Forum

Kommentarer til »Agurksorter med hanblomster«

På denne side finder du kommentarer til teksten Agurksorter med hanblomster. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 14. juni 2004 kl. 14.39

Da jeg ikke har drivhus, dyrker jeg agurker på friland. Gælder det også for frilandsagurker, at han-blomster skal fjernes? Jeg har ikke hidtil gjort det, fordi jeg i en af mine havebøger har læst, at på friland kræves der bestøvning, hvis der skal udvikles agurker.

Den pågældende havebog er fra 1992, så det er måske forældet viden?

Venlig hilsen

Merete

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 10. juni 2005 kl. 21.07

Hej!

Hvis temperaturen falder til under 10'c.

om natten tror jeg at det kniber med at
holde jord temperaturen på 18' og derover
og selv om det bliver varmt i drivhuset i
løbet af dagen tror jeg ikke jordtemperaturen når op på den ønskede ca.

18 for agurker,er jeg rigtig i mine anskuelser?

mine agurker gror,meget langsomt og afsætter han og hun-blomster, meget små,
har ikke set udsprungne blomster,kan lige
ane hvad der er han og hun blomster(når luppen tages i brug) er der noget jeg kan
gøre for at fremme sagen til en hurtigere
gro-proses?

Kan man instalere et el.-varme kabel og
lade jorden i plantesækken blive holdt på
ca.18–20 konstant ved hjælp af en jord=
thermostat.?

Et sådan kabel koster ikke meget og det er er nemt at montere.

Mange hilsner Hans

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 12. juni 2008 kl. 10.54

Skoleagurken af sorten "hasan" har vist ingen hanblomster og egner sig fint til friland. Havde 2 planter sidste år som gav omkring 40–50 agurker og har 3 planter i år som alle har det fint pt.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 23. juni 2014 kl. 20.23

kan man både få agurker som er gode at spise og nogle agurker til at tage frø af på samme plante eller i samme drivhus, og hvilke foranstaltninger skal der til?
kan man evt. lade et par hanblomster være på planten og binde en papirpose omkring og så selv bestøve de hunblomster man ønsker frø fra?

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 23. juni 2014 kl. 20.24

hvad med de planter som ikke producerer han blomster, hvordan får man frø fra dem?

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2014 kl. 20.36

Dem køber man...

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2014 kl. 20.37

I øvrigt har jeg fundet ud af, at det er meget lettere at fjerne blomsten fra hunnen i stedet for at gå og pille de mange hanblomster af :)

Og ja - det må kunne lade sig gøre at bestøve, som du skriver.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 23. juni 2014 kl. 20.45

Anja Egeriis

jeg er ikke meget for at skulle købe nye frø hvert år, så det kan være jeg skal dyrke gamle sorter som også får hanblomster..

har du prøvet at bestøve som beskrevet? tænker bare på hvornår man kan begynde at tage pollen fra hanblomsterne og hvornår hunblomsterne er klar til at blive befrugtet..

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2014 kl. 21.04

@Anja

Den med sterilisationen i stedet for kastraktion - den er da genial !!
Har du erfaring med om det på nogen måde skader agurken (frugten altså)?

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2014 kl. 21.16

Daniel - jeg har ikke prøvet at bestøve agurker. Lige dem køber jeg uden hanblomster :)

Og Tom - jeg gjorde det med stort held sidste år, da jeg skulle dyrke en kæmpeagurk og vinde Julianas agurkekonkurrence. Desværre fik jeg kun en 5. plads - men det gik jo bedre med tomatkonkurrencen...

Jeg blev hamrende træt af at pille mængder af hanblomster af, så jeg tænkte, at det andet måske var lettere :)

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2014 kl. 21.30

Jamen det må prøves, og så blot efterlade blomsten på nogle udvalgte til frøavl - lyder noget lettere har du ret i.

Jeg dyrker Arola (på egne frø) og den sort kan da godt nok sætte hanblomster! Og så har jeg til gode at opleve bitre agurker trods bestøvning - det skulle jo ellers være sikkert, som Amen i kirken....

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2014 kl. 21.38

Jeg har heller ikke oplevet bitre agurker, men prøvede for nogle år siden at få mine rene hunplanter bestøvet af en skiderik med hanblomster :(

De blev superhurtigt tykke og fulde af kerner - alt for kedelige at spise.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 24. juni 2014 kl. 0.08

hvis du ikke mener det skader frugterne så syntes jeg det er en god idé med at fjerne alle hunblomsterne undtagen på nogle få agurker som jeg så lader gå til frøformering..
er det nogle bestemte agurker som er bedst til frø? foreksempel på stammen eller på sideskud, eller de første eller de sidste? eller gør det ingen forskel

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. juni 2014 kl. 1.41

Jeg startede med at dyrke have, da man kun kunne få agurker med både hun- og hanblomster og de fik meldug for et godt ord.

Så lige netop drivagurk køber jeg frø af med glæde for at undgå hanblomster og meldug, da man kan få meldugsresistente sorter.

At prisen så er høj for kun 5 frø, er en anden sag. Og så vidt jeg ved, findes de kun som F1 frø med de egenskaber.

Til gengæld er det let at tage frø af sylteagurker på friland. Her klarer de selv bestøvningen.

Se mere om frø af agurk:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/agurk_graeskar_og_squash/1241.html

Bier elsker agurkblomster, så bestøvning fra den side kan give uventede nye sorter.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2014 kl. 7.12

@Karna

Ja, det er noget lettere at købe frø af sterile F1-hybrider.

Det har jeg da også gjort tidligere og gør stadigvæk, men den moral, som ligger bag stigende patentering af planter irriterer mig voldsomt (ligesom Nestle´s opkøb af ferskvandsressourcer) og gør mig efterhånden til rigtig frøsamler. Det er besværligt, men åbner også op for en ny verden, bl.a. forædling efter egene kvalitetskriterier.

Anja´s metode kræver jo også, at der kun er den ene sort i drivhuset, men det kunne jeg nu nok finde ud af med et lille hobbydrivhus et sted i haven. Eller man går linen helt ud og ser, hvilke underlige - eller skønne - nye agurker en naturlig og tilfældig krydsbestøvning fører med sig. I år er jeg nok nødt til at fjerne hanblomster - ellers bliver konens hybrider "gravide" og så falder der brænde ned :)

Arola er fra Bingenheimer og skulle være fremavlet med vægt på robusthed overfor diverse sygdomme.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. juni 2014 kl. 10.37

Jeg tager også frø af rigtig mange ting, men agurker er jeg ikke nået til at overveje.

I øvrigt kan jeg huske, at der var meget stor forskel på, hvor mange hanblomster, der var på de forskellige sorter. Jeg vil tro, at de store handelssorter dengang har været udvalgt til færrest mulige hanblomster.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 24. juni 2014 kl. 13.45

hvis jeg plukker alle hunblomsterne undtagen dem jeg vil have frø af, så skal jeg vel også dække hun blomsterne til for at undgå at de bliver bestøvet af fremmede arter.. skal jeg bare binde en papir pose rundt om med en elastik.. bliver det ikke et problem når agurkerne begynder at vokse osv.

jeg kan selvfølgelig også bare dække han blomsterne til på alle planterne men så er der jo stadig en risiko for at de bliver bestøvet fra naboen agurker for eksempel

Nyt svar til emnet »Agurksorter med hanblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Agurksorter med hanblomster«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider