Forum

Kommentarer til »Optagning og opbevaring af kartofler«

På denne side finder du kommentarer til teksten Optagning og opbevaring af kartofler. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. august 2002 kl. 23.15

Sidste år opbevarede jeg kartofler i en stor kurv, bundet over med sort plast og sat under bambusbusken, hævet en smule ved at stille den på 2 stykker træ. Det fungerede fint, den tålte regn og en smule frost, altså behøvede man ikke tænke på den. – Senere blev de opbevaret ude i den uopvarmede gang i en lerkrukke med huller i siden og låg på. De sidste blev brugt som spirekartofler, så sådanne har jeg ikke købt i år.

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Thomsen, 6. juli 2005 kl. 22.24

Hvornår skal jeg grave min kartofler op? Lige efter blomstning eller skal de visne helt?

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. juli 2005 kl. 0.54

Kære Simon Thomsen

Hvis du mener til opbevaring til senere brug, så læs denne artikel:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/401.html

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Thomsen, 18. juli 2005 kl. 22.21

Mener til spisning. Har lagt dem meget sent. Skal man bare prøve og se hvor mange der er under hver blok?

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Thingmand, 13. april 2006 kl. 15.49

Hvor nor skal katofleren lægges kan man det nu for jord er 8,5 cader

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 13. april 2006 kl. 21.33

Hej Jonas

Du kan lægge kartoflerne nu, men får måske mere ud af at lægge dem til forspiring -lyst og køligt – og vente til jordtemperaturen bliver lidt højere. Hvis du samtidig dækker jorden, hvor kartoflerne skal lægges, med klar plastic, får du et yderligere forspring.

Vh. Knud

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. april 2006 kl. 0.30

Hej Jonas

Det er kun, hvis du har dækket klar plast over bedet til kartofler, at din jord er så varm. Jordtemperaturen skal måles i 10 cm dybde, og det er en gennemsnitstemperatur, ikke kun sidst på dagen, når solen har skinnet hele tiden. Lige nu er jordtemperaturen i Danmark fra 3,9 til 5.6° C, og det er for kold jord til at lægge kartofler i. Følge Knud Halskovs anbefalinger ovenfor.

Du kan checke jordtemperaturen i din region på www.planteinfo.dk
Her går du ind under vejr videre til observationer og finder jordtemperatur.

Med venlig hilsen
Karna Maj

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Thingmand, 22. april 2006 kl. 18.46

Kan man lægge katofler nu.

Hivs man lægger 1 katofle hvr mange kommer der når men tag dem op fårdi jeg har 180 m2 hvor jeg skal lægge katofler

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. april 2006 kl. 9.27

Omkring læggetidspunket, så er det lige ovenfor en udmærket vejledning.

Med hensyn til udbyttet pr. lagt kartoffel, så afhænger det jo af, hvor tæt du lægger kartoflerne. Hvis man har et bed på 1,2 m bredt, så får man ca. samme udbytte med 2 og 3 rækker kartofler. Er det tre rækker, bliver kartoflerne mindre.

Udbyttet afhænger også af, hvor god en jord, du har. Om der er tilstrækkelig med næring i jorden – for meget kvælstof giver stor top, men ikke ekstra kartofler. Det er også vigtigt, at kartoflerne ikke mangler vand, når de er i hasselnødstørrelse, hvor de skal vokse hurtigt og meget. I en meget tør sommer kan udbyttet også blive lille, hvis der ikke vandes. Og så er der endelig spørgsmålet om man har sat forspirede kartofler så snart jorden er varm, så de når at blive størst mulige, inden kartoffelskimmelen måske ødelægger toppen i juli.

Så der er mange faktorer, der påvirker udbyttet af kartofler. Kartoffeludbyttet kan på 100 m2 svinge fra 100 kg og op til 400 kg. De fleste vil nok have 200 kg på almindelig god havejord.

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Thingmand, 30. april 2006 kl. 15.04

Ok. tak

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Thingmand, 26. maj 2006 kl. 8.57

Hvad skal man sprøjt mod kartoffelskimmel

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Thingmand, 12. juni 2006 kl. 18.00

Hallo

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. juni 2006 kl. 21.42

Hej Jonas

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantesygdomme/382.html

Min erfaring er, at den eneste kur er at tage toppen af, altså alt over jorden og brænde det. Kartoflerne kan sagtens blive i jorden til de skal tages op. problemet er at hvis ikke toppen fjernes, det så spreder sig til de raske planter.

Men det er mange år siden jeg har dyrket kartofler i større mængder, og de råd i linket kendte jeg ikke dengang.

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Rasmussen, 14. januar 2009 kl. 11.13

Hvordan får man de bedste spirekartofler?

Hvornår kan man lægge i spande i drivhus?

Hilsen Erik

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. januar 2009 kl. 18.33

Hej Erik

Hvis du går ind på linket nedenfor, kan du finde både en artikel om tidlige kartofler lagt i spande i drivhuset og et par artikler om læggekartofler.

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/

Med venlig hilsen
Karna Maj

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Petersen, 27. juni 2009 kl. 9.40

Jeg ikke om det lige her jeg skal spørge, men jeg prøver alligevel.

Ude i mit kartoffelbed ser det egentlig meget fint ud, planterne er vel en 50–60 cm høje, men alle toppene er ligesom bidt af – kan det være rådyrene?

Har det evt. betydning for høsten?

De har ikke blomstret og kommer af gode grunde heller ikke til det.

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 24. august 2009 kl. 21.10

I mangel på en jordkælder gravede jeg mine kartofler og gulerødder ned i hver sit hul i haven sidste år.

De fik lidt jord i mellem sig for hvert lag.

Hullerne blev gravet et skyggefuldt sted i haven, jeg må hellere tilføje at der er sandjord.

Hvis der kom en periode med slem frost kunne jeg dække jorden med halm eller andet.

Jeg er ikke den store kartoffelspiser, så der var ikke kartofler til en familie hver dag hele vinteren.

I år har jeg lidt flere og vil opbevare dem vinteren over på samme måde.

Men en halvt nedgravet jordkælder det vil være lykken.

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Brochmann, 26. august 2009 kl. 22.40

Mine nye kartofler "eksploderer" og bliver melede
Jeg har haft et pænt udbytte af Bintje- og Folva-kartofler i år. Jeg har netop taget dem op, efter at toppene havde været visnet i nogle uger. Mit
problem er at de er meget vanskelige at koge. Selv om jeg koger dem
meget forsigtigt i 8 min og lader dem stå i vandet i 8 minutter, går de fleste
i stykker og bliver melede. Dem jeg tog op i begyndelsen af juli var ellers
helt fantastiske – faste på en silkeblød måde og meget aromatiske. Hvad
har jeg gjort forkert?

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny, 13. oktober 2009 kl. 19.18

Jeg kan ikke finde en ordentlig forklaring på nogen steder, om man kan lade sine kartofler overvintre i haven hvor de nu engang er i rækker. Skal de tages op for frosten? Jeg har ingen kølige steder at gøre af dem end udenfor – og det er for koldt. Så nu har jeg lagt plastik over alle rækkerne, men det skulle vist heller ikke være sundt – skal de kunne "ånde?".

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2009 kl. 10.31

Hej Tony.

Du kan i teorien godt gemme dem i jorden, da der ofte er nogle som vokser frem i foråret, men det kommer hel an på hvor kold det bliver og hvor lang ned de ligger.

Hvis du vælger at lade dem blive, skal du dække dem til med en del halm eller nogle Rockwool måtter, så du kan holde dem frostfri, så du kan grave dem op til senere. Men der kan gå mus og, mosegrise i dem Jeg gemmer mine lægge kartofler i mine maxikap kasser, sammen med tørrede plantemuld, der også isolere. Herover ligger jeg så en plast ligge underlag, det samme som spejderne bruger og over og i siden her har jeg så nogle poser med halm.

Sidste år gik det fik med at gemme dem. Men der var dog en mus som havde valgt at slå sig ned der

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. oktober 2009 kl. 9.59

Kære Tonny

Det er et problem at være selvforsynende, hvis man slet ingen opbevaringsforhold har. Jeg har kartoflerne i udhus til det bliver ned mod frysepunket, derefter må kasserne ind og stå det koldeste sted i huset, og er det for varmt begynder de at spire. De flyttes ud igen, så snart de kan klare sig i udhuset igen. Så ja, kartofler er lidt besværlige at opbevare.

Dække kun med plastik isolerer kun mod regn – ikke mod kulde. Kartofler bliver søde, hvis de når ned omkring frysepunktet – og her mister de deres spisekvalitet. I hvert fald er der få mennesker, som sætter pris på søde kartofler. Når de får frost, ødelægges de og rådner. Og det gør de heldigvis de fleste år ude i haven, for ellers kommer der alt for megen kartoffelukrudt i bedene.

Så spørgsmålet er, om du kan dække dem godt nok. Jeg har ingen erfaringer med kartofler. Kun med gulerødder, persillerødder og selleri, som i princippet heller ikke må få frost. Men her ødelægges smagen ikke, selv om de får en snert af frost, og især gulerødder kan tåle lidt, da de har et højt sukkerindhold.

De tre rodfrugter dækker jeg med 20 cm halm, som holdes på plads med enten fiberdug eller plast (halmen giver luft ind under). Normalt klarer de sig uden at tage skade – faktisk en meget fin brugskvalitet, bedre end optagning og nedlægning i sand, da de er sprøde hele vinteren i jorden. Selleri, som stikker op over jorden kan dog godt blive ødelagt af frost, hvis ikke de dækkes yderligere, og i hård frost er det ikke altid nok.

Jeg tror at du kan dække kartoflerne som ovenfor med godt resultat, indtil der kommer dagsfrost i flere sammenhængende dage. Når det bliver vinter, bliver jorden koldere, og så skal der ikke så mange dages frostvejr til, førend jordtemperaturen falder ned mod de 0° C. Men du kan anskaffe dig et jordtermometer og holde øje med udviklingen.

Hvis der bliver fare på færde, kan du jo vælge at gå ud og tage dem op – det skal være inden jorden fryser. Hvis de har en sandet jord, er det let nok, har du lerjord, bør de lægge plast over, så den ikke bliver mere våd end nu. Men plasten bør lægges oven over det isolerende lag. I stedet for halm kan du bruge visne blade eller en vintermåtte, som murerne bruger ved vinterbyggeri.

Når du ikke har andre muligheder, så må du dække, følge udviklingen, og håbe på at I når at få brugt de fleste, inden vinteren sætter ind for alvor. De vil kunne holde sig flere uger inde i dit hus efter optagning. Hvor længe i en god kvalitet afhænger af, hvor køligt et rum, du kan tilbyde dem. Ellers må du begave venner og familie med en pose kartofler.

Alternativt se dig rundt i din bekedtskabskreds og se, om der er en god frostfri kælder, hvor du måske kan låne et lille stykke til et par kasser kartofler. Tørre kartofler kan fint opbevares i papkasser.

Med venlig hilsen
Karna Maj

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inga Kokfelt,Grønholmevej 10, 7790 Thyholm, 22. oktober 2009 kl. 12.15

Vi har en del kartofler som er lidt grønne. Må vi give vore heste dem som rå, ligesom roer?

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2009 kl. 12.35

Nej, bestem ikke. De danner giftstofferne solanin og chaconin som heste, andre dyr eller menesker ikke kan tåle. Men de kan sagtens bruges som lægge kartofler

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 22. oktober 2009 kl. 19.07

Hej hvor stor har jeres høst været i år jeg opnåede 500+kg på 100m2 og ved ikke hvad jeg skal med dem...

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2009 kl. 22.27

Min høst har "desværre" også været stor i år. jeg tror at jeg har ca 200–300 kg og ca 50 kvm. Jeg har derfor måtte give en del væk og håber at jeg kan holde de andre frostfri. For de først frost bliver de søde og rådner med tiden.

Nyt svar til emnet »Optagning og opbevaring af kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Optagning og opbevaring af kartofler«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider