Forum

Kommentarer til »Hvad gør jeg ved skovflåter i min have midt i København?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad gør jeg ved skovflåter i min have midt i København? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 9. juni 2004 kl. 9.43

Jeg tror ikke du kan gøre noget og slet ikke hvis du ikke ønsker at skade insekterne i din have, for mange år tilbage da de store byer i rusland blev anlagt sprøjtede man mod flåterne med alvorlige konsekvenser til følge, flåterne formerede sig i væsentlig grad og blev modstandsdygtige, jeg går meget på jagt og møder de små bæster i skoven så når jeg kommer hjem vasker jeg mit tøj, går aldrig i det 2 gange med mindre jeg har gået i en ny høstet eng eller mark, da de kan sidde i tøjet, og så kan man ikke gøre mere end kigge sig selv efter på hele kroppen, mange skriver at de sidder mørkt og fugtigt men sidder man længe i samme stilling og en evt. flåt tror at den er i en armhule eller skridt, men faktisk sidder midt på benet så bider den sig fast der, køb en flåttang og brug den hvis du er uheldig og blive bidt, ved tvivl skal du kontakte din læge.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H Hinz, 6. september 2004 kl. 14.13

Jeg har gode erfaringer med en almindelig pincet, som jeg ellers bruger til vildtvoksende øjenbryn. Den såkaldte "tægetang" fra apoteket er meget besværlig at arbejde med. Min køkkenhave ligger i et rådyrsområde og der er rigtig mange af flåter. Det vigtigste er at opdage dem så hurtigt som muligt.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H Hinz, 6. september 2004 kl. 14.13

Jeg har gode erfaringer med en almindelig pincet, som jeg ellers bruger til vildtvoksende øjenbryn. Den såkaldte "tægetang" fra apoteket er meget besværlig at arbejde med. Min køkkenhave ligger i et rådyrsområde og der er rigtig mange af flåter. Det vigtigste er at opdage dem så hurtigt som muligt.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 6. september 2004 kl. 17.44

Her er jeg uenig. En flåttang fra apoteket virker meget fint!

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Z. P., 8. juli 2007 kl. 22.27

Det er helt nyt for mig. Jeg bor også i Brumleby, har også have, men indil nu har jeg aldrig hørt om skovflåter i Brumleby. Der er gået ca. 3år fra indsenderens indlæg blev optaget her, til idag da jeg helt tilfældigt stødte på det, men i al den tid har jeg ikke hørt, set eller læst noget om skovflåter. Der er ellers mange haver og mange børn leger her dagligt, men intet om flåter. Så jeg tænker, mon det virkeligt passer? og: hvorfor advarede indsenderen ikke sine naboer og andre i Brumlrby om risikoen? med venlig hilsen

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kate Kock, 7. april 2009 kl. 8.14

Kan skovflåter bekæmpes med olie fra hjortetakstræet?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 7. april 2009 kl. 8.39

Når min hund eller katte har fået sig en flåt med hjem, så er den nemmeste måde at fjerne flåten på, at hælde lidt madolie over den. Så går der et lille øjeblik, så trækker flåten hovedet ud for at få luft, og da er den nem at fjerne med en almindelig flad pincet. Man tager bare fat om flåten, og drejer den en omgang.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 7. april 2009 kl. 9.42

Pas på med hjortetaksolien – den lugter: www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/4468.html

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 13. oktober 2009 kl. 16.12

Hej.

Jeg fjernede i går en skovflåt med et pincet fra min armhule. Det har naturligvis gjort mig en smule nervøs, eftersom jeg har hørt om de frygtelige symptomer borrelia kan medføre. Jeg har læst på forskellige sites såsom netdoktor og www.skovflaat.dk, at der findes en regl om, at skovflåten skal fjernes inden for 24 timer, hvis man skal undgå smitte af borrelia. Jeg er ikke klar over, om den har siddet der i så lang tid. Kan man forebygge en eventuel borreliose med medicin?

Jeg vil naturligvis gerne undgå den frygtelige sygdom, og vil gerne tage mine forholdsregler. Man ved jo aldrig om skovflåten har borrelia og hvor længe den har siddet i min armhule. Jeg arbejder nemlig som gartner.

Findes der forebyggende behandlingsformer mod borreliose?

Håber at få et kvalificeret svar fra en af jer.

Med venlig hilsen

Ole

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 13. oktober 2009 kl. 16.16

Hej.

Er det muligt at fjerne skovflåter fra min have uden at det går ud over de andre insekter? Jeg fjernede i går en skovflåt med et pincet fra min armhule. Det har naturligvis gjort mig en smule nervøs, eftersom jeg har hørt om de frygtelige symptomer borrelia kan medføre. Jeg har læst på forskellige sites såsom netdoktor og www.skovflaat.dk, at der findes en regl om, at skovflåten skal fjernes inden for 24 timer, hvis man skal undgå smitte af borrelia. Jeg er ikke klar over, om den har siddet der i så lang tid. Kan man forebygge en eventuel borreliose med medicin?

Jeg vil naturligvis gerne undgå den frygtelige sygdom, og vil gerne tage mine forholdsregler. Man ved jo aldrig om skovflåten har borrelia og hvor længe den har siddet i min armhule. Jeg arbejder nemlig som gartner.

Findes der forebyggende behandlingsformer mod borreliose? Desuden er det muligt at fjerne skovflåten fra min have?

Håber at få et kvalificeret svar fra en af jer.

Med venlig hilsen

Ole

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2009 kl. 16.31

Hej Ole

Der findes ingen sikker bekæmpelse af skovflåter ud over at sørge for at holde græsset nede. De elsker at sidde i enden af græsset. De fleste dyr, lige fra mus og til rådyr kan bære disse flåter. Færdes du meget ude er den en god ide at kigge kroppen efter og sørg for at få dem væk. vedr smitte med borreliose, skal du snakke med en læge, det ved han mere om end os.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Z. P., 13. oktober 2009 kl. 17.56

Det første indlæg om skovflåter i Kbh. var en,,and".

Der er ingen skovflåter i Brumleby.

Indsenderen Kirsten Bender slog falsk alarm tilbage i 2002. Måske andre steder i Kbh., men ikke her.

Selvfølgeligt er skovflåter farlige og man skal passe på, men man bør ikke slå falsk alarm; og når man har gjort det, burde man så sende en rettelse ind. Ellers kan der gå,,drengen, der råbte >>Ulven kommer!

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Z. P., 13. oktober 2009 kl. 17.58

Ellers kan der nemt gå,,drengen der råbte >> Ulven kommer!

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg ved skovflåter i min have midt i København?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad gør jeg ved skovflåter i min have midt i København?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider