Hvordan stiklingeformerer jeg syren?

Hvor store syrengrene kan jeg stikke i jorden til spiring?

Med venlig hilsen
Johan Kelly, januar 2014

Svar

Det er meget usædvanligt at formere syren ved hjælp af stiklinger. De gængse sorter bliver alle formeret ved podning på grundstammer af vild syren.

Af samme grund kan jeg ikke besvare dit spørgsmål, men i stedet foreslå dig at bruge den metode, der hedder »nedkrogning«. Her vælger du en 1–2 årig gren, som du bøjer ned og fastgør til jorden. Derpå dækker du den jordfaste del af grenen med et lag jord på 2–3 cm tykkelse. Sørg for, at der er mindst to og gerne flere par knopper under jorden, og fjern endelig ikke den del af grenen, som stikker op af jorden. Dette arrangement skal nu stå urørt i to vækstsæsoner. Til den tid kan grenene forsigtigt graves fri, løsgøres fra moderplanten og befris for den unyttige del af grenen, som stak op af jorden. Med lidt held er der rødder fra mere end ét par knopper, sådan at man kan klippe 2 eller flere små planter fra hinanden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan stiklingeformerer jeg syren?