Forum

Kommentarer til »Hot – hottere – hottest«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hot – hottere – hottest. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels-Jørgen Jensen, 24. august 2004 kl. 21.33

Jeg har en Chili Apache med små frugter ca. 3–4 cm lange og de er rimeligt stærke.Jeg ved ikke hvor de ligger på skalaen men det er stærke sager.Det er nemt at formere planten hvis man lader en moden chili tørre og derefter sår frøene i noget så og priklemuld.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Tolstrup, 17. august 2005 kl. 9.52

Der må være en lille fejl i teksten vedr. "den stærkeste målte".

Ren Capsacin svarer til 16.000.000 Scoville units, og det kan kun opnås ad kemisk vej eller ved at lave et udtræk af chilifrugter. Derfor vil jeg umiddelbart påstå, at der aldrig er blevet målt 16.000.000 Scoville units hos nogen chili sort.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 17. august 2005 kl. 19.35

Hejsa,

Ja, det må være en smutter.

Den officielle indehaver af verdensrekorden er Red Savina Habañero, som er en Capsicum chinense. Den blev i 1994 målt til 577.000 Scoville Units.

I august 2000 hævdede en gruppe indiske forskere at have målt en endnu stærkere chili af sorten Tezpur, som skulle tilhøre Capsicum frutescens. Ifølge de indiske forskere, er chilien målt til ikke mindre end 855.000 Scoville Units.

Målingen betragtes dog med megen skepsis blandt chiliheads verden over, blandt andet fordi Capsicum frutescens aldrig før er målt tilnærmelsesvist så stærke.

Se evt. mere her: www.gourmethaven.dk/groensager/capsicum/scovilleindex.html

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 28. februar 2007 kl. 7.41

Ja den holder så ikke mere. nu er der målt en på 1,000,000 shu.

Den går under navnet BHUT JOLOKIA...

Pas på, den er vild;-)

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 2. marts 2007 kl. 21.55

Bhut Jolokia er faktisk den samme sort, som forskerne kaldte Tezpur. Den kendes også under en række andre navne: Bih Jolokia, Naga Jolokia, Naga Morich og Raja Mirchi i forskellige regioner i Indien.

Gentest har vist, at den mest er en Capsicum Chinense, men at den også indeholder gener fra Capsicum frutescens.

Læs evt: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=73

Er der nogen her, der har prøvet at dyrke den?

Med venlig hilsen
Brian Krause

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 2. marts 2007 kl. 23.02

Desværre nej. Jeg har Red Savina i år, og gik her rundt og mente at jeg skulle have sleveste verdens stærkeste chili i haven. Men sådan skulle det altså ikke være.

Hvis nogen har frø er jeg absolut med på at forsøge den i haven – at spise den er noget helt andet, det tror jeg egentlig ikke rigtigt at jeg vil være med til :-)

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmi Vedsegaard Pedersen, 28. maj 2007 kl. 16.13

Tror bare jeg holder mig til mine dejligt "milde" jalapenos

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels-Jørgen Jensen, 30. maj 2007 kl. 19.36

Hej
Jeg er den heldige ejer af Naga Morich verdens stærkeste chili.

Jeg købte frøene hos Nagaseeds.org
Jeg fik hurtigt svar fra frøfirmaet og frøene spirede hurtigt. Min plante er ca 12 cm høj og det varer måske en måned før der kommer blomster, men det er jo værd at vente på når man nu er kommet så langt.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simse, 20. juli 2008 kl. 11.16

Hej.

Jeg har Naga Morich i mit drivhus i år. Der er kommet frugter og jeg venter spændt på at de skal blive røde, så jeg kan afprøve dem i en tomatsuppe.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 20. juli 2008 kl. 22.02

OK-vær så venlig at invitere dine værste fjender på besøg til din suppe!

Jeg kan klare en 8 èr, men tvivler på at din er noget for min smag.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simse, 20. juli 2008 kl. 22.13

Hej
Man skal jo ikke komme så meget chili i at det ødelægger dem gode smag.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 20. juli 2008 kl. 22.33

Min naga er sjovt nok den første der blomstrede, og nu den første jeg høster fra (sjovt fordi den er beskrevet som en sen sort), den smager fantastisk, god aroma og herlig styrke

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 20. juli 2008 kl. 23.00

Gode smag er jo nok relativt.

Enten kan man godt lide Chili eller også kan man ikke.

Hvis man kan lide Chili kan man optræne sine smagsløg til nyancer så som chokolade, brændte mandler, lakrids, abrikos m.m.

Jeg er endnu ikke nået til dette stadie selv om jeg er en hardcore Chili elsker og kan tåle næsten " alt ".

Jeg har dyrket " heat score 10 " Chilier, som var lidt for meget for mig, men som tidl. nævnt passer op til 8 på Scoville skalaen mig som et maksimum.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simse, 25. juli 2008 kl. 20.06

Hej Bente.

Har endnu ikke plukket den første Naga, den er stadig grøn. Glæder mig til at prøve den, selv om nogle mener den er for stærk

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simse, 25. juli 2008 kl. 20.07

Hej lilium.

Alt er relativt, men min suppe smager nu himmelsk

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hansen, 1. oktober 2009 kl. 14.17

Hej er der nogle der ligesom mig laver chili snaps?

jeg laver en god en på Habañero

Jeg har desuden en Extrem snap guppe på facebook, hvor jeg har billeder.

www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=46390123871

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. oktober 2009 kl. 14.24

Jeg syntes nu at chili er mad tortur, hvorfor skal man have ondt i munden, i maven og til sidst i endestationen. At putte chili i øl er spild af øl.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Langebæk, 16. maj 2017 kl. 10.03

CHILI:
Er der nogen der har erfaringer for hvornår det er passende at sætte chiliplanterne uden for - hvor varmt skal det være?
Det ser ud til, at planterne tåler en del kulde (har haft nogle uden for i et par uger nu), men måske de går i stå i væksten?

19 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2017 kl. 10.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. maj 2017 kl. 12.02

Man skal lære at bruge chili.
Man skal jo ikke bruge dem stærkere, end at det gør maden bedre.
Hvis man ikke er til for meget chili, skal man kun dyrke de milde. Det er bedre at putte en eller to milde chili i retten, end at skulle finde ud af, om det er 1/5 eller 1/4 chili, der er passende. Er det en våd ret, kan man lægge den lidt for stærke chili hel ned i retten, og så fjerne den, når maden skal smages til.
Det eneste problem ved at dyrke milde og stærke chili ved siden af hinanden er, at man kan tage fejl.
I øvrigt er chilierne på en plante ikke lige stærke.
Jeg smager altid på chilien ved stilken, inden jeg docerer chili i retten.
Chilien skal have tid til at virke, inden man tilsætter mere (det siger min kone!)

Nyt svar til emnet »Hot – hottere – hottest«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hot – hottere – hottest«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider