Forum

Kommentarer til »Pres most af nedfaldsæblerne«

På denne side finder du kommentarer til teksten Pres most af nedfaldsæblerne. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 20. oktober 2004 kl. 7.27

Hej
I 2003 pressede jeg most af æbler, som jeg havde samlet sammen. Det smagte rigtig godt, men havde desværre en lille muggen bismag.

I lørdags pressede jeg igen most af æbler. For at undgå den kedelige smag vaskede jeg jorden æblerne og skar næsten alle brune pletter af. Noget dårligdom gik ind til kernehuset, som så var muggent. Det kunne være orm eller stød. Arbejdet blev på denne måde betydelig større, men i år har min æblemost ingen dårlig smag.

Og så vil jeg varmt anbefale at lave æblemost. Det smager pragtfuldt, og meget bedre end man forestiller sig – hvis man ikke har prøvet.

2 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marina, 18. oktober 2005 kl. 10.13

Hej

Hjemmelavet æblemost er helt vidunderlig og der er rig mulighed for at prøve sig frem med forskelige smagsvarianter. En kurvepresse som anbefalet i teksten er dog ret besværlig. Vi har købt en lille pakkepresse (8T) hos mostpresse.dk og den kan vi på det varmeste anbefale.

Med hensyn til vask og sortering af æblerne er det ABSOLUT påkrævet hvis man ikke vil pastorierer mosten efterfølgende og stærkt anbefalesværdigt selvom man gør. Uvaskede og usorterede æbler smager som beskrevet af og til muggent, men hvad langt værre er de kan være sundhedsfarlige. I USA der har lang tradition for friskpresset upastorieret æblemost har man så godt som måtte forbyde den upastorierede most fordi der har været alvorlige sygdomstilfælde efter utilstrækkelig vask. Hvis man vasker æblerne ordentligt skulle der dog ikke være nogen risiko.

God fornøjeslse

Marina, Fejø

3 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Krogh, 8. oktober 2008 kl. 9.33

Hej,

Der findes et sted på fyn. www.vellingefrugt.dk/
Hvor man kan få egne æbler/pære presset til most. Det er meget billigt. Man skal min. komme med 60 kg æbler, det koster 130 kr at få det presset og man får 40–45L ud af det. noget bedre end Ørbæk most tilbud

4 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 23. november 2008 kl. 18.30

Hej

Man kan også få presset æbler på Østervang gård i Ejby ved Køge.

www.oestervang-gaard.dk
det er lidt dyrt i start op, men billigt, hvis man kan være nogle stykker om at slå sig sammen med naboer eller venner.

Som 10 pige sagde "det smager jo slet ikke af juice... " :-)

5 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 23. november 2008 kl. 18.39

Os fra N.jyll bruger Landkær sodavandsfabrik når der skal laves most...Det koster ikke så meget og så smager det rigtig godt

6 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Høgh Nielsen, 7. august 2009 kl. 16.51

Kan man ikke bruge de små elektriske saftcentrifuger?

Er der nogen der kender et sted hvor man kan få lavet most i det midtjyske?

7 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Johansen, 7. august 2009 kl. 22.43

Til Lone.

Jo, det kan man godt, så er fordelen at man kan få friskpresset saft.

Med hensyn til dit andet spørgsmål, så undersøg om der er en Grøn Guide i din kommune. De har ofte en mostpresser man kan leje for rimelige penge.

Hilsen S. Johansen

8 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2009 kl. 15.56

Vi bruger vores lille saftpresser og fryser æblejuicen ned i ½ l-portioner. Så har vi superlækker juice, som holder sig sig længe i fryseren – tror faktisk, at vi har en enkelt eller to portioner tilbage endnu.

Selvfølgelig egner det sig ikke til flere hundrede kg æbler, men vi tager det i nogle omgange og bruger vel en 20–30 kg æbler i alt...

Det kan i øvrigt stærkt anbefales at lave juice af ren Ingrid Marie – en ting er, at det smager forrygende godt – det har også en smuk, rød farve, somholder fint i fryseren!

9 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Jørgensen, 7. september 2009 kl. 22.19

Hej.

På Glud Museum ved Juelsminde, kan du for 40 kr. presse dine æbler. Skynd dig – det smager forrygende godt.

mvh
Tina, Horsens

10 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 9. oktober 2009 kl. 14.19

Vi var på besøg på Østervang Gård mosteri og det var rigtig hyggeligt – og hurtigt...

Der kom utrolig meget most ud af vores æbler og ungerne synes at det var rigtig god oplevelse. Vi fik også lov at klappe fårerne og værterne var rigtig søde.

Vi havde 4 indkøbsposer fulde (det blev vist omkring de 40 kg)
Og vi betalt kun 100 kr.

Nu har vi mosten i fryseren, og vi er blevet lidt småafhængige af det... vi kommer ihvertfald igen næste år.

jeg kan klart anbefale andre at gøre det samme.

11 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. oktober 2009 kl. 14.22

Hej Lotte -

hvor ligger Østervang Gård?

mvh
Anja

12 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 9. oktober 2009 kl. 14.27

Hej Anja

Det ligger i Ejby, ca. 8 km fra Køge...

jeg fandt deres web: www.mosteriet.mono.net

mvh
Lotte

13 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. oktober 2009 kl. 14.43

Tak – det er jo ikke så galt endda, 45 minutter i bil.

Måske skulle man overveje det, for vi har lige brugt omkring 3 timer på at lave 8 l saft...

mvh
Anja

14 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. oktober 2009 kl. 21.19

Hej Anja.

Det lyder som om du bor på vestsjælland? for så er der et nærmere sted.

15 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. oktober 2009 kl. 22.05

# timer til 8 liter æblemost...Er det ikke at presse citronen?

16 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. oktober 2009 kl. 0.00

Hej Bent – det var nu æbler...

Og Mogens – hvor på Vestsjælland? Lyder interessant!

17 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. oktober 2009 kl. 19.56

Anja havde du svaret i går kunne det nås. Ulstrup mølle på Røsnæs havde i dag den årlige pressedag.

18 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. oktober 2009 kl. 20.04

Jeg har nu relativt langt til Røsnæs – nærmest samme køretid som til Køge og omegn...

Og var alligevel ikke hjemme i dag – men så ved jeg det til næste år!

Så tak for det!

mvh
Anja

19 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Voldum, 8. november 2009 kl. 12.16

Jeg har lige presset æbler og har fået omkring 30 l saft ud af det. Det smager jo godt, men saften er meget mørk, nærmest brun. Jeg har hørt at man, hvis man presser et par rabarber sammen med æblesaften, undgår at saften bliver iltet – og dermed brun. Nu er der ikke lige rabarber i øjeblikket, men er der nogen af Jer der kender en anden metode, så saften bliver lysere

20 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 8. november 2009 kl. 13.25

Citronsaft måske...

21 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Hansen, 30. august 2011 kl. 18.30

Jeg har forsøgt mig med to forskellige hjemmebyggede saftpressere, den ene er mere effektiv end den anden.

Har du ikke ti tommelfingre, så kan du også klave din egen saftpresse, jeg har lagt en vejledning op til download på denne side www.goerdetgodt.dk/smaa_byggeprojekter/saftpresser-der-kan-det-den-skal-og-lidt-til-presse-saft - Vi har herhjemme trykket over 20 Liter saft over de sidste to weekender på morfars og naboens nedfaldsæbler.

Der er ikke meget der slår smagen af frisk æblesaft :-)
Er der spørgsmål til byggevejledningen, så må du skrive til mig, så skal jeg se om ikke jeg kan hjælpe dig.

God fornøjelse.

22 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Karna Maj, 21. september 2011 kl. 14.17

Slettet af administrator 21. september 2011 kl. 14.17.

23 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. september 2011 kl. 14.18

Ovenfor er Bryggeriet Landkær nævnt som et sted, hvor man kan få presset æbler til most. Bryggeriet er desværre gået konkurs i foråret 2010 - så ak, et sted mindre at få presset. Hjemmesiden ligger der fortsat, men man skal ikke pakke æbler og køre derhen.

Se artikel med steder, hvor du kan få presset most:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/425.html

Tilbyder du udlån af hjemmemosteri, kan du komme med på listen ved at sende kort tekst herom til redaktionen@havenyt.dk.

Med venlig hilsen
Karna

24 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar Páll Gunnarsson, 25. september 2011 kl. 17.47

Hej.
Vi er nogle familier (ca 30 stk) som lejer en gammel æbleplantage i Dumpedal, i mellem Soderup og Hvalsø. Vi passer den med måde og håndplukker æbler i store mængder. Vi gemmer æblerne i poser og kasser i ca 3uger indtil vi kører i en kolonne til Baunehøj efterskole i Jægerpris. Da er vi medlemmer af foreningen Æblekinden og de har alt udstyr til at lave most. Store badekar til at vaske, et stort rivejern og stampe til grøden og en god presse (el) De har også pastureseringsapperat og skaffer flasker hvis det er ønsket. Prisen er ikke væsentlig og hvis vi kommer med min. et ton af æbler så har vi saft til billige penge. Det er sælfølgelig et styk arbejde, men vi nyder det i ful flor og saften giver alle andre på markedet baghjul smagsmæssigt.
Med venlig hilsen.
Gunnar.

25 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Olivarius, 4. oktober 2011 kl. 10.33

Et lille tip til dem med en saftpresser af den type med spindel hvor man selv skal presse. Jeg brugte sidst vores brændekløver der presser lodret, det var effektivt.

26 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 4. oktober 2011 kl. 22.15

Kløver du også æblerne med den.....

27 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jacob Larsen (Det Mobile Mosteri), 13. september 2015 kl. 16.36

Slettet af administrator 13. september 2015 kl. 20.02.

28 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. september 2015 kl. 19.09

Slettet af administrator 13. september 2015 kl. 20.02.

29 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Nabe-Nielsen, 28. september 2015 kl. 12.06

Vi er novicer mht æblemosteri. Har købt en elektrisk presser, og anvendte den for ca 1 måned siden og fik en dejlig æblesaft.
nu har vi forsøgt os igen med samme æbletype, blot har de hængt længere på træet. Resultatet var bedrøveligt. Det skummede utrolig meget, var langt mere grumset og mørkere. Det sidste kunne vi leve med. Er der en af de mere erfarne, der kan forklare forskellen. Har æblerne været for modne med for meget sukker? Eller er der en anden forklaring?

30 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. september 2015 kl. 21.51

Er du sikker på, at I ikke var længere tid om processen?
Den mørke farve tyder på, at æblernes jernindhold er iltet.
Men da syren samtidig er lavere end ved første pres (den falder hen over modningen), er det nok helt naturligt (syren beskytter mod iltning).
Selv laver vi æblemost, men det er nye æblesorter for hvert pres, så vi har ikke været ude i samme overvejelser.

31 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 29. september 2015 kl. 19.54

Jeg er også novice mht. æblemost, men indlægget oven for passer meget godt med mine oplevelser.

Jeg rev og pressede et hold æbler for 14 dage siden, hvor saften kun var en smule mørk, men syrlig og helt uden skum.

I dag har jeg så presset en større mængde end sidst, hvilket tog lidt længere tid.
Denne most blev noget mørkere og mere sød og dannede desuden lidt skum i overfladen.

32 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2015 kl. 20.41

Man skal nok prøve sig frem for det er svært at vide præcist hvornår , at der skal høstes.
Jeg ved, at man kan få en apparat til at måle suķkerindholdet i æblet så det høstes på det rigtige tidspunkt, men så skal man have en større plantage. Hvilke sorter bruger i ? Jeg kunne godt forestille mig at sommeræbler skal plukkes og presses indenfor kort tid
frem for vinteræbler .

33 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 29. september 2015 kl. 21.05

Kan desværre ikke huske sorten, men har fået fortalt der er tale om en sjælden dansk sort. Træet er meget stort og gammelt og holder nok ikke mange år endnu.

Æblerne plejer at modne sidst i august og er altså en måned forsinket i år!

Æblemosen er helt fantastisk og nærmest hvid i farven.
Og ja, der går ikke mange minutter før, at æblestykkerne bliver helt brune, så det er med at skynde sig når de skal mostes.

34 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2015 kl. 21.56

Så er det bare med at få podet nogle nye træer .
Ved du godt at du kan få det sortsbestemt ude på pometet i Tåstrup . Det koster ikke noget .

Det lyder til at være et sommeræble . De plejer også at give den bedste most .
Hvad gør i bagefter med mosten? fryser i den ned eller pasteurisere i den?.

35 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. september 2015 kl. 17.32

Hvis det er et grønt(gult) æble, kunne det være Transparente Blanc. Ikke særlig velegnet til æblemost uden blanding med andre æbler.
Ananas, Katja, Guldborg er andre tidlige (røde) sorter, og de giver en dejlig æblemost.
Der skal både sødme og syre i æblemost, så en blanding af flere sorter er ofte at foretrække.

36 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 30. september 2015 kl. 18.09

Det med podningen lyder som et godt tip!

Efter at have presset mosten filtrerede vi den igennem et klæde og tappede den derefter over på tomme 1,5 liters flasker og så direkte i fryseren, uden nogen form for efterbehandling.

Den holder derefter mindst 1 uge efter optøning og smagen er kraftig, faktisk så kraftig, at man måske skulle blande lidt vand i. Dette undrer mig dog lidt, specielt fordi jeg slet ikke kunne få de mængder most ud af æblerne, som jeg havde regnet med. Første gang jeg pressede fik jeg ud af ca. 30 liter æbler (vejede dem ikke), ca. 4,5 liter most, hvilket vel svarer til ca. 25% af vægten, anden gang lagde jeg nogle ekstra klodser i presseren og fik måske 35% af vægten (ca. 7,5 liter).

Jeg skrev i øvrigt tidligere, at farven på mosen (ikke mosten) er næsten hvid, hvilket nok er en anelse overdrevet, men den er meget lys og fin i farven og fuldstændig outstanding i smag og konsistens.

De meget få æbler der sidder tilbage nu er meget forskellige i farven, nogle er lysegrønne, andre er gule med røde striber. Selve træet er næsten 6 meter højt og måler 1,5m i omkreds ved roden og var oprindeligt 3 stammet, men desværre brækkede den ene stamme for en del år siden. Træet sætter hvert år ca. 2.000 æbler, men de fleste falder ned som små.

Nyt svar til emnet »Pres most af nedfaldsæblerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Pres most af nedfaldsæblerne«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider