Forum

Kommentarer til »Anlæg en køkkenhave i græsplænen«

På denne side finder du kommentarer til teksten Anlæg en køkkenhave i græsplænen. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Pedersen, 9. november 2015 kl. 7.52

Jeg har anlagt nye bede i græsplænen til brug for bærbuske og rabarber. Jeg har brugt metoden med to spadestik ned. Vendt græsset og en skovlfuld jord ovenpå, så jeg er sikker på at græsset ikke kan titte frem til foråret.

Kan jeg allerede nu plante buske og flytte mine rabarber? Eller vil græsset have en "dårlig indflydelse"? Det virker som om, at jorden "fylder mere" nu. Skal det have tid til at falde på plads og skal jeg dermed vente til foråret?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. november 2015 kl. 14.10

Du kan sagtens plante dine bærbuske nu. Men du er nødt til at fjerne selve græstørven i plantehullet. Det kan du så komme på kompostbunken. Rabarber er det nok ved at være lidt sent at flytte, så her ville jeg vente til foråret, lige inden de begynder at sende blade op.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. november 2015 kl. 18.01

Jo, jord fylder mere, når man løsner den. Og det er fint. Sæt evt. en kant rundt om bedene, så du kan holde jorden væk fra græsplænen. Du kan også opbygge bedene som lave volde.
Har du ikke udskiftet noget af jorden med kompost eller andet organisk materiale? Det gælder om at opbygge et solidt humuslag.
Når du graver dine bærbuske ned, støder du på græstørven. Fjern den og erstat med kompost eller lignende.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. november 2015 kl. 20.47

Hej Camilla

Din beskrivelse af jodbearbejdningen passer med den såkaldte reolgravning og er en fantastisk start på en mulig fantastisk oplevelse af vækst og trivsel hos dine planter. Hvis du fortsætter i den rigtige retning altså......

Du spørger om du skal afvente, at jorden "falder på plads igen" og det må du endelig ikke gå og vente på! Du skal skynde dig at dække jorden med et godt lag ( 10 - 15 cm) organisk materiale (kompost, blade eller lign.)

Din observation af, at jorden fylder mere er helt rigtig og det er det fænomen der ligger bag betegnelsen "højbed". En vinter med den megen nedbør på den bare jord er rent hærværk på dit gode forarbejde. Skynd dig at få dækket bedene og glæd dig til at opleve en fantastisk jord til foråret, når du planter din rabarber :-)

I løbet af vinteren kan du læse noget om "brunt jorddække", "den levende jord", "humus" og få en større forståelse for, hvad en naturlig, frugtbar jord er og kræver.

Rigtig god fornøjelse :-D

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Pedersen, 11. november 2015 kl. 12.07

Mange tak til jer alle.

Bærbuskene er plantet. Brædder til brug for rammer er bestilt. og når rammerne er sat op, topper jeg med alle efterårsbladene der ligger rundt på græsbladene sammen med en gang kompost.

Vi har en forholdsvis sandet jord, så jeg har ikke blandet med kompost/spagnum eller lign. før end jeg plantede bærbuskene. Jeg fjernede græstørvet i selve plantehullet, og håber det omkringliggende græstørv komposterer henover vinteren.

Vh Camilla

Nyt svar til emnet »Anlæg en køkkenhave i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Anlæg en køkkenhave i græsplænen«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider