Kender I navnet på en halvsnylter, der svækker græsrødder?

Har set en haveudsendelse med Monty Don. Han talte bl.a om at lave en blomstereng. Sagde, at der var en plante – en halvsnylter- der svækker græsrødderne, således at det er lettere for de vilde blomster at komme til. Han nævnte også plantens navn, og der blev vist et billede af planten. Den havde gule blomster. Desværre kan jeg ikke huske navnet. Er der nogen, der kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Lisbet Dyrehøj, maj 2014

Svar

Der har uden tvivl været tale om den, som hedder liden skjaller, Rhinanthus minor, som netop er karakteristisk ved, at den optræder i massevis på veletablerede og uforstyrrede græsarealer (enge, overdrev osv.). Idéen er god, men ikke umiddelbart let at gennemføre, da der sandsynligvis også er mykorrhizasvampe med i spillet.

Se mere om liden skjaller på Wikipedia

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Kender I navnet på en halvsnylter, der svækker græsrødder?