Forum

Kommentarer til »Hvad skyldes det røde og visne løv på vinplanten?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad skyldes det røde og visne løv på vinplanten? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 14. august 2013 kl. 8.57

Det er magnesium-mangel.
Det ser man ofte på kalkudvaskede jorde. Sådan så mine druer også ud tidligere, men så begyndte jeg at sprøjte dem med magnesiumsulfat. Man kan også kalke jorden godt med dolomitkalk, men det tager lang tid før magnesiumet bliver tilgængeligt for planten. Ved at sprøjte magnesiumsulfat direkte på bladene, og så kan planten optage det med det samme. Det er tredje år at jeg gør det, og planterne står med forårsgrønne blade helt hen til den første frost.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 27. oktober 2013 kl. 16.32

Her kan du se et billede af en af mine vinplanter (26/10-2013). Jeg har desværre ikke kunne finde et billede, fra før jeg begyndte at sprøjte magnesiumsulfat på bladene, men de så ud som dine planter.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. august 2014 kl. 18.18

Enig i magnesiummangel. Det er ikke kun de røde pletter på de gamle blade, for de nye blade er desuden for lyse.
Midlet hedder også bittersalt.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Nielsen, 18. maj 2016 kl. 14.36

Hej Lars og Søren
Mange tak for jeres råd - jeg forstår nu, hvad der er på spil med min vinplante, der netop er for gul her om foråret og får rødt efterårsløv midt om sommeren. Jeg har netop købt magnesiumsulfat i matas og vil spørge, om I kan være behjælpelige med råd om, hvilken dosering jeg skal bruge og hvor tit?
På forhånd mange tak:-)
Mange hilsner fra Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 18.01

Du kan sprøjte med 15-20 g/l.
Sprøjt 2 gange med 14 dages mellemrum, derefter sprøjtes kun ved behov.
Mangelsygdomme skyldes en ubalance i jorden og plantens muligheder for at optage mikronæringsstofferne. Du bør derfor forbedre forholdene - pH bør f.eks. ligge mellem 5,5 og 6,5.
Brug kompost, tang og organisk gødning til din plante - det indeholder mange nyttige mikronæringsstoffer.

Nyt svar til emnet »Hvad skyldes det røde og visne løv på vinplanten?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad skyldes det røde og visne løv på vinplanten?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider