Forum

Kommentarer til »Hvad gør jeg ved vindruer angrebet af meldug?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad gør jeg ved vindruer angrebet af meldug? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 11. september 2013 kl. 0.29

Hej Annette.

Hvis jeg havde dit problem, så ville jeg prøve at sprøjrte mine vindrueplanter med skummetmælk, over det hele (både over- og underside, hver uge).
Det er oprindelig nogle kloge rosenfolk, der fandt på det middel på roserne, og det virker rigtig godt.!

Jeg har set det virke på vindrueplanter, der var voldsomt generet af skimmelsvampe.
Der var efterfølgende intet angreb af skimmelsvamp, de efterfølgende år.
Bare skummetmælk-behandlingen blev fortsat, hver uge.!

Jeg har set midlet virke på vindrueplanter i Rågeleje, der førhen var voldsomt inficeret af skimmelsvamp.
Deriblandt også den "berømte" Goldriesling vindrue, som dér vist, var det eneste sted den havde havde overlevet.

Held og lykke med behandlingen.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Engelsen, 11. september 2013 kl. 20.11

Tusind tak for gode råd mht meldug på vindruer - jeg vil prøve at bruge skummemælk, da jeg foretrækker den økologiske måde at bekæmpe melduggen på. Jeg vil fortælle senere om det hjælper-
Venlig hilsen
Annette Engelsen

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. august 2014 kl. 18.12

Meldug skal bekæmpes, inden den er synlig.
1. sørg for de rette forhold for vinplanten (normal økologi! og tilstrækkelig vand).
2. sprøjt med svovl (1 g/l), fortyndet mælk (5-10%) eller bagepulver lige inden blomsterne springer ud. Derefter sprøjtes med 10-12 dages mellemrum, hvis det er meget følsomme vinsorter.
3. meget angrebne stokke kan vaskes med brun sæbe efter vinterbeskæringen.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulf Nielsen, 1. august 2015 kl. 18.12

Hvad gør man når der er sat druer og druerne er angrebet? Hjælper mælke kuren her elĺer skal der skrappere midler til?
Håber i kan hjlpe da jeg i år har fantastisk mane druer, men pludselig har de fået meldug. Det er en plante der hænger på åben overdækket terrasse

Mvh
Ulf

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. august 2015 kl. 18.56

Når druerne først er angrebet, er det for sent at gøre noget. Der er ingen lovlige midler i Danmark, der kan hjælpe - økologi eller ej!
Jeg har tre gange lavet vin af meldugramte druer. Vinen kan kun bruges til gløg (der er den fin) eller i madlavningen.

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg ved vindruer angrebet af meldug?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad gør jeg ved vindruer angrebet af meldug?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider