Kan vi redde en rhododendron, der hænger med bladene?

Planten har det ikke godt. Bladene hænger, knopperne er bløde. Vi har sikkert ikke vandet rigtigt i vinter. Meget vind på 9. Sal.

Kan man skære planten tilbage og håbe på det bedste?

(Opdateres med foto)

Med venlig hilsen
M. K. Hansen, marts 2015

Svar

Det ligner vandmangel – farven på jorden ligner helt tør spagnum. Så ja, I har ikke vandet rigtigt i vinter. Og vind på 9. sal gør det ikke bedre. Beskæring løser ikke problemet – og heller ikke at håbe på det bedste.

Potteklumpen skal vandes op, og helt udtørret spagnum er ikke let at vande op. Det er bedst at sætte potten i en stor balje vand, så den kan stå og trække – det tager mange timer.

Sæt planten i fuld skygge, hvis det er muligt. Forårssolen forværrer vandmangelen. Læg noget over, som mindsker fordampning fra blade og knopper som en slags førstehjælp, f.eks. et par lag fiberdug, et stykke hvidt plastik (klar plast vl gøre det værre, da det så bliver varmere), eller et tyndt tæppe. Det giver læ, mindsker fordampningen og skygger for den brændende forårssol på den tørkeramt plante.

Måske det kan redde planten, ellers må I købe en ny.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi redde en rhododendron, der hænger med bladene?