Forum

Kommentarer til »Hvordan slipper vi af med mosegrise?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan slipper vi af med mosegrise? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. november 2015 kl. 8.00

jeg vil angefale en muldvarpesaks

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. november 2015 kl. 8.02

anbefale

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. november 2015 kl. 19.31

enig, en muldvarpesaks er udmærket - især hvis man ikke lige har en trænet Labrador :)

Hvis du har mange, så brug to tre sakse af gangen.

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. november 2015 kl. 20.10

En kat eller to- forudsat, de har lært af deres mødre, hvordan man gør. Min gamle røde nakkede mosegrise og fisk i oversvømmede enge, når han ikke kom hjem og lugtede af bål og røget fisk- eller bare rent af strå. (halm)

Min Bimseblå, har vist sig, at kunne fange rotter- men ikke slå dem ihjel. Men det kunne en af de andre så.

Man kan jo også få en lille rottehund?

Fælder skal efterses- i lovgivningen 1 gang i døgnet. Og jeg er ikke begejstret for fældefangst. Slet ikke smækfælder.

Jeg bliver ret ked af det, når mine napper Hr. Muldvarp (er sket meget få gange 2-3). Han generer dog højest plænerne med skud, det er hr. Vandrotte, der æder rødderne af planterne. Og som laver kæmpe skud med huller i.

De kan dog dele gange! Men fjerner man muldvarpen- bliver der mere plads til de andre.

Mvh
Tine

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 6. november 2015 kl. 8.27

Mosegrise er ikke nemme at fange med en muldvarpesaks. Det er aldrig lykkedes for mig. Det findes en fælde beregnet på mosegrise, har jeg læst - men aldrig brugt/købt.

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 6. november 2015 kl. 14.00

Jeg havde sidste år lavet kule til mine grøntsager og overdækket ½ af haven med sort plast for at dræbe ukrudtet samt lagt flis mm. omkring mine frugttræer. Tillige gik min plæneklipper i stykker, så græsset stod langt over vinteren. Og jeg har en grøft i skellet ind til naboen, som er en mark.
Min have blev et Eldorado for mosegrise. Faktisk oplevede jeg en dag, at en mosegris hvæsede af mig, da jeg gik forbi den på plænen. Den ordnede konen med en kæp.
Lunte, min labrador/schäeffer var, og mine katte er dog gode til at rydde op og vi er nu nede på et rimeligt niveau, men væk er de ikke. Dansk/svenske gårdhunde er fremavlet præcis til formålet.
Fælder er gode, men jeg synes det som virker bedst er at stresse dem. Træd på deres huller og gange, fyld dem, grav dem op, fjern alt spiseligt, som kan fjernes, opsæt en støjsender osv. Med tiden så synes de langt bedre om at være i naboens have end i din.

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. november 2015 kl. 19.18

@Knud
Det er også min opfattelse, at mosegrisen er lidt vanskelig i fohold til muldvarpen, der jo bare møver ind i fælden, som den voldsomme tunnelborer den er. Her er mosegrisen lidt mere elegant og adræt, men det lykkes med lidt øvelse.
Husk ar bygge jord op ved udløseren, så den lettere aktiveres af dyret.

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 6. november 2015 kl. 19.30

I modsætning til muldvarpe, har mosegrise åbne huller ud af jorden. Sæt et par trædefælder af de kraftige til rotter lige op af hullet, et par stykker æbler på fælderne, og en 10-15 l sort spand over det hele så grisen ikke lige kan gå på opdagelse i naturen.

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. november 2015 kl. 20.38

Har aldrig haft succes med smækfælderne, men har ikke prøvet med spand over. Spand bruger jeg altid til saksen. Det må prøves næste gang jeg får besøg af mosegrisen.

10 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. november 2015 kl. 21.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. november 2015 kl. 21.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 6. november 2015 kl. 21.42

Den mest effektive måde at fange muldvarpe på med saks er at sætte saksen i et nøjagtig tilpasset hul i en lige gang, fylde hullet med løs jord uden sten og ingen spand over. Sat rigtigt er der resultat indenfor et døgn. Jeg har ingen tal på hvor mange jeg har på cv´et , men det er over 100.
Mosegrise er vanskeligere. De kan fanges levende i trådfælder, men det kræver så en Lab-hund :-).

13 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. november 2015 kl. 22.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 6. november 2015 kl. 23.02

Jeg har også tidligere brugt det med spanden., indtil jeg fik lært det andet.
Når der fyldes løs jord ned i saksen, tror kræet at gangen er faldet sammen og vil reparere. Så slutter festen. Men der skal være ren gang helt hen til saksen fra begge sider.
Jeg tror, den hurtigste fangst tog 20 min. Jeg stod og snakkede lidt med ejeren af parcelhuset inden jeg skulle køre hjem, da saksen smækkede. Så kunne jeg tage min saks med igen :-)
Den kloge narrer den mindre kloge.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. november 2015 kl. 23.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. november 2015 kl. 12.08

Muldvarpe er nemme, når man først har øvelsen:-)
Mosegrise er lidt vanskeligere, men går også i min saks efter et par forsøg eller 3 :-)

17 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. november 2015 kl. 12.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. november 2015 kl. 12.49

De (gangene) bliver også brugt af rotter.
Jeg har to gange fanget en rotte i jagten på en muldvarp, godt nok over mange år. Jagter rotter muldvarpe?

19 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. november 2015 kl. 13.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 7. november 2015 kl. 19.25

Som nævnt tidligere, er jeg ikke ekspert i at fange mosegrise. Her er vores to skovkatte langt mere effektive. Men en måde at komme efter dem på, som jeg synes, jeg har haft held med, er at genere dem mest muligt. Dels ved at trampe deres gange efter, hvor jeg ser dem, og ellers køre flittigt med plæneklipperen. Jeg tror ikke de bryder sig om den. For 5-6 år siden plantede jeg 20 (dyre) Søjlerøn langs vores vej. Den første vinter tog mosegrisene to af planterne, og jeg frygtede at hele rækken ville være ædt inden for få år. Men ikke en eneste er gået til siden. Jeg ville helst nøjes med at slå græsset omkring træerne en gang om året med min le, men ved at køre med plæneklipperen 1-2 gange om ugen, generer jeg dem mere. I de første år, efter vi flyttede på landet, myldrede det med både muldvarpe og mosegrise over alt i haven. Nu er det et meget begrænset problem, vi har med dem i haven. Men uden for på marken, hvor de har mere 'fred og ro' myldrer de fortsat.

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 7. november 2015 kl. 19.43

@Knud.
Det er rigtigt, at mosegrise - og også rigtige rotter - ikke bryder sig om åbent terræn. De har mange naturlige fjender både på jorden og fra luften. Hvis der ikke er dækning, bliver de enten taget eller fortrækker til mere sikre steder.

22 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. november 2015 kl. 23.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. november 2015 kl. 23.41

Jeg tror at der i gennem tiden er prøvet at mulig for at fange eller skræmme disse kræ.
Min onkel kunne se på et muldvarpeskud hvor frisk det var og så kunne har ellers stå og vente på muldvarpen
til det næste skud kom op og med en greb vippe muldvarpen frem fra jorden og herefter aflive den
på en sommer fik han 8 stk . Min farfar kunne også lidt af det samme . Jeg opdaget at min tålmodighed ikke rakte særlig lang nor det handlede muldvarpe jagt .

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 8. november 2015 kl. 0.33

Der er en afgørende forskel på mosegrises og muldvarpes levevis.

Mosegrise lever ofte mange sammen, hvor muldvarpen en stridbar eneboer, der kun har kontakt med andre voksne artsfæller i parringstiden. Det er hver gang et forbavsende stort område, der bliver ro i, når man har fanget én. At der så indfinder sig en anden ret hurtigt i et tomt gangsystem, er en anden snak. Et godt madsted får ikke lov til at stå tomt ret længe, hvis der ellers er andre dyr i området.

25 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mvh. Morten, 9. november 2015 kl. 8.14

Slettet af administrator 9. november 2015 kl. 13.51.

26 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. november 2015 kl. 8.28

Slettet af administrator 9. november 2015 kl. 13.51.

27 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. november 2015 kl. 8.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lars Holt, 9. november 2015 kl. 8.59

Slettet af administrator 9. november 2015 kl. 13.49.

29 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. november 2015 kl. 9.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. november 2015 kl. 11.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T L., 10. november 2015 kl. 17.41

Vi har først brugt saksefælder, men har nu i et års tid brugt Supercat-fælder. Supercat-fælderne kan varmt anbefales. De er effektive både overfor mosegrise, mus og muldvarpe, der ofte lever i de samme gange. De er meget nemmere at bruge end saksefælderne. Der skal ikke lokkemad i og de er designet så man ikke kommer i berøring med den del der sættes ned i jorden. Det gør dem dels sikrere og man afsætter ikke duftspor på dem. De er også nemme at tømme og i modsætning til saksene risikerer man ikke at fælderne lemlæster dyret. Der findes et nyttigt tilbehørssæt til fælderne som bruges til at finde gangene og skære gennem græstørven.

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2022 kl. 20.33

Øv. Vi har mosegrise i vores have. I den tørre jord kan jeg se deres gange på græsplænen. Sjovt at der er buler i græsplænen langs gangene, enkelte synlige huller, men ingen jordskud. Hvor bliver jorden fra gangene af, for der er ingen jord i bulerne. Gangene ligger 6-8 cm under græsset. Jeg købte en Catch Cat fælde og efter 2 dage var fangsten 2 spidsmus, 5 mosegrise og 1 muldvarp. Fanget i samme hul ved en gang. Gad vide, hvor mange mosegrise vi har. I dag har jeg investeret i yderligere en af disse effektive fælder. De er meget nemmere at bruge end en alm.muldvarpefælde. Så den kan jeg anbefale.

Nyt svar til emnet »Hvordan slipper vi af med mosegrise?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan slipper vi af med mosegrise?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider