Kan jeg gøde min græsplæne med urin?

Jeg har lige læst jeres artikler om henholdsvis human urin som gødning samt om bekæmpelse af mos i græsplænen.

Kan jeg kæde de to ting sammen? Jeg har et separationstoilet og derfor adgang til urin, samt en masse mos i græsplænen. Vil det være godt at gøde græsplænen med min kvælstofholdige urin, og i så fald, hvilken tid på året vil være mest hensigtsmæssigt for at undgå kvælstofudvaskning til grundvandet?

Er der overhovedet noget at gøre ved mossen, når min græsplæne har et kæmpe rodfiltlag? Og hvor lang tid skal jeg regne med at det tager før jeg kan se et resultat (jeg har kun haft haven i 3/4 år, så jeg har bestemt ikke prøvet alt endnu).

Med venlig hilsen
Lene Clemmensen, august 2002

Svar

Allerførst vil jeg anbefale dig at rive græsplænen igennem og fjerne rodfiltlaget, så græsset overhovedet kan komme til at vokse.

Hvis du gøder med en kvælstofholdig gødning, kommer græsset i kraftig vækst og kan meget bedre konkurrere med mosset. Urin indeholder masser af kvælstof, så tilførsel af urin vil give bedre vækstforhold til græsset og mindre mos. Men det er kun en faktor – læs om græspleje i artiklen »En græsplæne uden kemi«.

Du skal fortynde urinen med vand i forholdet 1 del urin til 10 dele vand, da du ellers svider græsplænen. Du skal udvande det i overskyet vejr og bagefter sætte en havevandet på, så du er sikker på at du har fået skyllet urinen af planterne og ned i jorden. Græsset vokser frem til først i oktober, så du kan godt give det en behandling nu. og måske gentage i april, hvis det er nødvendigt.

Human urin er i princippet sterilt, men hvis nogle af de personer, som har bidraget til indsamlingen er syge, kan du i princippet vande smitstof ud over græsplænen. Det er dit eget ansvar, og det kan være betænkeligt, hvis der er børn – og voksne – i haven, som sidder, ligger eller leger på plænen. Hvis man lagrer urinen i 9 måneder vil evt. smitstof være nedbrudt. Prøv også at forhøre dig i familien først – måske er ikke alle enige i at deres græsplæne skal vandes med urin – vi har forskellige holdninger til brug af human urin i haven, ved jeg af erfaring.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Kan jeg gøde min græsplæne med urin?