Forum

Kommentarer til »Kan jeg gøde min græsplæne med urin?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg gøde min græsplæne med urin? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 19. august 2002 kl. 23.57

I min kolonihave har jeg ikke noget toilet, så jeg tager først derud efter mit "coffee call", og resten besørges på græsplænen, hvis jeg ikke ønsker at bruge det andetsteds, over grenkompost f.eks.

Så derfor ved jeg efter nu 7 år, at græsplænen ikke får svedne pletter efter en besørgelse, som mange tror. – Naturligvis flytter jeg lidt fra gang til gang, men jeg kan hverken se skade eller nogen særlig vækst de steder, jeg oftest benytter. – Så med mindre det drejer sig om litervis af urin, er det en overdrivelse at påstå, at det vider plænen.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 20. august 2002 kl. 0.00

P.S : næstsidste ord skal være "svider" og ikke "vider".

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Kastrup, 12. marts 2004 kl. 21.39

Jamen, hvad gør man hvis man ikke ønsker at gøre det på græsplænen.

Jeg vil meget gerne have et toilet i vores kolonihavehus, men jeg ved bare ikke hvad man må og ikke?.

Kan jeg¨få nogle ideer

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 21. marts 2004 kl. 18.02

Den mest oplagte vil nok være en septitank, men der kan være forhold som gør, at det ikke kan lade sig gøre.

Hvor ligger jeres hus?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Kastrup, 21. marts 2004 kl. 19.44

Det er i kolonihaveforening ude på kongelundsvej, Amager.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 23. marts 2004 kl. 18.32

Nu er Kongelundsvej jo ret lang, går gennem 2–3 kommuner, og der en hel del kolonihaver på den – vel sagtens 13–14 stykker. Beklager, fejlen er min, forkert spørgsmål. Det burde have været:

I hvilken haveforening ligger jeres hus?

Der er en aftale mellem Københavns Kommune og Kolonihaveforbundets Kreds 1, indgået med virkning pr. 1. maj 2001, og som udover generelle byggeregler også omfatter toilettanke.

(Da jeg ikke ved hvilken forening det drejer sig om, kan jeg derfor ikke sige om I er omfattet. Eksempelvis kan det nævnes at "H/F Kongelundsvej 200" omfattet af aftalen, "H/F Kongelunden" er ikke. (I Gladsaxe er det f.eks. kun tilladt med septitanke i 1 ud af 10 foreninger, så det afhænger meget af den enkelte forening og kommunen den ligger i.))

HVIS I er omfattet af aftalen, er der er 2 krav som skal være opfyldt:

1) Arbejdet skal udføres af autoriseret kloakmester.

2) Der skal indhentes tilladelse fra både forening og fra Kolonihaveforbundets Kreds 1.

Jeg vil foreslå, at du i første omgang kontakter din forening, og får afklaret om der skulle være specielle hindringer, og omkring den faktiske procedure for ansøgningen. Du kan også kontakte kredskontoret, onsdage 18.00–20.00 på telf. 35 82 19 00.

Jeg vil derefter foreslå at du kontakter min. 2 kloakmestre, og beder dem om at udarbejde et konkret tilbud. Få det udformet med tegninger, sådan at det kan bruges som grundlag for ansøgningen.

(Du skal selvfølgelig kræve, at det er gratis og uforpligtende! Kontakt evt. flere. Det er min erfaring at der kan være store penge at spare på denne type opgaver, og at besparelsen godt kan være over 40% fra den dyreste til den billigste. Hvis du selv kan udføre gravearbejdet, vil der yderligere kunne hentes en hel del.)

Kloakmesteren der foretager installationen bør desuden informere dig omkring "betjening" og vedligeholdelse (opstart, tømning og hvad du skal gøre hvis den går i stå m.v.).

Du bør sikre dig at de tekniske krav i lovgivningen bliver overholdt, hvilket selvfølgelig er hans ansvar, men du bør sikre dig det på skrift. Du bør også sikre dig at hans forsikringsmæssige forhold er i orden, f.eks. som medlem af BYG's garantiordning.

Og når den så forhåbentlig en dag er på plads, så pas på med at betragt den som en kloak. Den har en følsom biokemi, og kan ikke tåle hvad som helst. Tilslut ikke tagrender m.v. og helst heller ikke vaskemaskinen og håndvask. De bør føres til en sivebrønd/faskine, ikke til sepitanken.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Kastrup, 24. marts 2004 kl. 8.47

Tak for svaret.

Det drejer sig om HF "Energien",
Kongelundsvej 244.

Jeg ved ikke om den er med i aftalen,
men hvis ikke, er der så kun tørkloset tilbage som løsning?

Jeg har forgæves prøvet at lede efter andre mere smarte løsninger på nettet, men indtil nu uden held.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. marts 2004 kl. 10.49

Der er komposttoiletter med opsamling af urin og et eller flere kamre til opsamling og kompostering af "det tykke". Jeg ved ikke hvordan man stiller sig til den mulighed i kolonihaveforeninger.

Du kan læse mere om disse toiletter i Praktisk Økologi 1/1994 s. 18–20. Her er også en omtale med tegning af Jytte Abildstrøms bud på er formuldningstoilet, som man selv kan lave. Ring på 7020 8383 og spørg om du kan få en kopi.

Hvis man er mere interesseret i emnet, kan man se om biblioteket kan skaffe denne bog:

David del Porto og Carol Steinfeld: The Composting Toilet System. A Practical Guide to Choosing, Planning and Maintaining Composting Toilet Systems, an Alternative to Sewer And Septic Systems. ISBN 0–9666783–0–3. Udgivet af The Center for Ecological pollution Prevention. 1999.

Fornyet Energi er et af de firmaer, som har erfaring med komposttoiletter. Du finder dem her:

www.fornyetenergi.dk/

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 24. marts 2004 kl. 17.33

"H/F Energien" er tilknyttet Kolonihaveforbundets Kreds 1.

Du kan finde en oversigt på www.kolonihave-kreds1.dk/ hvor der i øvrigt også kan findes oplysninger om byggeregler mv. som nævnt ovenfor.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva & Mogens Lessèl, 10. januar 2007 kl. 20.03

Mon nogen kan oplyse om, hvor reservedele – alternativt nyt toilet – kan købes. Det drejer sig om et vaccumtoilet med tank nedgravet i haven.

Elektrolux, som i sin tid har solgt toiletet, har solgt afdelingen videre, og det er ikke muligt at få oplyst til hvem. Vi bor i et område, hvor der stilles krav om
vakkumtoilet.

Nyt svar til emnet »Kan jeg gøde min græsplæne med urin?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg gøde min græsplæne med urin?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider