Forum

Kommentarer til »Kan vi redde en rhododendron, der hænger med bladene?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan vi redde en rhododendron, der hænger med bladene? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vermund R. C., 4. april 2015 kl. 8.29

Skærmning mod sol og udtørring er fint til en tørkeramt plante med rodskader. Men opvanding bør ikke ske ved neddypning i flere timer, selv om klumpen er helt tør. Det kan slå resten af roden ihjel. Ifølge Thomas Bertelsen fra Basta kan nogle rhododendron få drukne-skader allerede efter 5-15 min neddykning.
Istedet tager man sin potte/krukke og presser den ned under vandet gerne så hele klumpen er dækket med vand - så kan man se det bobler. Når bobler stopper skal den op igen til afdræning straks.
Mit personlige råd så man ikke glemmer planten i baljen når rhododendron'er skal opvandes, er at holde på dem mens de neddyppes i baljen - de fleste folk bliver utålmodige efter 1-2 minutter og så skal planten op og dræne klumpen.

Har selv prøvet at stille 8 tørre små rhodo'er i en balje om eftermiddagen og glemme dem til næste morgen. Ugen efter havde jeg 7 døde planter.

mvh Vermund

Nyt svar til emnet »Kan vi redde en rhododendron, der hænger med bladene?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan vi redde en rhododendron, der hænger med bladene?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider