Forum

Kommentarer til »Kender I navnet på en halvsnylter, der svækker græsrødder?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kender I navnet på en halvsnylter, der svækker græsrødder? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. juni 2014 kl. 8.04

kohvede snylter osse på græs

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Forup, 21. september 2020 kl. 8.39

Hej,

Jeg kan bekræfte, at liden skjaller er en meget effektiv halvsnylter, som kan bruges til at svække græsser og kløvere, og give plads til en række andre urter. Den bruges i stor stil her i Storbritannien, når folk anlægger en blomstereng i deres have, hvor jorden jo ellers er for næringsrig til en mangfoldig eng. Det har jeg selv gjort, og effekten af liden skjaller er meget markant. Jeg kan kontaktes for fotografier af min haveeng her i Skotland.

Jeg har ikke haft noget problem med spiring eller vækst, og har aldrig hørt at mycorrhiza skulle være begrænsende. Planten er etårig, og frøene er meget kortlevende og behøver en kuldeperiode, før de spirer. De fleste problemer med at dyrke liden skjaller skyldes nok for gamle frø eller forkert såtidspunkt. Men når planten først er blevet etableret og engen plejes rigtigt (jeg slår hø hvert år i september), så vender liden skaller tilbage hvert år. I marts/april ser man de små planter (se foto).

Desværre lader det ikke til, at man i Danmark kan købe liden skaller af dansk oprindelse. En skam for det er bedst at undgå at blande genetisk materiale af vilde arter. Men det kommer forhåbentlig, nu da der er mere fokus på vilde haver.

Mvh
Mikael

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Søttrup, 21. september 2020 kl. 10.33

Hej Michael,

Dejligt informativt svar.

Mvh Trine Søttrup

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 21. september 2020 kl. 11.31

Der findes en hel række af halvsnyltere, der kan benytte græsrødder, således:
Kohvede-arter, Rødtop-arter, Skjalder-arter, Øjerntrøst-arter, Troldurt-arter.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Forup, 22. september 2020 kl. 22.54

Hej Trine, det glæder mig!

Hej Kim, ja der findes jo en del halvsnyltere. Liden skjaller er særlig populær i denne sammenhæng, fordi den trives så godt i blomsterenge og desuden er meget smuk. Dertil kommer, at den er god for humlebier.

Mvh
Mikael

Nyt svar til emnet »Kender I navnet på en halvsnylter, der svækker græsrødder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kender I navnet på en halvsnylter, der svækker græsrødder?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider