Forum

Kommentarer til »Hvad er forskellen på et træ og en palme?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad er forskellen på et træ og en palme? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kofod, 18. juni 2004 kl. 14.21

Jeg synes at forklaringen på dette spørgsmål er lidt vag.

For det første bliver det accepteret at Camilla mener at det hedder et banantræ.

Bananplanten er en urt.

Der må være en mere klar defination på hvad en urt er?

Med venlig hilsen
Michael

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 7. august 2004 kl. 16.53

Hej Michael.

Jeg tror, at en del af kernen ligger i, at vi skal skelne mellem på den ene side plantegrupperinger og -begreber, der dækker systematiske enheder inden for botanikken, og på den anden side dem, der ikke entydigt giver mening inden for botanisk systematik, men derimod fortæller om morfologiske og anatomiske egenskaber. Får vi ikke lavet denne skelnen, så kan det godt give stor forvirring! Henrik Ahlmann har allerede fokuseret på nogle af sidstnævnte begreber såsom "træer", "lianer" og "buske", som vi optræder relativt tilfældigt inden for adskillige familier og andre systematiske enheder højere oppe i hierarkiet. Således finder vi vedplanter/træer/buske ikke alene inden for adskillige familier, men også inden for flere divisioner som nøgenfrøede (f.eks. gran) og dækfrøede (f.eks. bøg).

Som Henrik også er inde på, afspejler f.eks. "palmer" og "ærteblomster" direkte systematiske enheder (familier).

Nu kan der ikke herske nogen tvivl om, at der er meget kyndige eksperter her i Havenyt, men deres force ligger måske ikke inden for botanisk systematik. Deciderede systematikere finder du typisk i Dansk Botanisk Forening, www.botaniskforening.dk

Med venlig hilsen Henrik Bringsøe

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 8. august 2004 kl. 8.35

Michael, jeg glemte for resten dit spørgsmål om, hvorvidt der er en mere klar definition på en urt. Jeg formoder, at du gerne vil have en mere detaljeret forklaring end denne: "Hos urter dør stænglerne væk hvert efterår eller vinter".

Jeg er ikke ekspert, men kan da videregive, hvad jeg har kunnet opstøve i min litteratur. Én definition på en urt (iflg. Gyldendals Middelhavsflora) lyder således:
"En karplante, som ikke udvikler vedagtig stamme..."

Og Tyge Böcher skriver om "urteagtige planter" i sin bog "Planternes morfologi" (bind 1, nr. 3):
"De vegetative skud ikke eller kun svagt forveddede. Efter frøsætning dør hele planten eller dens opadvoksende dele. Vandplanter vil dog ofte overvintre grønne under isen og således kun miste eventuelle flydeblade og florale skud, og hos tropiske urter vil oftest kun de florale skud visne..."

Jeg håber, disse forklaringer har været til en smule hjælp!

Med venlig hilsen Henrik Bringsøe

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Nielsen, 8. december 2005 kl. 14.43

Hvorfor bliver bladene gule på et banantræ?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Kjær, 8. marts 2006 kl. 14.39

Hvordan formere bananer sig, kan man eventuelt selv plante dem?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Madsen, 14. marts 2006 kl. 13.10

Hvor højt er et banantræ?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Johansson, 7. april 2007 kl. 12.18

Jeg har købt et banan træ men kunne ikke få at vide hvad art det er, men det er hvis jeg løfter det øverste blad 120 cm højt og der er et nyt blad på vej frem i midten, det ser vældigt sundt ud med pæne grønne store blade og græder også som det skal men, jeg er i tvivl om jeg skal plante det ud i en større potte den det står i er ca 30 cm i diameter, og ved siden af planten står et nyt skud på ca 20 cm

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Exofanis, 10. september 2009 kl. 10.57

Kokosnødden er fra palmen af samme navn:

www.youtube.com/watch?v=f0Yryb15n0s

Nyt svar til emnet »Hvad er forskellen på et træ og en palme?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad er forskellen på et træ og en palme?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider