Forum

Kommentarer til »Hvordan stiklingeformerer jeg syren?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan stiklingeformerer jeg syren? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. januar 2014 kl. 11.20

Hej i syren formeringen
Der er forskel på syrener og de dværgagtige syrener med små blade og forholdsvis små blomster er der ingen problemer i at stiklingeformere, heller ikke de sorter, der findes af f.eks. ungarske syrener, (syringa josikae "Holger" og "Odensdale").
Alle disse er forholdsvist nemme at få rødder på, hvis de stikkes i et grusbed i juni-juli måned og med helt tæt hvid plast over, så der ikke fordamper noget, der kan evt. suppleres med en eller anden form for vanding i bedet, men er ikke strengt nødvendigt for at få det til at lykkes. Bedet kan for den sags skyld sagtens være en flamingokasse med en blanding af velegnet medium til stikning og en tæt, stor hvid plastpose om.
Nu om dage formeres stort set alle de almindelige storblomstrede syrener i gruppen med navn der starter med "syringa vulgaris" - f.eks. Mme. Lemoine, Andenken an Ludwig Späth, Kathrine Havemeyer, Sensation - i reagensglas - altså meristemformering, hvorved de bliver rodægte og det kan gøres til en rimelig pris da der bliver lavet mange hundrede tusinde af hver sort om året. De meget specielle sorter skal stadig podes eller okuleres på grundstammer, der vælges ud fra at de sætter mindst mulige rodskud, d.v.s. her bruges Syringa reflexa og Syringa josikae.

Nyt svar til emnet »Hvordan stiklingeformerer jeg syren?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan stiklingeformerer jeg syren?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider