Kan jeg dyrke køkkenhave 2 år efter behandling med roundup?

Ja, spørgsmålet er ret simpelt. Kan jeg anlægge en køkkenhave samme sted, hvor der for 2 år siden blev sprøjtet med RoundUp?

Med venlig hilsen
Dina Enevoldsen, april 2014

Svar

Tja, det er jo et godt spørgsmål. Jeg har tidligere afvist at deltage i debat om det ulyksalige middel, men jeg skal forsøge at svare så sagligt, som det er muligt.

Dyrkning af spiselige afgrøder (køkkenhave) kan godt lykkes på en jord, som blev behandlet med dette middel. Hvis midlet nemlig stadig er til stede i jorden, vil det blive optaget i urterne og dræbe dem – og så spiser man dem jo ikke. Hvis midlet ikke er blevet uskadeliggjort af jordens mikroorganismer, er det enten bundet til ler- og humuspartiklerne i jorden eller blevet udvasket til grundvandet. Hvis midlet sidder på ler og humus, kan det senere frigives langsomt og optages i køkkenurterne, men så træder giftvirkningen i gang, og urterne dør.

Så i det omfang spørgsmålet udspringer af en frygt for gift i maden, kan man vist godt berolige dem, der er urolige.

Hvad angår midlets videre skæbne i jord og grundvand må jeg henvise til f.eks. vandværkernes analyser af deres boringer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg dyrke køkkenhave 2 år efter behandling med roundup?