På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg dyrke køkkenhave 2 år efter behandling med roundup? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.
Skrevet af: Rune F, 13. april 2014 kl. 13.30
Round up virker ved kontakt med planternes blade, på den måde at plantens fotosyntese går i stå, og planten derved dør. Den optager ingen gift via rødder. Jf. produktinfo på embellagen kan et behandlet område tilsås med spiselige afgrøder efter 14 dage. Det forudsætter naturligvis at der er brugt den korrekte dosering, men efter 2 år er der ingen rester tilbage i din jord. Plant du bare løs, og rigtig god fornøjelse med det.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 16. juli 2025 kl. 10.43
Kære Sten Porse
Tak for et meget klart svar.
Venlig hilsen
Marie Louise
Skrevet af: Søren Duun, 16. juli 2025 kl. 22.28
Hej Louise.
Det er meget skæg at læse Steen Porse kommentar til spørgsmålet omkring Roundup og des nedbrydning. Præcis hvad der er op og ned omkring dette emne ved jeg ikke for det kommer an på hvem man spørger. Firmaet bag round up påstår at det kun er 2 dage om at blive nedbrudt. Andre at det kan findes i grundvandet mange år efter og atter andre siger at det ikke er glyfosat,som er virkestoffet i Round up , men de stoffer der skal få glyfosat til at binde og trække ind i planterne som er problemet.
Det jeg undre mig over er at man hele tiden giver dispensation så bønderne må benytte det når man ikke kender konsekvenserne af det .
Skrevet af: Jakob B., 20. juli 2025 kl. 9.10
Søren Duun
Jeg kan ikke få øje på noget i Sten Porses forklaring, som virker utroværdigt.
Og der er desværre alt for mange af den slags risikobetonede produkter i det konventionelle landbrug.
Hvorfor finder danskerne sig i politisk motiveret tilbagegang for økologisk landbrug.?
Er det grådighed, ligegyldighed eller dumhed.?
Jeg er i hvert fald for dum til at begribe, at økologisk landbrug ikke er i konstant rivende udvikling og fremgang.
Skrevet af: Søren Duun, 20. juli 2025 kl. 9.23
Hej Jakob.
Det var bestemt ikke min mening af kritisere Steen Porses forklaring, men den bære naturligvis præg at han er økologer og tager kraftigt afstand til giftstoffer. Det er der ikke noget at sige til. Det vil være meget mærkeligt hvis det omvendte var tilfældet.
Men jeg undre mig over at der stadigvæk gives dispensation, når man overhovedet ikke kender konsekvenserne af dette stof. Jeg har for mange år siden fået fortalt at netop glyfosat skiller holdningerne hos Miljøstyrelsen medarbejdere af at halvdelen så at dette stof forblev ulovlig mens andre hilser det velkomment, da de er af den opfattelse at det ikke er skadelige. Det er lidt foruroligende at man kan komme til så forskellige resultater og især når man er den øverste styrelse i Danmark indenfor miljøområdet.
Skrevet af: Jakob B., 24. juli 2025 kl. 20.15
Søren Duun
Kender du udtrykket: "Verden vil bedrages."
Første gang, jeg hørte det, blev jeg meget oprørt, og det gør jeg for så vidt stadig.
Men man kan desværre finde en del mønstre, som bekræfter det.
F.eks. når roundup faktisk findes i drikkevandet nogle steder, og mange alligevel fortsat vælger overhovedet at lytte til de Komiske Ali'er, der påstår, at stoffet ikke forurener.
Jeg synes måske også, at Sten Porse gik lidt for let hen over hjælpestofferne, men der blev jo ikke spurgt direkte til dem.
Skrevet af: Søren Duun, 24. juli 2025 kl. 21.47
Hej Jakob.
Det er forunderligt at medarbejderne på Miljøstyrelsen kan komme til forskellige konklusioner når de forsker indenfor et bekæmpelse middel. Man må da formode at de kommer til de samme resultater.
Jeg kan huske at jeg fik det fortalt i forbindelse med at der var en megen skriveri omkring det bekæmpelse middel, der hed Vegano og som indeholdt et udtræk af hvidløg og Chili. Dette middel kunne man åbenbart godt få forbudt uden problemer. I hele EU blev det forbudt. Mig bekendt har det næppe gjort voldsom skade på miljøet
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg dyrke køkkenhave 2 år efter behandling med roundup?«