Forum

Kommentarer til »Kæmpejernurt«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kæmpejernurt. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 21. september 2004 kl. 15.44

Kæmpe jernurt kan godt overvintre... her til foråret gravede jeg i mine gamle jernurt planter og det var ganske tydeligt at de skød fra de gamle skud og at der ikke var tale om frø planter, som jeg iøvrigt også fik rigeligt af.

Og nej jeg bor ikke i den sydlige del, men midt i Nordsjælland (langt fra kyst) og har en relativ tung lerjord...

Men skidt pyt af jeg de sidste par år har hevet hundredevis a planter op – det er en skøn plante – noget mere elegant and længe blomstrende skal man lede længe efter.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 18. september 2005 kl. 14.50

Jeg har også læst, at man kan tage rødderne op og gemme dem køligt og tørt ligesom Dahliaknolde. Har ikke prøvet, men vil gøre det i år. Har nogen mon erfaringer?

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Schjørmann Og Torsten Thorsen, 28. maj 2006 kl. 22.09

Hos talrige planteskoler – i DK og i S har jeg forgæves søgt oplysninger på Jätte Verbena (jernurt). Det har desuden tilsyneladende været forgæse at få oplysninger hvor og hvordan der kan skaffes frø til denne smukke plante, som jeg ikke ved om er er eet-årig eller flerårig?

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 28. maj 2006 kl. 22.50

Hej TT

Jeg har tit set denne plante solgt som almindelig sommerblomst, og det var da også sådan at vi originalt fik planten. Eftersom jeg gerne lader den stå om vinteren når den at selvså sig selv til hvert forår, men jeg var lidt hård sidste år, da den var truende nær på at over tage haven, så kun mellem høst anemonerne lod jeg den stå og så nogle planter i køkkenhaven. Alle planterne fra sidste er død, men de andre år har flere af planterne overvintret, men planten er absolut ikke hårdfør.

Har du prøvet at søge på google efter Verbena bonariensis, men det er ved at være lidt sent at så sommer blomster, men man skal aldrig sige aldrig.

Dette giver bl.a. www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=697

En absolut dejlig plante og skulle jeg ikke få en eneste spontan plante må jeg nok ud og investere i en ny, for den er smuk længe blomstrende (starter sent men bliver ved indtil frosten har været der et par gange)...

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 29. maj 2006 kl. 18.34

Jeg købte frø hos Isabella Schmidt på internettet sidste år og såede dem i februar. det var let at få dem til at spire, men de frø jeg samlede i efteråret er ikke spiret før nu. De sidste par dage har jeg fundet mange selvsåede planter, men mon de dog når at blomstre, når det anbefales at forkultivere em helt fra februar?

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Schjørmann Og Torsten Thorsen, 31. maj 2006 kl. 19.30

Tak for diverse gode råd med hensyn til kæmpejernurt – der er nu afgivet bestilling til forskellige planteskoler her i Sverige, og så må det vise sig om det giver resultat.

MVH
TT

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 31. maj 2006 kl. 21.30

De skal nok nå det, men så blomstrer de nok lidt senere, mener vores selvsåede plejede at blomstre fra august, og jeg luede gerne de først spirer væk. I år har jeg dog endnu ikke set nogle spirer, og de gamle planter virker også ret døde, men foråret er ikke helt slut endnu :)

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Schjørmann Og Torsten Thorsen, 12. juni 2006 kl. 21.26

Jeg vil gerne udtrykke min tak til de forskellige som har bidraget med informationer om kæmpejernurt. Jeg kan herefter berette, at det er muligt at få/købe Kæmpejernurt på planteskolen på Caroline Mathildestien nr 51 i Vedbæk ved Birgit Reimer. Med venlig hilsen
TT

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Casper Tvede, 24. juli 2006 kl. 21.48

Hej,

er der nogle der ved om Verbena tilhøre den giftige art?

Mvh
Casper

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Casper Tvede, 24. juli 2006 kl. 21.48

Hej,

er der nogle der ved om Verbena tilhøre den giftige art?

Mvh
Casper

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Kellberg, 29. juli 2006 kl. 23.58

Jeg har netop i dag købt 4 store verbena til 39 kr. stykket hos Thyme/Køge.

jeg fik at vide at det er en staude, men at den ikke nødvendigvis er vinterhårdfør, så det er vigtigt at dække godt af med granris.

mange hilsner
Sanne

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Krista Tranberg, 24. december 2006 kl. 14.55

Ang jernurt har jeg den i min have på Samsø og den spreder sig,og overvintrer er der nogen som er interesseret kan I henvende jer.

Den står med smukke små bitte blomster op ad stilken.Krista Tranberg,Samsø

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Berthelsen, 28. september 2007 kl. 10.20

Jeg har købt frø til verbena hos impecta.se
De har overlevet foreløbig 2 vintre. De frøsår
sig lidt, men da de er nemme at kende, kan man
jo bare flytte dem til andre mere passende steder
eller forære de overskydende væk.

De er sæet i koldhus ca.1 marts.

Med venlig hilsen Bodil.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knut Olav, 7. februar 2008 kl. 17.51

Hei. – Mine verbena bonariensis sår seg selv. – De spirer sent, omtrent i skiftet mellom mai og juni, men står likevel mellom en meter og halvannen når vi kommer ut i midten av august! Det hadde kanskje vært lurt å så noen inne for å ha noen som kommer tidligere, men det er godt å slippe arbeidet og la naturen gjøre jobben!

Lykke til alle som prøver denne flotte planten!

Hehe, må kan hende nevne at jeg bor like udenfor Mandal, Norges sydligste by, – og ikke så langt fra Danmark! ;-)

Med hilsen

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeannette Thisted, 29. september 2009 kl. 18.47

Kæmpejernurt, Verbena Bonariensis, er flerårig, men tåler ikke hård frost. Kan klippes ned til 5–10 cm. og overvintres køligt og tørt i potte. Herved får man ekstra store og flotte eksemplarer tidligt næste år. Formerer sig villigt ved frø, og i vores efterhånden milde vintre dukker mange frøplanter op.Skal have frost for at spire – så dem, stil potterne ude, så frøene får frost, og tag dem herefter ind.

Se f.eks. bogen "Krukkeplanter" af Claus Dalby.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 1. maj 2011 kl. 22.19

Da jeg er meget glad for kæmpeverbena og gerne vil have rigtig mange store og flotte planter, graver jeg nogle op om efteråret og overvintrer dem nogenlunde frostfrit (i kælder med tilskudslys eller pakket ind på overdækket terrasse). Om foråret tager jeg rigtig mange stiklinger, som meget nemt slår rod. Disse planter + de overvintrende fylder mere end de såede, som i øvrigt er meget nemme at få til at gro.
Og hvis man vil se rigtig mange insekter, så er det en god idé at plante kæmpeverbena sammen med hvis reseda; de klæder hinanden og er lige fordringsløse.

Nyt svar til emnet »Kæmpejernurt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kæmpejernurt«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider