Forum

Kommentarer til »Kan peberrod bruges som afskrækningsmiddel mod mosegrise?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan peberrod bruges som afskrækningsmiddel mod mosegrise? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. oktober 2013 kl. 6.46

Korsvortemælk skulle have en afskrækkende virkning på både mosegrise og muldvarpe. På engelsk hedder planten mole plant - af samme grund.

Jeg har den i haven, og jeg har ingen hverken mosegrise eller muldvarpe. Men det havde jeg nu heller ikke, før jeg fik planten...

Men - der er flere, der siger, at den virker.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Petersen, 30. oktober 2013 kl. 8.02

Vi har hund og bruger hundelort i hullerne. DET kan de ikke lide. Efterladenskaber efter katte & ræve kan også bruges (pas på dog på med ræve).

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. oktober 2013 kl. 9.07

Jeg har lige læst 'Tasha Tudors Have'. I den står der, at masser af krokus skræmmer mosegrise væk.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. oktober 2013 kl. 21.42

Splat et Kejserkrone løg ud, og placer det i en af gangene, det holder mosegrise og muldvarper væk, fordi det stinker.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Schou Pedersen, 26. april 2014 kl. 11.23

Jeg købte en Motrap muldvarpefælde på nettet, og første gang jeg satte den (i går) var der gevinst. Nu har jeg sat den igen for at se, om der er flere i min lillebitte rækkehushave.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. april 2014 kl. 13.42

Atypisk muldvarp :-D

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Schou Pedersen, 26. april 2014 kl. 13.53

Ved godt, at det er en mosegris, og det var også meningen at fange netop den, men det kaldes altså en muldvarpefælde iflg. producenten.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. april 2014 kl. 14.09

Er det en alm. muldvarpesaks?

Jeg synes, at mosegrisen er svær at fange i saks i forhold til muldvarpen. Tillykke :)

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 27. april 2014 kl. 9.58

Motrap er ganske effektiv i forhold til de mere traditionelle mulvarpesakse, men også lidt dyrere. Bare søg på nettet på Motrap.
Og så er den betydeligt lettere at bruge. Der skal ikke graves huller, sættes spande over osv.
Og til Inge, selv om der måske ikke er flere af de slemme udyr i din have lige nu, som du skriver, så skal du måske alligevel holde øje med udviklingen. Det er jo en kendt sag, at muldvarpegangene i jorden ofte "overtages" af nye individer. Det er jo lettere at flytte ind i en færdig bolig, end selv at skulle til at grave ud.
Og med hensyn til muldvarpene, så kan man jo lige så godt få lidt gavn af dem også. Jeg samler jorden fra muldvarpeskuddene og bruger det i f.eks. krukker og såbede mv. Jorden er jo hentet længere nedefra, og min erfaring er, at den ofte er mindre befængt med ukrudtsfrø end andet havejord.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Schou Pedersen, 27. april 2014 kl. 15.19

Som Gert skriver er Motrap fælden meget lettere at bruge end en traditionel muldvarpefælde, som jeg uden held forsøgte at sætte i min sommerhushave - den var for besværlig at have med at gøre. Og tak for advarslen Gert, jeg holder øjnene åbne.

Jeg har boet i mit rækkehus i 35 år og aldrig tidligere haft hverken muldvarpe eller mosegrise, men vi fik omlagt vejen lige udenfor, og jeg gætter på, at kørslen med damptromler mv. fik skræmt mosegrisen over til min lille have, hvor der var et eldorado af liljer og tulipaner (det er der ikke mere). Så jeg må i gang med at sætte nogle nye, og jeg krydser fingre for, at det var "en enlig svale". Der var ingen fangst i fælden i morges, men jeg sætter den igen i en ugens tid.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. april 2014 kl. 15.59

Jeg synes nu, det mest effektive er katte. Selvom mine nu går over til naboen og henter dem (mosegrise). Muldvarpe er nyttedyr, og mine katte har taget (nogen få).

Men fælder? Hjælper de overhovedet? Kommer der i ikke bare en "ny beboer" i den ledige lejlighed? (Det ledige territorium).

"Kejserkroner" (Fraxilaria) skulle efter sigende holde mosegrise væk.

Men ok- ikke alle kan holde kat eller små rottehunde.

Mvh
Tine- husk at fælder skal tilses dagligt.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2014 kl. 18.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. maj 2014 kl. 10.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Kan peberrod bruges som afskrækningsmiddel mod mosegrise?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan peberrod bruges som afskrækningsmiddel mod mosegrise?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider