endda bare tale om passiv rygning.

Nyt svar til emnet »Hvordan bekæmper jeg skjoldlus på mit citrustræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan bekæmper jeg skjoldlus på mit citrustræ?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider