Kan peberrod bruges som afskrækningsmiddel mod mosegrise?

Jeg har plantet en del nye frugttræer, men er meget plaget af mosegrise.

Jeg har fået den ide, om det kunne hjælpe at sætte en del peberrod i området – det kan mosegrise vel ikke lide?

Mit spørsmål er derfor: Vil peberrodens rødder overleve og vokse, selv om bladene bliver klippet af ved græsslåning.

Med venlig hilsen
Gitte Bay Christensen, oktober 2013

Svar

Desværre viser det sig hver gang, nogen har fundet på et nyt afskrækningsmiddel, at mosegrisene i stedet lærer at sætte pris på midlet. Peberrod lugter og smager ganske vist afskyeligt, men omvendt er roden meget rig på kulhydrater, så midlet vil kun have en ganske kortvarig virkning.

I øvrigt vil peberrod ikke tåle konstant fjernelse af de producerende, grønne dele.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan peberrod bruges som afskrækningsmiddel mod mosegrise?