Hvornår skal lavendler klippes ned?

De fleste år har jeg klippet mine lavendler ned straks efter blomstringen, i håb om en ny blomstring. Enkelte år er det lykkedes. Nogle år har jeg haft brug for afklippet til store duftsække, placeret i kufferter og lignende opbevarinsstedet. Hvor effektivt det er mod møl ved jeg ikke, men er også tilfreds med duften.

I år har jeg klippet lavendlerne ned meget sent i foråret og også ret langt ned. Så langt ned, at jeg en overgang frygtede at de ikke ville komme sig igen. Jeg har ca. 20 meter lavendelhæk, som er omkring 15–20 år gammel. Jeg var heldig, den kom i blomst igen – så flot som altid.

Jeg husker en artikel om Dronning Ingrids have på Gråsten slot, hvor gartneren altid klippede lavendlerne så de netop blomstrede, mens Dronningen var på slottet midt eller sidst i juli måned. Hvordan kunne gartneren styre det?

Men vigtigst er svaret på mit spørgsmål om klipning/nedskæring skal ske efter blomstring – eller om foråret.

Jeg vil glæde mig til et svar.

Med venlig hilsen
Ingeborg Hansen, august 2015

Svar

Jeg klipper mine lavendler ned i april. De år, hvor vinteren er lang, venter jeg til slutningen af april. De klippes ned til 7–10 cm højde.

Hvis man gerne vil have optimal blomstring på en given dato, må man eksperimentere med det præcise klippetidspunkt. Men klipper man i begyndelsen af april, vil lavendlerne naturligvis blomstre tidligere, end hvis man klipper i slutningen af april.

Man kan i stedet klippe lavendlerne ned til 7–10 cm højde i september, hvis man ønsker at se på en stramt klippet hæk eller plante gennem vinteren.

Fjernelse af visne blomsterstande fremmer generelt nye blomster, hvis planten ellers er i stand til at komme med et ekstra flor. Planten bruger så energi på at sætte nye blomster, i stedet for at udvikle frø. Man kan sige, at plantens mål er at sikre artens overlevelse, så når frøstandene klippes af, vil planten forsøge at sætte nye frø.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår skal lavendler klippes ned?