Forum

Kommentarer til »Mosset er fjernet – hvornår skal plænen så gødes?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Mosset er fjernet – hvornår skal plænen så gødes? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2015 kl. 7.09

Skønt med en saglig argumentation omkring kalk og græsplæner!

Om mos skrives bl.a.: "En robotklipper er rigtig godt for plænen, da der kommer mindre ukrudt og mos."

Kan det uddybes eller har du et link til evt. forsøgsresultater?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 1. april 2015 kl. 8.21

Påstanden er baseret på egne - og andres - iagttagelser. Jeg tænker, at når græsset bliver klippet "hele tiden", så har det optimale vækstbetingelser. Forudsat, selvfølgelig, at parametrene ilt ( i jorden), næring og vand også er i orden.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. april 2015 kl. 12.01

OK - det er jo en ærlig sag.

Jeg har nu svært ved at se nogle faglige argumenter for at robotklipning skulle modvirke mos!

Ved googlesøgninger på diverse kombinationer af søgeord når jeg også frem til at 98 % af den påståede effekt stammer fra forhandlere/ producenter af robotklipperne - ofte endda ordret samme formuleringer ;-) Et salgstrick.

Den lækre grønne plæne uden mos (og ukrudt) findes - efter min erfaring - ikke uden en vedvarende væsentlig arbejdsindsats eller ved brug af sprøjtemidler. Og med sprøjtemidler er den vel ikke så lækker for børn og børnebørn :)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Jespersen, 3. april 2015 kl. 9.13

Når/hvis jeg giver topdressing nu og først fjerner mos til maj, risikerer jeg så ikke at rive topdressingen væk igen?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. april 2015 kl. 15.15

Nej, ikke med en rive. Topdressing er jo relativt finkornet og skulle gerne lægge sig ned mellem græsplanterne, mens mosset efter maskinel behandling lægger sig oven på græsset.
Prøv, det giver sig selv.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 7. april 2015 kl. 19.46

Det handler om at give græsset så optimale betingelser, som muligt. Det fjerner ikke mosset, men modvirker dannelse af mos - og spiring af ukrudt. Men tæt, grøn græsplæne er bestemt en udfordring, netop fordi den er naturstridig. Vis mig et sted, ude i naturen, hvor græsset ser sådan ud?? Nej, vel? Med de økologiske briller på, kan der også argumenteres med at sådan en klipper bruger strøm. Og når den kører "hele tiden", mest strøm. Så medmindre den kører på solenergi, er det en skidt ting. De færreste af os har dog mulighed for, at have får til at klippe græsset...
Jeg har intet med salg af robotklippere at gøre. Prøver, som altid, bare at have øjne og ører åbne. Jeg stoler mere på mine egne vurderinger, end på salgsgejl.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2015 kl. 20.35

Hanne, mange af de typiske "ukrudtsplanter" som driller havefolk der drømmer om den helt "perfekte plæne", er jo lave eller krybende planter, som ingen klipper - heller ikke robotklipper - kan tage.

Jeg efterlyste bare et fagligt argument, for din påstand om at robotklippere giver mindre mos og mindre ukrudtdet var såmænd alt!

Med hensyn til får, som plæneklippere, så kan jeg ikke anbefale dem, dels klipper de for lavt og dels er de meget selektive :-D

Nyt svar til emnet »Mosset er fjernet – hvornår skal plænen så gødes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Mosset er fjernet – hvornår skal plænen så gødes?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider