Hvordan bekæmper jeg skjoldlus på mit citrustræ?

Jeg har et citrustræ, som har skjoldlus. Kan I hjælpe mig med at få dem dem væk? Jeg har prøvet med insektsæbe, men det virker vist ikke så godt.

Med venlig hilsen
Sam L, januar 2003

Svar

Nej, det er virkelig ikke så let. Du skal faktisk i gang med en stålbørste (ja, rigtigt: en stålbørste). Med den skrubber du barken på stammer og grene over alt, hvor lusene sidder. Men det skal så til overflod suppleres med en gennemvaskning med insektsæbe. Ofte hjælper kuren ikke det første år, men den er så virkningsfuld, at man tydeligt kan se nedgangen i antallet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper jeg skjoldlus på mit citrustræ?