Forum

Kommentarer til »Flis i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Flis i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle B., 24. maj 2014 kl. 22.16

Kan man ikke vande med f.eks. brændnældevand for at afhjælpe kvælstofmanglen ved flisdække? Jeg har dækket med flis mellem bærbuske sat her i foråret. De er sat i en god gang kompost, men jeg ved jo ikke, om der er nok kvælstof i komposten.

Mvh/Helle

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Vagn Nielsen, 10. juni 2017 kl. 15.01

Kan flis i mit Rhododendron-bed udrydde / hæmme væksten af Svadderkål - og hvilken flis-type er så bedst ?

MVH, Jens

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Vagn Nielsen, 10. juni 2017 kl. 15.04

Kan flis-dække i mit Rododrndon-bed udrydde / hæmme væksten af Svadderkål - og hvolken flis-type er så bedst ?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. juni 2017 kl. 15.54

Skvalderkål er rodukrudt. Det vil trives ekstra godt i flis.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine Nielsen, 8. juli 2018 kl. 18.00

Må man lægge flis i bed med bær buske, og sommerfuglebuske?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. juli 2018 kl. 19.36

Jeg har et tyndt lag træflis ovenpå ukrudtsdug omkring mange af mine bærbuske. Det synes jeg fungerer udmærket. Jeg tror det ville være en dårlig ide til blåbær og andre surbundsplanter.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine Nielsen, 8. juli 2018 kl. 20.03

Vi har flis i vores surbundbed som vi ikke selv har anlagt så havde lidt glemt det

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juli 2018 kl. 10.58

Hvis det fungerer er der ingen grund til at fare ud og lave det om.
Jeg har bare hørt at mange har dårlige erfaringer med flis om rododendron, så jeg gik ud fra det ville være det samme med blåbær som har lignede rodsystem og vækstkrav.
Jeg gætter på at det især er vægten af flisen på den bløde surbundsjord som er problemet.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. juli 2018 kl. 11.48

Jeg har erfaring med flis ved rhodoerne, ribs, solbær, stikkelsbær, hindbær og blåbær, - og hos mig trives buskene fint. Grunden til dette, er måske fordi min jord er meget sandet. Jeg tror, at divergerende opfattelser opstår, når vi glemmer at skelne i mellem den sandede og den fede jord,- men her må en ekspert gerne byde ind.!
Den syntetiske dug kan sagtens undlades. - Hvis det er for at afdække ukrudt inden flislaget, så er pap og aviser et mere naturligt valg.
Flisen må gerne være ½-1/1 år gl.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. juli 2018 kl. 22.42

@Helle B.
Der er vigtigt at skelne mellem bark og træflis.
Barkflis giver ingen problemer m.h.t. kvælstof hvilket træflis derimod gør.
@Jens Vagn Nielsen.
Taler vi om hæmme ukrudt er det barkflis det handler om.
Det er ganske effektivt. Andre materialer er dog mere effektive som f.eks. ukrudtsdug, pap/aviser m.f.
Men når du spørger til flis, går jeg ud fra det er æstetik som det handler om.
Barkflis hæmmer udviklingen ved at "blokere" for lyset. Du vil opleve, at der dukker en enkelt skvalderkål plante frem af og til, men fjerner du den, går der et godt stykke tid inden der kommer en mere.
Hvordan skvalderkålen finder ud af, at det ikke er besværet værd, at dukke frem af flisen, aner jeg ikke. Men det kommer til at ske sjældnere og sjældnere der dukker skvalderkål frem.
Forudsætningen er dog et meget tykt lag flis. Mindst 10 cm. og gerne 15- 20 cm.!

Alternativt er skovjordbær meget effektive mod skvalderkål.
Der går ikke mange år før området er fri for skvalderkål.
Forudsætningen er dog, at det er jordbærplanter som danner udløbere og at du planter et område relativ tæt med skovjordbær.
En af fiduserne ved skovjordbær er, at de kommer tidligere frem end skvalderkålen om foråret .
Skovjordbær er dog en relativ grådig plante og konkurere med mindre rhodondendron om næringen. Rhododendron rødder ligger meget højt i jordlaget.

Nyt svar til emnet »Flis i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Flis i haven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider