Forum

Kommentarer til »Hvordan bekæmper man liljebiller?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan bekæmper man liljebiller? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heino Pedersen, 19. august 2002 kl. 21.15

Et godt råd til bekæmpelsen af disse lilje biller, er at stikke 4–5 hvidløg ned omkring hver plante ca. 3 cm under jorden. Det har jeg selv gjort da jeg med rædsel så at disse små røde djævle gnaskede løs på de længe ventede planter. Nu er de alle pist væk!

2 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heino Pedersen, 19. august 2002 kl. 21.17

Ups...mener altså 4–5 FED hvidløg, altså ikke hele løg ;o)

3 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Simon, 18. maj 2003 kl. 18.59

Der findes også en sprøjtemiddel til bekæmpelse af liljebiller som kan købes i Danmark– Bayer Provado Insektspray. Den aktive middel er Imidacloprid. Etiketten på dåsen siger at den bruges kun til bekæmpelse af bladlus, uldlus og vækshusmellus i prudplanter, men denne middel bruges faktisk også til bekæmpelse af liljebiller. Man kan læse mere om liljebiller og brug af denne middel på følgende sider. De er desværre kun på engelsk:
Royal Horticultural Society (England)–
www.rhs.org.uk/advice/profiles0500/beetle.asp
En mere videnskabelig rapport som er udgivet af University of Massachusetts (Some Uses of Imidacloprid in the Landscape and Nursery) findes på–
www.umassgreeninfo.org/fact_sheets/plant_culture/imidacloprid.pdf

4 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ragnhild Martinsen, 26. maj 2003 kl. 12.06

Vi har nå fått denne billen i Norge også. Alle mine liljer ble i fjor oppspist. Det eneste jeg ser hjelper, er å ta en tur hver kveld rett før solen går ned – og plukke de og knuse de! Jeg tar imot alle tips med takk!

5 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Jensen, 26. maj 2003 kl. 13.42

Hej
Jeg har fået oplyst at man med stor held skulle sætte 2 fed hvidløg ved hver stilk, og de skulle så afgive en duft som billerne ikke kan lide, hvorefter de så selv forsvinder.

Jeg har selv forsøgt med metoden i år, så ved derfor ikke om det rent faktisk virker, men det er da en billig/uskadelig metode, så den er i hvert fald værd at prøve.

Knus Lotte

6 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Christensen, 5. juli 2003 kl. 12.12

Danmarks Jordbrugsforskning har lavet forsøg med dyrkning af liljer i potter uden kemiske vækstretarderingsmidler (som de kalder det).Resultaterne er publiceret i januar 2000 i "Grøn Viden, Havebrug" nr. 128. Om liljebillen står der, at bekæmpelsen er enkel! Billen skal fanges manuelt og slås ihjel. Det samme med larverne, som dog også kan spules væk. Når de falder på jorden kan de ikke overleve.

Hilsen fra Tove Christensen

7 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 5. juli 2003 kl. 18.22

Vedr. Imidaklroprid, som Dan nævner ovenfor i indlæg 3 er det ikke for sjov skyld at midlet fra Miljøstyrelsens side er behæftet med restriktioner. Det sælges også sælges under navnet Pravado Insektpind. Det aktive stof er stærkt giftigt for bier, angives i Koppert Biological Systems SIDE EFFECTS GUIDE direkte som uforeneligt, og har en efter nuværende standarder en alarmerende lang nedbrydningstid. Problemet med Imidaclorprid er, at det, modsat hovedparten af de nu tilladte midler, er systemisk, dvs kan gå i saftstrømmen på planten. Herved kan pollen og nektar forgiftes, med risko for et katastrofalt resultat i nærliggende bisamfund. Samtidig er stoffet meget giftigt overfor en række fuglearter, bare enkelte bejdsede frø har i forsøg medført døden for vagtel. Overfor pattedyr, hvor der har været udført forsøg på rotte, er stoffet ligeledes stærkt problematisk. Miljøstyrelsen skrev i sin godkendelse af 19. januar 1998 til brug som bejdsemiddel i roe: CITAT: Midlet er meget giftigt overfor fugle og gnavere. Midlet kan således kun godkendes til bejdsning af roefrø, hvis det i advarselsfeltet på etiketten anføres at: DE BEJDSEDE FRØ ER MEGET GIFTIGE FOR FUGLE OG GNAVERE. DØDELIG DOSIS FOR VAGTLER ER 2 til 3 FRØ. VED SÅNING SKAL FRØET DÆKKES MED JORD. IKKE DÆKKEDE FRØ SKAL OPSAMLES.

Egne forsøg som Bayer har fået udført viser, at Imidakloprid ligeledes er giftigt overfor en række insekter herunder sommerfuglearter.

Brug af stoffet kan altså få langtrækkende konsekvenser i havens økologiske kredsløb.

8 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heino Pedersen, 6. juli 2003 kl. 9.54

Puhaaa... Det lyder som noget man skal holde sig fra! Så hellere samle liljebillerne ind med håndkraft, det skylder man da div. fugle, insekter osv.

9 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 6. juli 2003 kl. 20.43

Jeg har et sted læst, at det skulle hjælpe at sprøjte dem med et cigaretskod opløst i vand (altså ikke cigaretfilteret).

10 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 7. juli 2003 kl. 7.16

Liljebiller skal indsamles. Vi må fra havenyt.dk advare kraftigt mod brug af hjemmestrikkede gifte, der i værste fald kan give større skader på helbred og miljø end de for tiden tilladte pesticider. Selv få spiste cigaretter kan give særdeles alvorlige forgiftninger hos børn. Giftstofferne i guldregn har samme virkemåde som nikotin, på trods af at stofferne ikke er kemisk beslægtet. Nikoin har tidligere været anvendt til insektmiddel, men er nu forbudt.

Tidligere miljøminister Svend Auken skrev d. 21 marts 2001 i et svar til Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg om såkaldt grønne sprøjtegifte bl.a:
CITAT De udtræk fra planter og stoffer udvundet af planter, som forskerne på Landbohøjskolen arbejder med, er imidlertid kemiske stoffer produceret i planter. Sådanne stoffer kan være lige så giftige for mennesker og miljøet, som andre kemiske stoffer – nikotin er et kendt eksempel.

Man kan således ikke som udgangspunkt regne med, at disse naturstoffer er mindre skadelige end andre kemiske stoffer.

Uanset hvordan det aktive stof er fremkommet, skal stoffets virkning på mennesker og miljø vurderes. Reglerne for dette er fastsat i EU-direktivet om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, som er implementeret i kemikalieloven. Stoffer, der ønskes brugt som bekæmpelsesmiddel, skal ifølge reglerne i kemikalieloven godkendes af Miljøstyrelsen. CITAT SLUT. Læs mere på
www.folketinget.dk/Samling/20001/udvbilag/MPU/B87_bilag2.htm

11 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Lorentzen, 2. september 2003 kl. 11.02

Man kan sprøjete med en opløsning af brun sæbe.

12 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren List, 28. april 2005 kl. 19.15

Jeg har med stor interesse fulgt kommetarerne omkring bekæmpelse af lilje biller og har selv haft nogenlunde succes med insektsæbe:2tsk brunsæbe+10ml sprit til 1 ltr vand.

Måske burde man prøve at tilsætte hvidløgssaft for længerevarende virkning?

Søren

13 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Hinz, 9. august 2005 kl. 16.25

Vedr. brug af hvidløg.

Det er vist bedst at fortære hvidløgene, for mine hjemmedyrkede hvidløg, bliver også angrebet af liljebillerne. Her gør jeg det at jeg gennemgår planterne en gang i mellem, og fjerner biller, larver og æg. Billerne kan også godt lide kepaløg. Men mine dagliljer har de ikke mærkelig nok ikke fundet frem til (endnu?!), men det skyldes måske at hvidløgene lokker dem væk?

14 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 9. oktober 2005 kl. 13.56

Dagliljer er ikke i lilje-familien, det er derfor at de små sataner ikke går på dem.

15 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie, 23. februar 2006 kl. 10.32

Jeg har læst om noget helt nyt til bekæmpelse af lilje biller. Navnet er "KARATE" og det er et middel man kan sprøjte planterne med. Det skulle være ret effektivt. Er der nogen der har prøvet det?

16 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Lise Stephansen, 8. maj 2006 kl. 12.41

Jeg samler dem ind med håndkraft. tager en bøtte med lidt vand, og ryster dem deri, så de ikke når at smutte ned i jorden igen. Så knuser jeg dem bagefter.

De sidder også på mine Vibeæg

17 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dinne, 8. maj 2006 kl. 13.21

Jeg syntes ikke blandingen af brun sæbe, sprit og vand virkede mod billerne, for vi var flittige med at sprøjte med den blanding sidste år, mod bladlus, men liljerne fik også en tur.

Jeg er spændt på at høre om nogen har erfaring med det middel som Julie skrev om "KARATE" eller om det bare er et samme som Imidaklroprid i en anden indpakning.

18 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 24. august 2006 kl. 22.32

KARATE 2,5 WG indeholder aktivstoffet lambda-cyhalothrin!

Du kan læse mere om produktet på Middeldatabasen, hvor du også kan se, hvilken anvendelse produktet er godkendt til.

www.lr.dk/middeldatabasen/Product.asp?ProductID=60928

19 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. august 2006 kl. 3.56

Karate må og bør ikke anvendes i haver.

Til alle dem, som bekymrer sig om miljøet i deres have og deres egen sikkerhed, og som ikke orker at læse hele produktbladet om sprøjtemidlet Karate, så kan jeg kort gengive, hvorfor man ikke skal bruge Karate i haven.

For det første er det ikke godkendt til brug mod liljebiller og det må kun anvendes indenfor landbrug. Det må altså slet ikke anvendes i haver.

Det har fareklasse: Sundhedsskadeligt

Det er miljøfarligt

Det er farligt for bier

Det irriterer øjne og hud og kan give overfølsomhed ved kontakt med huden. Der skal bruges åndedrætsværn, forklæde, handsker og støvler ved opblanding. Ved sprøjtningen skal der bæres overtræksbukser, handsker og støvler.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

20 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen S. L. Christensen, 20. maj 2008 kl. 7.42

Ja, jeg er også en af mange haveejere, som "ser rødt" ved synet af liljebiller.

Fik et råd om kaffegrums strøet på jorden i umiddelbar nærhed af stænglerne. Også dette har vist sig at kunne skræmme dem væk.

21 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: SKRIGE-BILLEN, 31. maj 2008 kl. 10.38

DE KAN SKRIGE

22 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 31. maj 2008 kl. 11.14

Ja -det er helt korrekt, men de gør det først når de er helt desperate!

Hvis man ønsker at opleve det, kan man fange en som man herefter nulrer rundt i sin hånd et stykke tid uden at slå den ihjel. Efter et stykke tid vil den udsende høje lyde a la'BEEEP BEEEP og første gang man oplever det bliver man noget overrasket over hvor høj en lyd så lille en bille kan udsende.

Den nemmeste måde at aflive dem på er at bruge neglene til at nippe det lille hoved af kroppen-det sviner ikke!

Hvad angår problemet med liljebiller skal det løses kontinuerligt-d.v.s. man skal inspicere sine planter et par gange om dagen. De voksne er jo lette at få øje på og er der gnav i bladene skal man checke for om der er larver på undersiden.

23 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 4. juni 2008 kl. 16.01

Øko eller ej. Sprøjt Lop-A mod kattelopper i et gammelt glas (asie) med låg. Vip billen ned i glasset. Hurtigt og effektivt.

Lop-A kan fortyndes med vand i en doseringsflaske, sprøjt på angrebne steder. Ja så er det bare om at samle dem døde op fra jorden.

Også effektivt mod grønne lus. Mine og naboens planter har ikke taget skade af den behandling. Prøv selv. Det virker. Vi var ellers øko her i området. Men de biller ødelægger simpelthen alt.

24 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingrid, 4. juni 2008 kl. 17.28

At have liljebiller i haven er fast arbejde -billerne indfanges efter solnedgang og larverne fjernes sammen med bladet som de sidder på(så er man fri for at kikke under disse blade senere).Hvis man skraber eskrementerne af larverne spiser fuglene dem gerne.

25 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Runa, 23. april 2009 kl. 22.02

Ja de røde små sataner åd alle mine liljer sidste år og nu er de også igang med vibeæg-og prøvede at samle dem ind og slå den ihjel sidste år men alligevel åd de alle planterne. Så er der nogle effektive midler man kan sspøjte planterne med-så planten overlever.

26 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Runa, 6. maj 2009 kl. 23.49

Mine biller er væk :o) købte et flydende middel mrk. Bayer som skulle blandes med vand fra Bayer mod spinmider m. fl. og sprayede det på planter 1 gang-og væk var de-og planterne lever emdnu.Genialt produkt 100,– i Bauhaus og der er til flere år eller del med "naboen"
Runa

27 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 7. maj 2009 kl. 0.37

Vi har også haft liljebiller på den eneste lilje i haven. Jeg tog konsekvent en pincet og fangede 4 biller første dag, og kvaste dem med pincetten. To dage efter fangede jeg 4 biller mere.

Men derefter har der ikke rigtig været nogle. Kommer der det? For hvor kommer de fra?

Fangede nogle af billerne i færd med at parre sig, så tror ikke der er nået at komme hverken æg eller larver.

28 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 7. maj 2009 kl. 8.44

Hej Martin,
Du har brugt den absolut bedste metode mod liljebiller!

For en sikkerheds skyld bør du se bladene efter for æg. Du bør blive ved med at se dile liljer efter for liljebiller, for der kan godt kommer noget igen, de er åbenbart overalt og ikke alle får dem fjernet effektivt.

Jeg holder mine liljer fri for billerne på samme måde som du, men ser også efter biller hver eneste gang jeg går forbi liljerne. Det er blevet en vane. Ind imellem fanger jeg en bille eller to, flest om foråret senere er det meget sjældent der er nogen, men efter jeg er begyndt med den metode har jeg haft mine liljer i fred for liljebillernes larver.

Held og lykke med dine liljer.

Jytte

29 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dinne, 7. maj 2009 kl. 17.27

Kik i jorden under planten, der har jeg fundet nogle stykker også.

I år har jeg flyttet alle løgnene til en anden del af haven, håber ikke billerne følger med.

30 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jh, 7. maj 2009 kl. 17.40

Hej Dinne.

Du har ret i liljebillerne kan findes på jorden, de lader sig ofte falde ned når man prøver at fange dem og ligger så under planten på ryggen og er meget svære at se og få fat på. Derfor hold altid en hånd under når de snuppes. En pincet er så god fordi de så er nemmere at få fat i for de små bæster vil også gerne gemme sig i bladhjørnerne. Med pincetten er de nemmere at samle op fra jorden. I det tidlige forår kan man se dem i jordoverfladen helt tæt inde ved liljernes stilk.

Desværre hjælper det ikke at flytte liljerne til et andet sted i haven, liljebillerne skal nok finde dem alligevel.

Hilsen Jytte

31 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dinne, 7. maj 2009 kl. 17.44

He he...nej det tænkte jeg godt, men de skulle flyttes alligevel.

Jeg plejer også at have en pincet med ud, når jeg samler dem ind. Den er god at bruge.

32 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Runa, 7. maj 2009 kl. 22.25

Se indlæg 26–det virker og så skal i ikke fange dem eller flytte løgene :o)
Har stadig ikke set nogen siden jeg sprayede iøvrigt kan dette middel også tage lus m.v. på roser.

33 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Runa, 7. maj 2009 kl. 22.25

Se indlæg 26–det virker og så skal i ikke fange dem eller flytte løgene :o)
Har stadig ikke set nogen siden jeg sprayede iøvrigt kan dette middel også tage lus m.v. på roser.

34 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jh, 8. maj 2009 kl. 0.34

Ja Runa, jeg har også set dit indlæg, men jeg går altså ikke ind for den kemiske bekæmpelse i haverne. Jeg kender det middel du omtaler – og flere til som siges at kunne fjerne liljebiller, men de er desværre alle kemiske.

Hilsen Jytte

35 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 8. maj 2009 kl. 14.35

Hmm, jeg kan ikke se hverken æg eller larver, og jeg går ud fra det ville være forholdsvis synligt, hvis der var nogle, ikke?

36 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. maj 2009 kl. 14.59

Hej Martin, Æggene er ganske små kommaer, orange og sidder oftest på undersiden af de grønne blade. altså ikke forholdsvis synligt. Hvis de klækker og bliver til larver vil du ikke et sekund være i tvivl om hvor de er.

Billerne er nogen luskebukse, der kan gå en hel uge hvor der ingen er, og så pludselig vrimler det med dem, jeg ser mine liljer efter for æg og biller hver dag.

37 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Runa, 8. maj 2009 kl. 17.30

Hej Jytte
Egentligt går jeg også ind for økologi men der er grænser. Hvis ingen f.eks
gjorde noget ville det løbe løbsk. Jeg tror mere at hvis alle kunne blive enige om engang for alle at udrydde dem var de mere eller mindre væk.

Sådan gjorde vi hvor jeg bor med dræbersnegle sidste år-og det var effektivt.

Og jahhh så er det lige hvor mange husholdningsmidler er der ikke kemiske midler i og dem bruger "moder Danmark" trods alt.

Men fortsat god kamp :o) Mens jeg slapper af i solen :O)
Runa

38 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jh, 8. maj 2009 kl. 21.23

Hej Runa,

Det med at bruge kemiske midler i haven bliver vi to nu nok ikke enige om. Jeg har i de mange år jeg har beskæftiget mig med havedyrkning efterhånden alt for mange gange set at sprøjtning let bliver en sovepude for haveejere. Pludselig virker det ikke mere og angrebet af skadedyrene sætter ind alligevel.

Nej, så hellere gå og kikke på blomsterne, dels giver det mig megen glæde og dels holder jeg også øje med hvordan de trives og kan straks gribe ind hvis noget er galt.

Og på den tid jeg bruger til at se på mine liljer efterfor liljebiller og nyde dem, kan jeg altså ikke nå at få megen sol, for det tager ikkemange minutter selv om jeg efterhånden har en hel del.

Hilsen Jytte

PS Jeg foretrækker også at tænke økologisk hvad angår demidler jeg bruger i husholdningen.

Med hensyn til at bruge kemiske midler i husholdningen

39 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Cupello, 13. oktober 2009 kl. 12.03

Væk med kemikaler – også udtræk fra naturens egen produkter (tænker f.eks. på nikotin)

Hvidløg har jeg ikke prøvet før; men tilsyneladende er folk glade for det.

Det bedste er nu engang at samle billerne ind – træde dem ihjel. Og så tjekke af om der er æg under bladene. Alt dette gøres bedst i foråret. Start med Kejserkronen!

Erfaringsmæssigt har jeg langt færre Lilje biller senere på året. (husk også at spørge naboen om samme krigsindsats)!

40 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2009 kl. 12.30

Jeg må indrømme at hvis man har mange liljer kan det godt været et uoverskueligt problem men hvis man som jeg kan gå en runde i bland mine liljer ca. engang hver 3–4 dag og indlede et bagholds angreb på dem ved at benyyte henholdsvis tomme og pege finger og masse dem til døde, er det bedst. Det er godt nok lidt ulækkert med jeg overlever det.

Jeg har deuden erfaret i gennem tiden at jeg ikke får ramt på dem alle og det ender da også med at jeg har både æg og larver på planterne. Men ved at spule dem og plukke de blade af med æg, samt at gøde mine liljer med kompost kan de faktisk tåle flere liljebiller angreb. At man så ligner en fjols ved sådan at gå og kæle med sine liljer er et andet problem.

Med hensyn til at benytte hvidløg, så skal man være lidt varsom, især hvis man benytter udtræk. Hvidløg kan nemlig optages af planten og dermed hindres den i at vokse. Hvidløget forhindre planten i at danne et bestemt enzym. og give nogle svidninger. Skal man benytte det skal det være i en meget lav dosis.

På flere amerikanske hjemmesider anbefales det at benytte det som pulver, iblandet cayenne og diatomeet jord, der ikke er skadeligt. Blandingen skal være ca en trediedel af hver og fungere kun som et reppelerende middel og slår dem ikke ihjel. Desuden skal liljerne have en et nyt lag efter at det har regnet.

41 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Vestergaard, 16. marts 2014 kl. 21.29

En let måde at fange liljebiller på, inden de falder til jorden er at holde et syltetøjsglas med en sjat husholdningssprit under det sted, hvor billen sidder. Den bliver straks bedøvet og falder ned i glasset og drukner. Jeg har altid et glas sprit med låg stående i haven. Hurtigt at skrue låget af, fange billerne og skrue på igen så det ikke fordamper.

42 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Fuhlendorff, 3. juli 2016 kl. 20.14

Vi har med stort held faktisk udryddet liljebiller: Vi hælder kaffegrums omkring planterne fra det tidlige forår og hen på sommeren. Effektivt!!

43 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juli 2016 kl. 20.31

Du er klar over, at lakbillerne kan flyve?

Men dejligt at være fri for dem :)

44 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Fuhlendorff, 4. juli 2016 kl. 15.01

Ja, jeg ved, billerne kan flyve, men de må jo være fløjet et andet sted hen. . . Vi har ikke set en eneste i år.

45 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Larsen, 23. juli 2016 kl. 18.59

Jeg købte for fire år siden et nyt hus med tilhørende have. I haven fandtes ingen liljer, men disse måtte jeg bare eje.

Allerede første år havde jeg ”fornøjelsen” af Liljebillen, men vidste ikke hvad det var. Derfor foretog jeg mig intet.

År 2 kom der flere biller, som jeg kvaste mellem hænderne. Dette resulterede i, at jeg ikke havde mange år 3.

I år (4) har jeg så foretaget en ”undersøgelse”: jeg lod simpelthen naturen styre sin gang! Dette har imidlertid vist sig ikke at være gangbart. Har aldrig oplevet så mange biller som nu. Det skal tilføjes, at jeg kun har seks liljer i haven, men den ene er fuldstændig ribbet! Så nu har jeg sagt stop!

Jeg har ikke mod på at kvase dem længere… det er simpelthen for ulækkert! Jeg tager blot en bred skål med lidt vand (vandet er vigtigt, da disse kræ kan flyve væk, men fanges af vandet). Flytter denne ind under hvert blad, hvor der sidder en bille. Med en spiseske ”generer” jeg billen til at lade sig falde. Den falder så ned i vandet og kan ikke slippe væk… så videre til næste blad, og så fremdeles. Herefter hælder jeg vandet ud og træder dem ihjel.

Indtil videre meget effektivt, men lad os se effekterne næste år!!!

Nyt svar til emnet »Hvordan bekæmper man liljebiller?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan bekæmper man liljebiller?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider