Hvad er forskellen på et træ og en palme?

Min klasse og jeg har siddet og diskuteret om, hvornår det er et træ og hvornår det er en palme. F.eks: et banantræ, en kokospalme, et citrontræ o.s.v.

Så er vores spørgsmål: Hvornår er det et træ og hvornår er det en palme? Hvad er det der skiller?

Med venlig hilsen
Camilla Jørgensen, januar 2004

Svar

Naturen er meget varieret. Palmefamilien, Arecaceae, er stor og indeholder faktisk både træer, lianer og buske. Familien er opdelt i 189 forskellige slægter, som igen er inddelt i ca. 2000 arter. Inddelingen hos dyr og planter i familie, slægt, art og underart sker, efter hvilke ligheder der er mht. til bladform, blomst, frugttype og vækstform o.l. At både træ og urt findes i sammen plantefamilie kendes også fra f. eks ærteblomstfamilien her i Danmark, hvor guldregn er et træ, mens f.eks. ærter, kløver og bønner er urter.

Hos urter dør stænglerne væk hvert efterår eller vinter, mens de hos træer og buske (vedplanter) bliver tykkere og de døde gamle celler gør stammen stiv og hård. (Selv om en mælkebøtte er flere år gammel har den friske skud hvert år).

Træer og buske derimod, danner normalt hver sæson et nyt vækstlag yderst under barken. Her transporteres sukkerstoffer, vand og næring, og laget er blødere og saftigere.

Palmefamilien er bl.a. karakterieseret ved at planterne ikke kan lave denne tykkelsesvækst; stammen vokser kun i højden, når den har opnået en vis tykkelse. Man får altså ikke meget ud af at tælle åringe, hvis man vil bestemme en palmes alder. Kun få slægter i familien har forgrenede træstammer; men de findes (det er slægterne Hyphaene og Nypa). Botanik kan være ret spændende.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad er forskellen på et træ og en palme?