Forum

Kommentarer til »Hvornår skal lavendler klippes ned?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvornår skal lavendler klippes ned? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2015 kl. 7.32

Mange tak for svaret. Jeg tror dog at det kommer an på lavendelplantens alder og vækst. Hvis jeg ville klippe ned til 7-10 cm, ville der kun være tykke grenstabbe tilbage. Du kan selvfølgelig ikke vide, hvor den store forgrening af mine lavendler starter, men jeg har altid klippet ned til stedet ovenover forgreningerne. Det vil sige mindst 20 cm over jorden og hvor der er friskt grønt på vej. Er det mon aldersafhængigt eller sortsafhængigt?
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Birch, 9. maj 2018 kl. 15.56

Jeg har altid lært, at man ikke må klippe så langt ned, at der kun er det brune ved-agtige tilbage. Er det forkert? Jeg har en genbo, som hvert forår kliooer helt ned til 5 - 7 cm. over jorden, og hans lavendler kommer hvert år fint.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2018 kl. 20.00

Ja, det er vist afhængigt af mange faktorer, som jeg ikke har styr på. Art, alder, jordbund, skygge, sol etc. Jeg har selv haft mine lavendler fra stiklinger i mere end 30 år. De bliver hvert år, og på forskellige tidspunkter, afhængig af vejr og lyst klippet ned som du ser på det billede jeg har taget for 5 minutter siden
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2018 kl. 20.00

Og tæt på

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. maj 2018 kl. 6.39

I år er mine lavendler først blevet klippet ned for en uges tid siden.

Jeg regnede også med, at man skulle klippe, sådan at der bliver bevaret noget grønt på hver gren, men jeg har ca. 10 meter lavendelhæk, og sidste år brugte jeg nok 15 timer på at klippe den ned – møjsommeligt og gren for gren, med en beskærersaks.

Så i år tænkte jeg: Det er enten mit liv eller lavendlernes! Derfor tog jeg den elektriske hækklipper og klippede lavendelhækken ned i 10-15 centimeters højde på et kvarter.

Jeg har altid hadet såkaldte ”varmemesterklipninger”, men min lavendelhæk ser ud til at leve! Når den får lidt regn, skal den nok blive fin grøn igen.

M.v.h. Doris Møller

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. maj 2018 kl. 8.16

Jeg har prøvet varmemesterklipning en enkelt gang, men til gengæld brugte jeg så den sparede tid på at fjerne det afklippede. Det kan ikke bare fejes sammen, hvor lavendlerne står. Der er dækket med flis af kværnet materiale og det kan jeg ikke rive i. Så det foregår lige så hurtigt/langsomt med en hånd om en stor dusk + rosensaksen og derefter direkte ned i en balje. Færdigt arbejde.

Nyt svar til emnet »Hvornår skal lavendler klippes ned?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvornår skal lavendler klippes ned?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider