Forum

Kommentarer til »Hvorfor trives vores nyplantede æbletræer ikke?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor trives vores nyplantede æbletræer ikke? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 26. september 2004 kl. 16.37

Dette er et evt svar på hvorfor æbletræet mistrives:
Umiddelbart spekulerer jeg på, om der skulle være såkaldt "traktose" i jorden, hvor de står, så jorden ikke er løsnet ordenligt efter byggeaktiviteten, inden muldlaget blev lagt på. Kan du huske om jorden var hård og kompakt i plantehullet og om der lå store sten etc. Hvis det er tilfældet, skal træet forsigtigt graves op og jorden løsnes godt i dybden med en greb, så rødderne får bedre mulighed for at gennemtrænge jorden. Det er ikke ualmindeligt, at der er mindre områder på en ny grund, der lider af dette.

Jeg vil så gerne vide hvor dybt man skal løsne jorden før man planter sit nye træ? Er det for risikabelt at plante et nyt æbletræ hvor det gamle stod? Kan det overhovedet lade sig gøre for for det gamle rodnet?

hilsen Hells-Sofie

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 26. september 2004 kl. 16.38

Dette er et evt svar på hvorfor æbletræet mistrives:

Umiddelbart spekulerer jeg på, om der skulle være såkaldt "traktose" i jorden, hvor de står, så jorden ikke er løsnet ordenligt efter byggeaktiviteten, inden muldlaget blev lagt på. Kan du huske om jorden var hård og kompakt i plantehullet og om der lå store sten etc. Hvis det er tilfældet, skal træet forsigtigt graves op og jorden løsnes godt i dybden med en greb, så rødderne får bedre mulighed for at gennemtrænge jorden. Det er ikke ualmindeligt, at der er mindre områder på en ny grund, der lider af dette.

Jeg vil så gerne vide hvor dybt man skal løsne jorden før man planter sit nye træ? Er det for risikabelt at plante et nyt æbletræ hvor det gamle stod? Kan det overhovedet lade sig gøre for for det gamle rodnet?

hilsen Hells-Sofie

Nyt svar til emnet »Hvorfor trives vores nyplantede æbletræer ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor trives vores nyplantede æbletræer ikke?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider