Mosset er fjernet – hvornår skal plænen så gødes?

Jeg har her den 20. marts fjernet mos i plænen med en mosfjerner. Mit spørgsmål er, kan jeg gøde plænen allerede nu, eller vil den have bedst af, at jeg venter nogle uger.

Med venlig hilsen
Hanne Østergaard, marts 2015

Svar

Du har været hård ved din græsplæne ved at gå i gang med mosfjerning så tidligt på sæsonen.

Det bedste resultat, dvs. en modstandsdygtig og sund græsplæne, får du ved at vente med mosfjerningen, til græsset er i god vækst. Maj og september er de ideele måneder at fjerne mos og/eller vertikalskære sin plæne.

Hvis du vil gøde med kunstgødning, skal du vente til græsset er i god vækst, for ellers udvaskes gødningen bare til grundvandet – skadeligt for miljøet og spild af ressourcer. Græssets rødder skal være i stand til at optage næringsstofferne, og det er de først, når der er gang i fotosyntesen, dvs. græsset er i god vækst. Er du i tvivl om, hvad det betyder, når »græsset er i god vækst«, så er det, når du har slået det 2 gange. Husk at gødningen først virker efter regnvejr.

Hvis du vælger at gøde med kompost, kan du godt gøre det i løbet af april, da næringsstofferne frigives langsomt. Bland det evt. med sand og læg det ud som en topdressing i 1–2 cm tykt lag. Man kan købe topdressing til græsplæner, som består af kompost og sand

Har græsset været hårdt angrebet, vil du nu have bare pletter uden grønne spirer. Så er det vigtigt at få eftersået med godt græsfrø, der passer til vækstbetingelserne på stedet. Spørg i havecentret.

For at undgå en evig kamp mod mosset, er det vigtigt, at græsset har det godt:

  • Det frø, der sås, skal være tilpasset vækstbetingelserne på stedet; få råd i havecentret. Er betingelserne blevet ændret, fx ved at fælde et træ, der skyggede, eller er der brugt en forkert frøblanding, kan du undgå en total omlægning af plænen ved eftersåning. Vælg at efterså hvert år i september – og evt. maj – med de rigtige frøblandinger. Så ændres plænen langsomt til den rigtige sammensætning. Det er nemmere end en fuld omlægning, og samtidigt bevarer du en plæne, mens du venter
  • Hvis du samler græsafklippet af, når du klipper plænen, skal den have væsentligt mere gødning, end hvis du lader afklippet blive til regnormene
  • Tjek pH! Hvis pH er under 6, skal der kalkes. pH bør ligge mellem 6 og 7,5. Pas på at det ikke bliver for højt, da det er næsten umuligt at sænke pH igen. Der er forskellige arter af mos til alle pH-niveauer, så du kan ikke kalke dig ud af et mosproblem. pH er vigtig for næringsoptagelsen i planterne. Hvis pH er for højt eller for lavt, vil planterne – her græsset – sulte, og så har mos gode betingelser. Mål pH og handl ud fra det.
  • Knivene på plæneklipperen skal være skarpe – hele sæsonen!
  • Klip hyppigt. For en almindelig græsplæne klippes ned til 4 cm når græsset er 6 cm; hvis det skal være rigtigt godt! En robotklipper er rigtig godt for plænen, da der kommer mindre ukrudt og mos.
  • Græsset må aldrig blive kortere end 4 cm. Bliver det det, svækkes græsset, og mosset får gode betingelser.

Det korte svar på dit spørgsmål er at du skal vente til midt i maj med at gøde din græsplæne, hvis du bruger kunstgødning. Bruger du kompost kan du gøre det i løbet af april.

God arbejdslyst!

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Mosset er fjernet – hvornår skal plænen så gødes?